ریحانه جولایی

کرونا، نامی که این روزها از هر چیزی بیشتر می‌شنویم. نزدیک سال نو از این ویروس ترسیده‌ایم و خودمان را در خانه‌هایمان قرنطینه کرده‌ایم. آمارها متناقض است. نمی‌دانیم آمارهای رسمی که از سمت مسئولان بیان می‌شوند را باور کنیم یا آمار غیررسمی که با گفته‌های مسئولان تناقضی عجیب دارند. منابع غیررسمی از مرگ بیش از 400 تن از بیماران کرونایی خبر می‌دهند؛ این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت روز گذشته این رقم را زیر 100 نفر اعلام کردند.

به گزارش روز گذشته خبرگزاری‌های داخلی، در پانزدهمین روز از شیوع کرونا در کشور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمار مبتلایان به این ویروس را 2هزار 922 نفر اعلام کرد و از مرگ ۹۲ نفر به دلیل ابتلا به این ویروس خبر داد. همچنین طبق آخرین آمار ۵۵۲ نفر از مبتلایان نیز بهبودیافته و از مراکز درمانی مرخص شده‌اند. به گفته رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت استان‌های قم، تهران و گیلان همچنان در صدر درگیری‌ها هستند و درمجموع بیش از 8هزار 532 نفر در بیمارستان‌ها بستری‌شده‌اند و روی 5 هزار 737 نفر تست انجام‌شده که نتیجه تست 2هزار و 336 نفر مثبت بوده است.

اشتباه اصلی قرنطینه نکردن قم بود

از سوی دیگر مردم می‌گویند اگر دولت در ابتدا قم را قرنطینه می‌کرد و اجازه ورود یا خروج به هیچ‌کس را نمی‌داد شاید شرایط تا این اندازه پیچیده و بحرانی نمی‌شد. خبرها حکایت از این دارند که ایتالیا هم وضعیت بهتری از ایران ندارد.

در این کشور هم تعداد مبتلایان و افرادی که به‌واسطه کرونا جانشان را ازدست‌داده‌اند تقریباً با ایران برابر است با این تفاوت که در ایتالیا 11 شهر را قرنطینه کامل کرده‌اند و این تعداد بیمار و قربانی دارند. با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم که بسیاری از آمارهایی که مسئولان می‌دهند درست نیست و تعداد بیماران و فوتی‌ها می‌تواند بسیار بیشتر از این تعداد باشد.

در این میان برخی مسئولان هم هستند که انتقادهای زیادی به عملکرد دولت و وزارت بهداشت در رابطه با مقابله با کرونا دارند. مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس هم با انتقاد از اینکه از ابتدا قم را قرنطینه نکردند، گفت: من اگر جای وزارتخانه بودم روز اول قم را قرنطینه می‌کردم و اجازه نمی‌دادم مردم از شهر بیرون بروند؛ اگر هم قبول نمی‌کردند الآن که این مشکلات پیش‌آمده می‌گفتم ما تکلیفمان این بود که به شما بگوییم، شما قبول نکردید و حالا تاوانش را هم بدهید.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به این اشاره می‌کند که مسئولین انگار کرونا را به شوخی گرفته‌اند. او از لزوم برقراری جدی قرنطینه سخن گفته و ضمن انتقاد از عدم قرنطینه‌ قم، به وزارت بهداشت توصیه می‌کند که با دستوری قاطع و نظامی با این ویروس برخورد شود و اگر هم به برنامه‌ و گوشزدهای وزارتخانه عمل نمی‌شود، برای اتمام‌حجت  این مسائل را اعلام کند.

