با آغاز اردیبهشت و حدف محدودیت‌ سفر و در غیاب هتل‌ها و مسافرخانه‌هایی که در ایام شیوع کرونا اجازه فعالیت ندارند، بازار ویلاهای اجاره‌ای داغ شده است.

شهرود امیرانتخابی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان به ایلنا گفت: «استان گیلان ازجمله استان‌هایی است که فعالیت خانه‌مسافرها بیش از سایر بخش‌ها در آن مشهود است. باتوجه به آنکه اجازه فعالیت به خانه‌مسافرهای مجاز و دارای مجوز را نداده‌ایم و در این ایام اجازه پذیرش مسافر ندارند، از این رو با توجه به حضور مسافران در استان، شاهد فعال شدن واحدهای غیرمجاز هستیم. در این راستا ویلاها، خانه‌‌های استیجاری غیرمجاز و... فعال شده‌اند و به نوعی می‌توان گفت، بازار جذب مسافران گیلان در دست تابلو به دستان است. ورودی شهرها پر از افرادی است که تابلوهای اجاره ویلا و خانه در دست دارند و مسافران را جذب می‌کنند».

امیرانتخابی تصریح کرد: البته فعالیت خانه‌های اجاره‌ای و ویلاها همیشه در استان گیلان رونق داشته و فقط مختص به این روزهای شیوع ویروس کرونا نیست اما در شرایط فعال نبودن مراکز اقامتی مجاز و هتل‌ها، فضا برای فعالیت واحدهای غیرمجاز کاملا مهیا شده است. از یکسو شاهد حضور و سفر گردشگران و مسافران به گیلان هستیم و از دیگر سو واحدها و تاسیسات مجاز گردشگری فعالیت ندارند. البته شاید طی دو هفته آینده بتوانیم شاهد آغاز فعالیت مراکز مجاز تاسیسات گردشگری گیلان هم باشیم.

او با اشاره به حوادثی که ممکن است در خانه‌های غیرمجاز اتفاق بیافتد، گفت: «نوروز سال گذشته شاهد فوت یکی از گردشگران در یکی از خانه‌های استیجاری ماسوله بودیم. این مجموعه مجوز فعالیت نداشت و شرایط پذیرش مهمان را نیز نداشت. این درحالی است که خانه‌های دارای مجوز فعالیت باید استانداردهایی داشته باشند که امنیت مسافر را تامین کنند. در بیشتر مواقع این خانه‌ها به صورت شخصی اجاره داده می‌شوند به طور مثال صاحب خانه فرزند خود را برای جذب گردشگر به مبادی ورودی یا سر جاده می‌فرستد و جلوی ماشین‌های ورودی را می‌گیرند و مسافران را برای اقامت در یکی از اتاق‌های خانه‌ دعوت می‌کنند. چنین مواردی در گستره استان قابل کنترل نیست. باید فرهنگسازی انجام شود. شرکت‌های مجری ساماندهی خانه مسافرها باید ورود و آنها را متقاعد کنند».

او با اشاره به آنکه آماری از میزان اقامت مسافران در خانه‌های استیجاری و مراکز اقامتی غیرمجاز در دست نیست، یادآور شد: «از آنجا که تعداد مسافران استان گیلان در فصل بهار و ایام نوروز زیاد است، از این رو حتا ممکن است خانه‌هایی وجود داشته باشند که به دلیل سود مالی که مسافران می‌توانند برایشان داشته باشند، فقط در ایامی خاص فعال شوند و مسافر بپذیرند و در سایر روزهای سال غیرفعال باشند. از این رو آماری از فعالیت آنها وجود ندارد». امیرانتخابی در ادامه به فعالیت نمایندگانی اشاره کرد که قرار بود مجری ساماندهی فعالیت خانه مسافرها در استان باشند و گفت: «در بسیاری از موارد شاهد تخلفات این نمایندگان بخصوص در شهرستان‌ها هستیم که وظیفه ساماندهی را برعهده دارند. از یکسو این نماینده موظف است ۲۰ درصد از هزینه دریافتی از خانه مسافرها را به حساب شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی واریز کند و از دیگر سو برای آنکه این مبلغ را پرداخت نکند، درصدد اجازه فعالیت به واحدهای غیرمجوزدار برمی‌آیند. درواقع می‌توان گفت، شرکتی که مجوز فعالیت دارد با وجود آنکه خانه‌ها را شناسایی کرده اما ترجیحش آن است که مسافران را به خانه‌هایی معرفی کند که اصلا مجوز ندارند، چراکه در این شرایط ۱۰۰ درصد پول به خودشان می‌رسد و بین خود و صاحب خانه تقسیم می‌کند».

او با اشاره به یکی از تجربیاتش در گشت‌زنی و پرس‌وجو از یکی از این نمایندگی‌ها گفت: «به صورت ناشناس از یکی از این نمایندگی‌ها درخصوص خانه مسافرها پرس‌وجو کردم. گفت که حدود ۲۰۰ خانه برای اجاره در دست دارد که در این میان فقط یک یا دو خانه مجوز دارد. در این میان شب گذشته آن حدود ۷۰ مسافر داشت که با حساب سر انگشتی می‌توان گفت اگر دو مسافر به خانه‌های مجاز فرستاده شوند، ۶۸ مسافر به خانه‌های غیرمجاز فرستاده می‌شوند چراکه هزینه اقامت این مسافران بدون کسر ۲۰ درصد شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی مستقیم به جیب مجری و صاحب خانه می‌رود».