ریحانه جولایی

مسئولان حوزه بهداشت هنوز از ماندن در خانه حرف می‌زنند و شهروندان را از رفت‌وآمدهای غیرضروری منع می‌کنند، با این حال در خیابان‌ها و سطح شهر انگار همه چیز عادی است. کافی است ساعاتی از عصر را در خیابان باشید تا متوجه شوید که روال زندگی به حالت قبل بازگشته است. جوانانی که در گوشه‌ای از خیابان بدون ماسک، دستکش یا حتی رعایت فاصله ایمن کنار هم ایستاده‌اند، با هم حرف می‌زنند، تماس فیزیکی دارند و از این ارتباط نزدیک ترسی به دل راه نمی‌دهند.

دختران جوان با مانتوهای بهاری دوباره در مراکز خرید یا خیابان‌ها با دوستانشان قدم می‌زنند، کودکان همراه مادران خرید می‌کنند و مشغول گشت‌وگذارند. ماشین‌ها دوباره در سطح شهر بی‌دلیل تردد می‌کنند و همین دلیلی است تا هشدارهای مقامات در رابطه با شیوع دوباره و پیک دوم، سوم یا چندم کرونا آغاز شود. همان‌طور که ایرج حریری گفته است باید تا اطلاع ثانوی به زندگی با کرونا، رعایت مسائل بهداشتی و پیشگیرانه، بهداشت فردی، فاصله‌گذاری اجتماعی تا حد مقدور و تا زمانی که واکسن و داروی این بیماری ساخته نشده، عادت کنیم اما این به معنی از سر گرفتن روزمره‌های زندگی پیش از کرونا نیست.

از سوی دیگر وزارت بهداشت به مردم هشدار داده است که جو زده نشوند و شعار «در خانه بمانیم» را جدی بگیرند. ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت نیز تأکید کرده است که ویروس کرونا همچنان کنترل نشده و اگر میزان رفت‌وآمدها مدیریت نشود شیوع بیماری دوباره با سرعت برمی‌گردد.

طبق آمار رسمی ارائه‌شده توسط وزارت بهداشت از روز سه‌شنبه تا ظهر روز گذشته 1هزار و 194 بیمار جدید شناسایی‌شده‌اند و 94 نفر به دلیل این بیماری جان خود را از دست ‌داده‌اند. با این حساب آمار کلی مبتلایان85 هزار و 996 تن و کشته‌ها به 5 هزار و 391 نفر رسیده است.

رئیس اورژانس تهران: تعداد مأموریت‌های اورژانس پیش بیمارستانی کاهش یافته، اما بیماران کرونایی که منتقل می‌شوند بدحال‌تر بوده و به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند و بلافاصله از اورژانس به تخت‌های آی‌سی‌یو منتقل می‌شوند

بیماران کرونایی  بدحال‌تر شده‌اند

تردد دوباره و باز شدن برخی پاساژها و مراکز خرید در روزهای اخیر دلیلی برای افزایش رفت و آمدها در خیابان شده است. هرچند این مراکز با قوانین و مقررات خاصی دوباره شروع به کار کرده‌اند اما دلیلی برای ترددهای بی‌مورد می‌شود و می‌تواند شیوع دوباره را به همراه داشته باشد.

روز گذشته رئیس اورژانس تهران از اضافه شدن بار بیماران کرونایی بر دوش اورژانس خبر داد. با توجه به گفته‌های پیمان صابریان این روزها تعداد مأموریت‌های اورژانس پیش بیمارستانی کاهش یافته، اما بیماران کرونایی که منتقل می‌شوند بدحال‌تر بوده و به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند و بلافاصله از اورژانس به تخت‌های آی‌سی یو منتقل می‌شوند.

او همچنین به این نکته اشاره کرده است که تماس‌های اورژانس از اوایل اسفند به صورت صعودی تا چهار برابر رسید. البته او در ادامه گفته که این موضوع قابل‌پیش‌بینی بوده است.  

صابریان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به این موضوع نیز اشاره کرده که در صورت بروز موج بعدی بیماری کووید-۱۹ اورژانس آمادگی لازم را برای ارائه خدمات به بیماران دارد.

کرونا در کمین استفاده‌کنندگان وسایل نقلیه عمومی

تعطیلات طولانی نوروز امسال 23 فروردین ماه به پایان رسید و بعدازآن دیگر خبری از خیابان‌های خلوت پایتخت نبود. ماشین‌ها دوباره به سطح شهر برگشتند و ترافیک آغاز شد. بعد از آن انگار مردم دیگر ترسشان از کرونا، ویروسی که در جهان پخش شده و جان می‌گیرد، ریخت.

با وجود هشدارهای بی‌وقفه در رابطه با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، دوباره شاهد این بودیم که حجم زیادی از مسافران در اتوبوس و مترو کنار هم ایستاده‌اند. مدیران شهری بارها در این رابطه زنگ‌های خطر را به صدا درآوردند تا شاید کمی از جمعیت مسافران کم شود. طرح ترافیک برداشته شد تا مردم بتوانند با وسیله‌های نقلیه شخصی که امنیت بیشتری نسبت به وسایل حمل‌ونقل عمومی دارد، تردد کنند اما همچنان مترو و اتوبوس با ظرفیت‌های بالا مسافران را جابه‌جا می‌کنند.

