ریحانه جولایی

در خانه بمانید! این دستور اکید پزشکان و مسئولان حوزه بهداشت در روزهای شیوع ویروس کرونا است. توصیه‌ای که می‌تواند جان شما و نزدیکانتان را نجات دهد.

درست است که در روزهای نزدیک نوروز در خانه ماندن یکی از دشوارترین کارهاست آن ‌هم به مدت نامعلوم اما فعلاً خانه‌نشینی می‌تواند بهترین راه برای پیشگیری از کرونا و مبتلا نشدن به کووید-19 باشد. ویروس کرونا با شتاب در حال فتح کردن تمام جهان است و تا امروز بیشتر از 100 کشور به این ویروس آلوده ‌شده‌اند و هر روز بر تعداد جانباختگان افزوده می‌شود.

در ایران تجهیزات لازم برای پیشگیری از این ویروس کم است. از ماسک و دستکش گرفته تا لباس‌های مخصوص پزشکان و بیماران؛ تمام کشور بسیج شده‌اند تا این ویروس را از بین ببرند و در این میان تلفات کادر پزشکی هم چشم‌گیر و قابل‌توجه بوده است.

هفته گذشته سخنگوی وزارت بهداشت از پیک بیماری خبر داده و گفته بود هفته سختی پیش‌رو داریم. اما این دوران پیک بیماری همچنان ادامه دارد و گفته می‌شود تا 3 هفته آینده بر شمار بیماران افزوده خواهد شد. به گفته مسئولین و پزشکان زنجیره انتقال ویروس نه‌تنها کاهش نداشته، بلکه شیوع این ویروس بین مردم بیشتر هم شده است.

کرونا همچنان می‌تازد و انگار قرار نیست، برخی از افراد آن را جدی بگیرند. به‌طوری‌که اکنون بزرگ‌ترین چالش مقابله با این ویروس همکاری مردم است که باید چند وقتی در خانه‌هایشان بمانند. سفرهای بی‌موقع و بدون فکر گروه زیادی از هم‌وطنان باعث چرخش بیشتر ویروس در سطح کشور شده و حالا استان‌های شمالی به یکی از نگرانی‌های اصلی و کانون شیوع کرونا تبدیل‌ شده‌اند و تمام این سختی‌ها پیامد در خانه نماندن و جدی نگرفتن این ویروس است.

باید بدانیم که کرونا ویروس جدید ترس ندارد، اما سرعت انتشار بالایی داشته و به‌شدت مسری است. بنابراین کافی است که یک‌بار دست آلوده به ویروس را به دهان، چشم یا بینی بگذاریم تا گرفتارش شویم. بر همین اساس است که وزارت بهداشت بارها اعلام کرده که تا فروکش کردن بحران کرونا، تا حد امکان در خانه بمانید، مگر به‌ضرورت، از سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری پرهیز کرده و مراودات، مهمانی‌ها و مجالس‌ را به تعویق بیندازید.

کرونا همچنان می‌تازد

آمار مبتلایان و فوتی‌ها هر روز بالاتر می‌رود. حالا، با گذشته سه هفته از شیوع ویروس کرونا در ایران آخرین آماری که ظهر دیروز منتشر شد از ابتلای بیش از 9هزار نفر و مرگ 354 نفر خبر می‌دهد. این در حالی است که برخی منابع غیررسمی از بیمارستان‌ها تعداد اعلام‌شده توسط وزارت بهداشت را شوخی می‌دانند و معتقدند تعداد بیماران و فوتی‌ها بسیار بالاتر از این ارقام است.

استان‌های تهران و مازندران همچنان در صدر استان‌های درگیر با این بیماری هستند و به گفته رضا شیران خراسانی، نماینده مشهد، این شهر هم وضعیت مطلوبی ندارد و ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل شده است. همچنین با توجه به اینکه باید شرایط خاصی را برای تدفین افراد جان‌باخته به دلیل بیماری کرونا رعایت کرد، معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران از داوطلب شدن افرادی برای کمک به شست‌وشوی و تیمم اموات در استان‌های قم، گیلان و مازندران خبر داده است.

بااین‌حال پزشکان می‌گویند دوره اپیدمی این بیماری 2 ماه است و این یعنی در صورت رعایت نکردن نکات ضروری برای پیشگیری از این ویروس ایران همچنان باید تلفات بدهد.

از سوی دیگر هنوز بحث قرنطینه به میان می‌آید. به گفته برخی پزشکان در حال حاضر دیگر کار از کار گذشته و قرنطینه کردن نمی‌تواند راهگشا باشد چراکه دیگر ویروس در تمام کشور پخش‌ شده و قرنطینه شهرهای آلوده‌کاری عبث است بنابراین در چنین شرایطی منطقی‌ترین کار قرنطینه خانگی است.

با گذشته سه هفته از شیوع ویروس کرونا در ایران آخرین آمار از ابتلای بیش از 9هزار نفر و مرگ 354 نفر خبر می‌دهد. این در حالی است که برخی منابع غیررسمی از بیمارستان‌ها تعداد اعلام‌شده توسط وزارت بهداشت را شوخی می‌دانند

اطلاع‌رسانی درست از تکذیب کارسازتر است

در گیلان هم شرایط آن‌قدر که باید خوب نیست و با تمام اخبار و اطلاع‌رسانی‌ها انگار مردم ترسی از کرونا ندارند. شواهد نشان می‌دهد مبارزه با این ویروس از سوی مردم هنوز آن‌طور که لازم است صورت نگرفته. نمونه بارز آن را می‌توان در کلیپ‌هایی که از بازار برخی شهرهای این استان در فضای مجازی پخش‌شده، مشاهده کرد. از سوی دیگر مسافرانی که بدون توجه به هشدارها با تعطیلی مدارس بار سفر را برای عزیمت به این استان بستند مشکلات مسئولان استان را برای جلوگیری از این بیماری چند برابر کردند تا حدی که چند روز اخیر شاهد اعتراض کادر درمانی استان گیلان نسبت به کمبود تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌های این استان هستیم. همچنین تعدادی از نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی از رئیس مجلس و شخص وزیر بهداشت طی نامه‌ای خواستار قرنطینه این استان و همچنین مجهز شدن بیمارستان‌های گیلان به تجهیزات مخصوص برای بیماران کرونایی و پرستارها شدند.

