سعیده علیپور

در حالی که شمار رسمی مبتلایان شناسایی شده‌ی ویروس کرونا به رقم ۸۳ هزار و ۵۰۵ نفر و تعداد جانباختگان ناشی از آن تا ظهر دیروز به ۵۲۰۹ نفر رسیده، راه‌های استانی پس از یک ماه اعمال محدودیت باز شده و میزان ترددها در همین زمان کوتاه افزایش قابل‌توجهی داشته است. این در حالی است که نه تنها کارشناسان بهداشتی بیم آن دارند که با رفع این محدودیت و با افزایش سفرهای استانی پیک بعدی بیماری آغاز شود که حتی علی ربیعی سخنگوی دولت نیز گفته است که اساسا چیزی به نام عادی شدن شرایط نداریم و همچنان باید مراعات کنیم. با این حال شمار زیادی از کارشناسان بهداشتی معتقدند با رفع این محدودیت‌ها نمی‌توان توقع اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را داشت.

جاده‌های پرتردد

دیروز مرکز مدیریت راه‌های کشور ضمن اعلام رفع محدودیت ترددهای بین استانی از افزایش ٦ درصدی تردد در ساعات نخست بامداد اولین روز رفع این محدودیت خبر داد.

براساس تصاویر دریافتی از دوربین‌های نظارتی، سامانه‌های ترددشمار و گشت‌های شعب راهداری سراسر کشور،‌ میزان تردد در جاده‌های برون‌شهری، نسبت به روز قبل حدود ٥.٦ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بنا به گزارش پلیس‌راه در نخستین روز از پایان محدودیت تردد بین استانی علاوه بر ترافیک نیمه سنگین در تمامی محورهای مواصلاتی شرق استان تهران اعم از هراز، فیروزکوه، آزادراه حرم تا حرم و محور امام رضا(ع) و همچنین آزادراه تهران-کرج، رئیس پلیس راه مازندران از افزایش حجم ورود مسافران به مازندران از نخستین ساعات بامداد اول اردیبهشت ماه خبر داد.

به گفته علیرضا قدمی، با توجه به پایان یافتن ممنوعیت آمد و شد خودروهای غیربومی بین استان‌ها، ترافیک در جاده‌های مازندران از شب گذشته افزایش یافته و شاهد حجم ورود مسافران بودیم.

همچنین سرهنگ ایوب شرافتی، جانشین رئیس پلیس راه ناجا با بیان اینکه ترددها در جاده‌های کشور رو به افزایش است، گفت: «در اولین ساعات رفع محدودیت‌ها و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، افزایش تردد را در محورهای شمالی داشتیم».

به گفته او تردد وسایل نقلیه در محور تهران - آمل از ساعت ۲۴ تا ۱۰ یکم اردبیهشت ماه، ۶۳ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه روز گذشته داشته است و تردد وسایل نقلیه در محور کرج - چالوس نیز ۱۹۲ درصد نسبت به مدت مشابه روز گذشته افزایش داشته است. همچنین تردد وسایل نقلیه در محور تهران - قائمشهر ۴۴ درصد و تردد وسایل نقلیه در آزادراه قزوین - رشت نیز ۱۳۹ درصد افزایش داشت.

در روزهای گذشته سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راه راهور ناجا نیز هشدار داده بود: «وقتی محدودیت‌ها برداشته شود یعنی سفر آزاد شده و نمی‌توان توقع داشت مردم از سفر اجتناب کنند».

گرچه مقامات بارها تاکید کرده‌اند که پایان محدودیت ترددها، پایان شیوع ویروس کرونا نیست و از هموطنان درخواست کردند که از سفرهای غیرضروری تا ریشه‌کنی بیماری کرونا اجتناب کنند، اما به نظر می‌رسد فشار چند ماهه کرونا سبب شود که در روزهای آینده بسیاری به سمت جاده‌ها سرازیر شوند.

به طوری که سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پیش‌بینی کرده تردد خودروها در جاده‌های برون‌شهری از دیروز حدود 30 درصد افزایش یابد.

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت  نیز صبح دیروز در سفر یک روزه به مازندران از برداشته شدن محدودیت فعالیت و تردد ابراز نگرانی کرد و شهرهای شمالی را مستعد برای درگیر شدن دوباره با این بیماری دانست.

درخواست از مردم کافی است؟

در حالی که برخی باید به زندگی با کرونا خو گرفت و به کار و فعالیت اجتماعی با رعایت موازین بهداشتی و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ادامه داد، برخی دیگر نیز منتقد رفتارهای مردم هستند و با ایراد از عدم اجرای درست فاصله‌گذاری در مکان‌هایی که افراد باید به اختیار و نه به اجبار این موضوع را رعایت کنند به ازدحام‌های غیرمسئولانه در ادارات برای انجام کارهای اداری و صف طویل دریافت سیم کارت در روزهای اخیر و جاده‌های شلوغ و خرید از مراکز خرید اشاره دارند و معتقدند دولت نمی‌تواند به پشتوانه اعتماد به اینکه مردم رعایت می‌کنند، رفته رفته کسب و کارها و ادارات بیشتری را بازگشایی کند و جان عده زیادی را در خطر اندازد.

پس از رفع اغلب ممنوعیت‌ها برای استان‌های مختلف در 23 فروردین و در تهران از اول این هفته، دیروز شاهد بازگشایی راه‌های کشور نیز بودیم. بازگشایی‌هایی که خود می‌تواند زمینه‌ساز یک فاجعه سلامت در کشور باشد و دوباره این بیماری را حتی در استان‌هایی که قبل از نوروز با پیک بیماری مواجه بودند، روبرو کنند.