اما نقدهای نایب‌رئیس مجلس به اینجا ختم نمی‌شود. او می‌گوید باید کشور پیش‌ازاین بحران دو هفته تعطیل می‌شد نه حالا که کار از کار گذشته و کل کشور تعطیل ‌شده است. باید شهری که گرفتار بود را تعطیل می‌کردند؛ ما تعطیل نکردیم و همه‌ی شهرهایمان را آلوده کردیم. درحال حاضر بیمارستان‌ها برای مریض‌ها جا ندارند، روزبه‌روز هم بدتر خواهد شد. اقتصاد و همه‌چیز مملکت را هم به هم خواهد ریخت.

با این توضیحات پزشکیان هم به جمع آن‌هایی پیوسته که می‌گویند آمار بیماران بسیار بالاتر از اعلام‌های رسمی است. نماینده‌ تبریز در مجلس، در مورد آمار و ارقام این بیماری با توجه به اینکه خود پزشک است، گفت: عدد و رقم‌ها واقعی نیست، چون یک تعداد از این بیماران اصلاً علامت ندارند که ما تست کنیم؛ ۹۵ نفر را پیدا می‌کنیم و دو نفر می‌میرند، بعد هم می‌گوییم از ۱۰۰ نفر این‌قدر نفر آدم مرده، درحالی‌که از ۱۰۰ نفر نیست؛ شاید از ۱۰ هزار دو درصدش مرده باشد. اینکه این‌قدر می‌میرند و این‌ها می‌گویند ما این تعداد را پیدا کردیم، نباید این تعداد باشد و آمار به هم نمی‌خواند. بعضی از این‌ها علامت ندارند یا یک سرماخوردگی است و نمی‌آیند و یا تست نمی‌کنیم و متوجه نمی‌شویم.

پزشکیان در آخر با اشاره به اینکه هر بیمار کرونایی مانند یک فرد مسلح است، خواستار ورود نیروهای نظامی به این قضیه شد. او در این رابطه بیان کرد: من با وزارت بهداشت صحبت کردم و گفتم باید با این مسئله به‌صورت کاملاً قاطع، دستوری و نظامی برخورد کرد. نیروهای نظامی باید بیایند وسط، این باور من است و اگر نیایند روزبه‌روز مشکلات کشور بیشتر خواهد شد. چون اگر مثلاً من تخلف کنم ۱۰ نفر دیگر را گرفتار می‌کنم.

من حق ندارم به خیابان بیایم و مردم را آلوده کنم، هرکسی گرفتار است مثل بمبی است که در خیابان می‌گردد. عین این است که ما اجازه دادیم کسی که مسلح است و می‌خواهد مردم را بزند در خیابان بگردد. کرونا این‌گونه است، کسی که حامل ویروس است معنی‌اش این است که وقتی در خیابان می‌گردد انگار افراد دیگر را هم با تیر می‌زند. نباید اجازه دهیم این کار را بکند، هرکسی که می‌خواهد باشد؛ این قاعده‌ی برخورد با این بیماری است.

خوزستان با کمبود پزشک و دارو مواجه است

یکی از موضوعاتی که در این روزهای بحران و آشفتگی وجودش اهمیت زیادی دارد، بیمارستان و تجهیزات پزشکی است. دیگر برای همه آشکار شده که کرونا تمام کشور را آلوده کرده و شهرهای زیادی هستند که با مشکل تجهیزات و بیمارستان مواجه هستند.

خوزستان، استان بزرگی که حالا موارد متعددی از ابتلا به کرونا در آن مشاهده ‌شده است تنها یک بیمارستان تخصصی برای مقابله با این ویروس و نگهداری از بیماران دارد. بااین‌وجود مسئله دیگری که باعث رنج بردن و ترس بیشتر مردم این استان شده کمبود پزشک و کادر درمانی است. به گفته نماینده این استان حتی دارو هم برای بهبود حال بیماران کم است و با محدودیت مواجه شده‌اند.