به گفته رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خط یک مترو شلوغ‌ترین خط است و ازدحام جمعیت بالایی دارد که در صورت افزایش بیشتر جمعیت مشکل‌آفرین است. از همین رو پیشنهاد داده است که برخی از ایستگاه‌ها ازجمله ایستگاه‌های تقاطعی حذف شود. البته این تصمیم هنوز اجرایی نشده و معاونت حمل‌ونقل شهرداری باید بررسی‌های کارشناسی را انجام دهد و در خصوص اجرائی یا عدم اجرائی شدن آن توضیح دهند.

افزایش ترددها تنها شامل وسایل نقلیه عمومی و ترافیک شهرها نیست. در همین روزها رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا هم از افزایش ترددها در محورهای مواصلاتی ۶ استان کشور در روزهای ابتدایی اردیبهشت خبر داد. بر اساس گفته‌های سرهنگ نادر رحمانی، افزایش تردد در محورهای البرز، تهران، مازندران، قزوین، گیلان و قم بوده است.

شناور شدن ساعات کاری برای کنترل ازدحام

یکی از موضوعاتی که در هفته‌های اخیر مطرح شد بحث شناور شدن ساعات اداری بود. بر این اساس پیش‌بینی‌شده کمی از ازدحام خیابان‌ها و وسایل نقلیه عمومی کاسته شود. با این شرایط افراد در ساعات متفاوتی در روز مشغول کار می‌شدند و در ساعات متفاوت نیز روز کاری خود را به پایان می‌رسانند.

ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران در رابطه با شناور شدن ساعات کاری توضیح داد که یکی از اقدامات انجام‌شده در این راستا تغییر ساعت فعالیت بانک‌ها است. به گفته او بانک‌ها از 9 صبح تا 17 به شهروندان خدمات می‌دهند تا مردم به‌تدریج به بانک‌ها بروند و تصور نکنند در مدت‌زمان کوتاهی می‌توانند به بانک مراجعه کنند.

با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، راهکار دیگری که به ذهن مدیران شهری رسیده است طرح تغییر ساعات کاری برخی مشاغل و صنوف از افطار تا سحر است. به‌این‌ترتیب از ازدحام و تراکم جمعیت کاسته می‌شود و مدیریت شهری هم می‌تواند فاصله‌گذاری اجتماعی را در مترو و اتوبوس مدیریت کند تا شاید بتوان روند شیوع این ویروس را کمی کاهش داد.

هنوز خانه امن‌ترین نقطه است

خانه در دو ماه گذشته امن‌ترین مکان شناخته شده است. از روزهای آغازین شیوع کرونا مسئولان تأکید داشتند که مردم در خانه‌ها بمانند چرا که در خانه احتمال ابتلا بسیار کمتر و بحث فاصله‌گذاری اجتماعی نیز بیشتر رعایت می‌شد.

حالا در این روزها که مسئولان خبر از افزایش ترددهای درون‌شهری و برون‌شهری می‌دهند سخنگوی وزارت بهداشت دوباره از خانه ماندن و بیرون آمدن تنها برای ضروریات سخن می‌گوید. بر اساس صحبت‌های کیانوش جهانپور، اولویت فاصله‌گذاری اجتماعی، در خانه ماندن است و از خانه به‌عنوان امن‌ترین محل جهت قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ یاد می‌شود.

او دوباره تأکید کرده تنها برای خرید مایحتاج روزانه، بهتر است افراد سالم‌تر خانواده آن‌هم با رعایت نکات بهداشت فردی به صورت حداکثر هفته‌ای بار این کار را انجام دهند.

از سوی دیگر او اضافه کرده است که به دلیل تأثیر بالای وسایل حمل و نقل عمومی در انتشار و انتقال ویروس کرونا، تأکید بر استفاده از خودروهای شخصی است اما در صورت لزوم در استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، ضروری و مورد توصیه می‌شود.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تأکید کرد: استفاده از ماسک و دستکش در اماکن عمومی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، توصیه می‌شود.

معاون وزیر بهداشت به مردم هشدار داده است که جو زده نشوند و شعار «در خانه بمانیم» را جدی بگیرند. ویروس کرونا همچنان کنترل نشده و اگر میزان رفت‌وآمدها مدیریت نشود شیوع بیماری دوباره با سرعت برمی‌گردد

اولویت،  قطع زنجیره بیماری است

این روزها شرایط زندگی دشوار است. در بهترین فصل سال مجبور به خانه‌نشینی شده‌ایم و هر روز با ترس زندگی می‌کنیم. با ترس ابتلای خود یا عزیزانمان. به همین دلیل بهتر است با رعایت نکات ساده هرچه زودتر سایه شوم این ویروس را از سر خانواده، شهر و کشورمان دور کنیم. این روزها تلاش‌های شبانه‌روزی و بی‌وقفه کادر پزشکی بر کسی پوشیده نیست. تنها کاری که باید به عنوان شهروندان مسئول انجام دهیم ماندن در خانه و رعایت نکات بهداشتی است.

با اینکه چند وقت می‌شود که فعالیت‌های اقتصادی آغاز شده است اما باید به یاد داشته باشیم که مبارزه با کرونا در اولویت قرار دارد. بنابراین باید در این ایام فعالیت‌ها را به صفر رساند و مردم را به ماندن در خانه تشویق کرد. بر اساس نظرات کارشناسی دوره پیک ویروس همچنان ادامه دارد و در این دوران تنها راه‌حل به حداقل رساندن ترددها است.