به گفته برخی از منتقدان دیروز دولت با بازگشایی جاده‌ها خطری بزرگی را متوجه استان‌های شمالی از جمله مازندران و گیلان کرد. استان‌هایی که به تازگی از بار بیماری کم کرده بودند.

موج دوم خطرناک‌تر است

اما در این میان یافته‌های علمی نشان می‌دهد پیش از اینکه موج اول شیوع کرونا در جهان به پایان برسد،‌ محققان نگران دومین موج این بیماری هستند.

محققان معتقدند موج دوم شیوع بیماری «کووید-۱۹» می‌تواند بدتر از موج اول آن باشد و جان هزاران نفر از مردم جهان را بگیرد. از طرف دیگر این موج می‌تواند به آرامی پیش برود و بسیاری از مردم بدون داشتن علائم بیماری آلوده شوند.

وزیر میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری از پیگیری افزایش تعطیلات عید فطر در صورت مهار کرونا خبر داد و گفت: «بعد از کرونا جهش بی‌سابقه‌ای در سفر خواهیم داشت و بخش زیادی از خسارت‌هایی که وارد شده از طریق رونق جهش‌وار سفر برطرف خواهد شد»

محققان توصیه کرده‌اند که ما باید نحوه رفتار درست با این بیماری را بدانیم. چرا که رفتار ما نقشی مهم در شیوع کروناویروس ایفا می‌کند. مردم باید همچنان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. دست‌های خود را مرتب بشویند و در اجتماع همواره ماسک بزنند.

علاوه بر آن، با نظارت‌های بیشتر و انجام آزمایش‌های گسترده‌تر، شانس بهبود وضعیت در موج دوم افزایش خواهد یافت و به این ترتیب موج دوم کوچک‌تر از موج اول خواهد بود.

در پاسخ به همین نگرانی ها دیروز علی ربیعی ،سخنگوی دولت یادآور شد: «غربالگری ما از مرز ۷۲ میلیون نفر گذشت و وارد مرحله دوم از طریق تست هدفمند و رسیدن به افراد در تماس با مبتلایان شده‌ایم».

ربیعی گفت: «بنا نداریم از همه تست بگیریم. اگر تست پادتن مورد قبول واقع شود، این را می‌توان در همگان تست کرد. برخی  افراد که با سامانه ۴۰۳۰ تماس می‌گیرند، از طریق این سامانه به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند و پس از ویزیت پزشک در صورت داشتن علائم، تدابیر لازم در مورد آنها لحاظ می‌شود. حفظ جان در برابر بیکاری و فقر جزء برنامه‌های دولت است‌. باید برنامه‌ای بریزیم که با پروتکل‌های بهداشتی بتوانیم به زندگی خود ادامه دهیم».

درجستجوی راه‌های جبران خسارات گردشگری!

درحالی‌که بر اساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته درباره بیماری کووید ۱۹ در کشور تا روز ۳۱ فروردین ماه علی‌رغم آنکه در کل کشور روند نزولی بیماری مشاهده می‌شود اما، روند صعودی یا شروع پیک در پنج استان قم، کهکیلویه و بویراحمد، مازندران، آذربایجان غربی و اردبیل مشاهده شده و کارشناسان بهداشتی نگران افزایش سفرها و افزایش روند ابتلا هستند؛ فعالان صنعت گردشگری در پی جهش سفرها در روزهای آینده هستند تا بخشی از خسارت‌های این روزهای کرونایی جبران شود.

به دنبال آغاز ترددهای بین‌استانی از ابتدای اردیبهشت ماه، دیروز در کمیته «گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا»  از ارائه خدمات سفر منفرد و هوشمند بر مبنای رعایت کامل پروتکل الزامات بهداشتی و حفظ سلامت صحبت به میان آمده و در سومین جلسه «کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا»  در خصوص تمهید مقدمات و شرایط لازم برای سفرهای ضروری و کاری مردم از قبیل تهیه بلیت و مراکز اقامتی مجاز در شرایط جدید پیش آمده سخن گفته شده است.

معاون گردشگری و دبیر کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در این زمینه گفت: «فردی که برای گذران امور شخصی یا شغلی ناگزیر به سفر است؛ باید خدمات استاندارد و تحت نظارتی را دریافت کند».

بعد از رفع محدودیت سفرهای بین استانی؛ تردد وسایل نقلیه در روز اول اردیبهشت در محور تهران - آمل ۶۳ درصد، در محور کرج - چالوس ۱۹۲ درصد، در محور تهران - قائمشهر ۴۴ درصد و در آزادراه قزوین - رشت ۱۳۹ درصد افزایش نشان داد

ولی تیموری، معتقد است که مغفول ماندن آثار و تبعات اقتصادی کرونا در شرایط خاص کشور، صدمات و لطمات به مراتب بیشتری از تبعات بهداشتی می‌تواند به دنبال داشته باشد.

از سوی دیگر وزیر میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری هم از پیگیری افزایش تعطیلات عید فطر در صورت مهار کرونا خبر داد و گفت: «بعد از کرونا جهش بی‌سابقه‌ای در سفر خواهیم داشت و بخش زیادی از خسارت‌هایی که وارد شده از طریق رونق جهش‌وار سفر برطرف خواهد شد؛ ازاین‌رو همه استان‌ها باید آماده جهش سفر و میزبانی شایسته از گردشگران برای دوران پساکرونا باشند».