هم‌زمان با تعطیلات چندروزه در کشور، رفع کامل محدودیت‌های تردد و افزایش سفرها؛ آتش‌ بار دیگر به جان جنگل‌ها و مراتع افتاده است. در کنار بی‌دقتی گردشگران هنگام تفریح در جنگل، تأمین نشدن تجهیزات ازجمله تجهیزات هوایی برای اطفای حریق، خسارت‌های آتش‌سوزی‌ها را دوچندان کرده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین آمار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیش از ۹۰ درصد از خسارت‌ها به جنگل‌ها و مراتع علت انسانی دارد. ممکن است برخی گردشگران طبیعت به‌راحتی از کنار برخی عادت‌های رفتاری اشتباه مانند پرتاب ته سیگار به کنار جاده و رها کردن وسایل دارای خاصیت ذره‌بینی در جنگل بگذرند اما باید بدانیم که طی سال گذشته حدود ۲۵ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور به وقوع پیوسته است که بیش از ۹۰ درصد آن عامل انسانی عمدی و غیرعمدی دارد همچنین در صدر عوامل انسانی نیز پرتاب ته سیگار به کنار جاده عنوان‌شده است.

به گفته سرهنگ علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری  طی  روزهای اخیر حدود هشت مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور در استان‌های بوشهر، ایلام، خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد به وقوع پیوسته است که بزرگ‌ترین آن ازنظر شدت و آسیب واردشده در جنگل‌های گچساران استان کهگیلویه و بویر احمد بوده است. تخمین زده می‌شود که بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هکتار از این جنگل‌ها آسیب جدی دیده باشند.

نقاط بحرانی حریق در کشور

طی سال گذشته بیشترین آتش‌سوزی‌های جنگلی و مرتعی در جنگل‌های زاگرس و استان‌های کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان به وقوع پیوسته است بنابراین نقاطی از این جنگل‌ها، طی سال جاری به‌عنوان نقاط بحرانی در نظر گرفته‌شده‌اند. عباس نژاد بابیان اینکه امسال نیز مانند سال گذشته پوشش جنگلی و مرتعی کشور انبوه است و آتش‌سوزی‌های کوچک می‌تواند به‌سرعت پخش شود و گسترش یابد، اظهار می‌کند: در کنار نقاط بحرانی تعیین‌شده تجهیزات اطفای حریق مستقرشده است و نیروهای اطفای حریق نیز نسبت به این نقاط آگاه هستند.

عدم تأمین بالگرد برای اطفای حریق

جنگل‌های گچساران درحالی بیشترین آسیب از آتش‌سوزی‌های اخیر را دیده‌اند که برای اطفای آن به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه نیاز به بالگرد بود اما متأسفانه بالگردها دو روز و نیم پس از آتش‌سوزی به منطقه رسیدند که این موضوع خسارت‌ها را تشدید کرد چراکه به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها اگر تجهیزات هوایی زودتر به منطقه اعزام‌شده بود همان روز اول امکان اطفای حریق بود.

عباس‌نژاد ادامه می‌دهد: پیش‌ازاین وزارت دفاع بالگردهای اطفای حریق را برای ما تأمین می‌کرد ولی به دلیل آنکه دولت اعتباری برای این کار در اختیار این وزارتخانه قرار نداده است، دو سال است که با ما همکاری نمی‌کنند.