در کنار داغ بودن بازار سنتی، بازار تکذیب هم داغ است. چند روز پیش  محـمدحسـین قربانی، نماینــده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در مقابله با کرونا در گیلان گفت تنها استان گیلان 200 مورد فوتی داشته است و این خبر به‌صورت گسترده در همه رسانه‌ها پخش شد. البته این تعداد کشته با آمارهای غیررسمی بیشتر جور درمی‌آمد؛ حالا با گذشت چند روز او حرفش را تکذیب کرده و گفته است تعداد مبتلایان به کرونا را اعلام کرده است. بااین‌حال سؤالی که پیش می‌آید این است که تنها با 200 نفر مبتلا ظرفیت بیمارستان‌های گیلان و بیمارستان صحرایی پرشده است؟

او همچنین تأکید کرده که رسانه‌ها در درج آمار و ارقام دقت کنند تا در اعلام آمارها اشتباهی صورت نگیرد.

کشمکش بر سر داروی کرونا  بین مسئولان

کووید-19 همچنان قربانی می‌گیرد، اما روزهای گذشته خبری در رابطه با دارویی که می‌تواند کرونا را شکست دهد یا دست‌کم علائم آن را بهبود دهد منتشر شد. روز گذشته کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت از بهبود نسبی علائم برخی موارد شدید کروناویروس با داروی ایرانی و ادامه روند بررسی‌ها در این زمینه خبر داد.

او  در پاسخ به برخی مطالب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر تجویز نوعی داروی تنظیم‌کننده سیستم ایمنی بدن به نام «اکتمرا» در بیماران مبتلا به کرونا در یکی از بیمارستان‌های اصفهان و بهبود نسبی علائم بیمار در گرافی‌های انجام شده، با تأیید این موضوع گفت: علائم این بیماری در ۴۸ ساعت پس از تجویز این دارو تخفیف نسبی یافته است، اما هنوز برای قضاوت و ارزیابی در این زمینه زود است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در توضیح بیشتر با بیان این‌که این دارو ظرف 24 ساعت پس از تزریق اولیه پاسخ نسبی نشان داده است، اضافه کرد: طی امروز و روزهای آینده نیز این ترایال در موارد دیگری از بیماران با تشخیص پزشکان معالج ادامه خواهد داشت و اگر اثربخشی نسبی در موارد داشته باشد قاعدتاً وارد فهرست دارویی کشور نیز خواهد شد و گزارش‌های موردی در چین نیز از سودمندی نسبی آن در برخی موارد شدید ابتلا به کووید-۱۹ حکایت دارد. به گفته جهانپور در صورت موفقیت این دارو طی سه هفته به تولید انبوه می‌رسد.

در حال حاضر دیگر قرنطینه کردن نمی‌تواند راهگشا باشد چراکه دیگر ویروس در تمام کشور پخش‌شده و قرنطینه شهرهای آلوده‌کاری عبث است. در چنین شرایطی منطقی‌ترین کار قرنطینه خانگی است

از سوی دیگر حسین عرفانی، رئیس اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در واکنش به گزارش پخش‌شده از رسانه ملی درباره تولید داروی درمان و کنترل کرونا توسط یک شرکت داروسازی و عرضه آن در فروردین یا  اردیبهشت سال آتی بیان کرد: بنده در این رابطه که دارویی برای درمان یا پیشگیری از کرونا تولید یا تایید شده باشد، اطلاعی ندارم. البته باید اشاره‌کنم که بنده مسئولی هستم که پیش از دیگران در این زمینه باخبر می‌شوم. من که باید باخبر باشم؛ بی‌خبر هستم.

او همچنین گفت نمی‌دانم که شرکت دارویی مذکور چه ادعایی در کجا کرده است، اما به‌طور کلی اعلام می‌کنم تا امروز، درمان واقعاً اختصاصی برای مقابله با ویروس کرونا نداشته‌ایم. آنچه مبنای درمان ما است، تجارب و آخرین مقالات علمی چین و باقی کشورها است که در یک کمیته‌ علمی کشوری گردآوری می‌شود. این کمیته شامل متخصصان عالی کشور از رشته‌های مختلف مرتبط با این بیماری است. بحث و بررسی مقالات در این کمیته، برآیندگیری و با اجماع در قالب دستور عمل کشوری ابلاغ می‌شود.

در آخر و با توجه به صحبت‌های مسئولان هنوز راه حلی برای درمان کرونا پیدا نشده است و یادآوری دوباره این موضوع ضرورت دارد که در این روزها امن‌ترین مکان برای مصونیت از ویروس خانه است. بهتر است در هفته پایانی سال در خانه بمانیم و به کارهای عقب‌افتاده رسیدگی کنیم. از تجمع و حضور در نقاط پرجمعیت خودداری کنیم و توصیه‌های بهداشتی را برای سلامتی خود و اطرافیانمان جدی بگیریم. اگر این مسائل را جدی بگیریم و به آن عمل کنیم؛ سفر، خرید و تفریح می‌تواند بعد از عبور از این بحران ادامه داشته باشد.