روسیه نتایج تحقیقات خود درباره سرنگونی هواپیمای نظامی این کشور در سوریه را منتشر کرد که هم دولت دمشق و هم مسکو، اسرائیل را مقصر اصلی آن اعلام کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، یک هواپیمای نظامی روسیه با 15 سرنشین روز دوشنبه گذشته برفراز آبهای سوریه توسط پدافند هوایی سوریه سرنگون شد که بعدها مشخص شد مانور جنگنده‌های اسرائیلی حین حمله به لاذقیه و اطلاعات مخدوش این رژیم به روسیه در نهایت به سرنگونی این هواپیما انجامیده است.

ژنرال ایگور کوناشنکف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه امروز (یکشنبه) با اعلام نتایج تحقیقات روسیه گفت: نیروی هوایی اسرائیل با دادن اطلاعت غلط درباره منطقه مربوط به حملات هوایی برنامه‌ریزی شده خود در سوریه در تاریخ 17 سپتامبر، روسیه را گمراه کرده است و بنابراین جت روسی IL – 20 نمی‌توانسته به مکان امنی برود.

این ژنرال روس در یک کنفرانس خبری درباره سرنگون شدن هواپیما IL – 20 روسیه در سوریه گفت: امروز اطلاعات دقیق درباره سقوط هواپیمای IL – 20 نیروی هوایی روسیه در نزدیکی سواحل سوریه در تاریخ 17 سپتامبر را ارائه می‌دهیم.

ما یک روایت دقیقه به دقیقه درباره این حادثه تراژیک ارائه خواهیم کرد روایتی که بر پایه قرائت‌های عینی از اطلاعات رادار از جمله سیستم نمایش اطلاعات هوایی پلوتو ارائه شده است.

بنا به اطلاعات ارائه شده از سوی این ژنرال روس، خدمه هواپیمای IL – 20 بعد از اصابت یک موشک به این هواپیما شروع به فرود اضطراری کردند.

کوناشنکف توضیح داد که یک هواپیمای اسرائیلی به سمت هواپیمای IL – 20 رفته که این مانور خلبان اسرائیلی از سوی سیستم‌های دفاع هوایی سوریه به عنوان یک حمله دیگر در نظر گرفته شد.

او گفت، خلبانان جنگنده‌های اف 16 اسرائیل از هواپیمای روسیه به عنوان سپر در مقابل سیستم‌های دفاع هوایی سوریه استفاده کرده‌ بودند.

او ادعاهای نیروی هوایی اسرائیل در خصوص حضور جنگنده‌های اسرائیلی در حریم هوایی اسرائیل در زمان شلیک موشک‌ها از سوی سامانه‌های هوایی سوریه را رد کرد و گفت: جنگنده‌های اف 16 اسرائیل 10 دقیقه بعد از دریافت اطلاعات درباره این سقوط، منطقه را ترک کردند.

او اظهارکرد: ارتش اسرائیل 50 دقیقه بعد از اصابت موشک به هواپیمای IL – 20 روسیه پیشنهاد کمک داده است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که اسرائیل پیش از رخداد غم انگیز مربوط به هواپیمای IL– 20 به روسیه درباره مکان جنگنده‌هایش اطلاعاتی نداده بود.

بنا بر اعلام این وزارتخانه، اسرائیل با دادن اطلاعات غلط درباره منطقه حمله برنامه‌ریزی شده در سوریه، روسیه را گمراه کرد و بنابراین هواپیمای IL – 20 نمی‌توانسته به مکان امن برود. اسرائیل هشدار داده که در جنوب سوریه عملیات انجام می‌دهد و در شمال سوریه دست به حمله زده است.

همچنین نماینده اسرائیلی به طرف روسی نسبت به این حمله برنامه‌ریزی شده در سوریه به زبان روسی هشدار داده و فایل ضبط شده آن موجود است.

این وزارتخانه تصریح کرد که اسرائیل توافق امنیتی-نظامی با روسیه برای پیشگیری از حوادث در سوریه را با این روش که اطلاعات مربوط به عملیات را درست در زمان آغاز حمله انتقال داده، نقض کرده است.