به گفته علی ساری، نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون، فعلاً بیمارستان رازی در مرکز استان به‌عنوان بیمارستان تخصصی این بیماری در نظر گرفته‌شده و کل استان را ساپورت می‌کرد، ولی متأسفانه در آنجا سه دستیار شیفت‌های خود را با هم عوض می‌کنند و کمبود پزشک خود را به‌شدت نشان می‌دهد. این حجم از مراجعان همگی باید ویزیت شوند و این‌گونه نیست که بگویند این مشکوک است و آن مشکوک نیست، بلکه پزشک باید تشخیص دهد؛ نه اینکه یک فرد عادی بخواهد تشخیص دهد و بگوید آمار کم است بنابراین نیازی نیست.

این نماینده مجلس به این موضوع هم اشاره‌کرده که رسیدگی به بیماران مبتلا به کرونا نیاز به متخصص عفونی دارد و این بیمارستان متخصص کم دارد، همچنین لوازم بهداشتی و پیشگیری از انتقال ویروس هم به تعداد لازم و کافی وجود ندارد. یک پزشک از یک کاور مناسب برخوردار نیست یا اینکه برای هر شیفت کاری به او یک ماسک داده می‌شود. او در ادامه گفته است که در این استان هوا در حال گرم شدن است و همین مسئله مشکلات زیادی را هم برای کادر درمان ایجاد کرده است.

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس: هر بیمار کرونایی مانند یک فرد مسلح است و خواستار ورود نیروهای نظامی به این قضیه هستم. من با وزارت بهداشت صحبت کردم و گفتم باید با این مسئله به‌صورت کاملاً قاطع، دستوری و نظامی برخورد کرد

زمان‌بر بودن جواب تست‌ها به دلیل کمبود آزمایشگاه

سختی‌ها در بیمارستان رازی اهواز به این مسائل ختم نمی‌شود. به گفته ساری در خصوص بیماران، طبق پروتکلی که صادرشده، در میان تعداد داروهایی که مورداستفاده قرار می‌گیرد یکی از اقلام آن‌ها وجود ندارد و در اختیار بیماران نیست درنتیجه پزشکان به دلیل نبود این دارو فعلاً نمی‌توانند آن را در اختیار بیماران قرار دهند. در بیمارستان مربوطه باید به‌دقت و با سرعت هرچه تمام‌تر این دارو تأمین شود و در اختیار کادر درمانی قرار بگیرد.

ساری اظهار کرد: علاوه بر این نکته خیلی مهم دیگر این است که تاکنون مطمئن هستم اینجا برای تشخیص مثبت یا منفی بودن بیماری کرونا در یک فرد آزمایش‌ها انجام نمی‌شود و این نمونه‌ها به تهران فرستاده می‌شود و تا برگردد پنج روز طول می‌کشد. وقتی نهفتگی بیماری 14 روز توسط کادر درمانی ارزیابی می‌شود، چگونه قبول کنند آزمایشگاه اینجا نباشد و بیمار ما در استان پنج روز منتظر باشد تا نتیجه‌اش مشخص شود؟

این تنها مشکل خوزستان نیست. در بسیاری از شهرهای کشور آزمایشگاهی که بتواند کرونا را تشخیص دهد وجود ندارد و چند روز کاری زمان می‌برد تا جواب تست‌ها به دست بیماران برسد و ممکن است در این میان کسی جانش را هم از دست بدهد.

برپایی بیمارستان صحرایی در قزوین

خبرها از قزوین هم حکایت از این دارند که در معابر عمومی ایستگاه‌هایی برای غربالگری شهروندان قرار گرفته است. تیم‌های مشترک هلال‌احمر با استقرار در برخی نقاط شهری اقدام به تب سنجی داوطلبانه شهروندان می‌کنند و همچنین در مبادی ورودی شهرهای استان از مسافران علاوه بر تب‌سنجی، آموزش‌های اولیه برای مقابله با این ویروس صورت می‌گیرد.

گفته می‌شود اقدامات نهایی برای راه‌اندازی بیمارستان سیار قزوین در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی قزوین نیز صورت گرفته و این مرکز از امروز به‌صورت رسمی در حوزه درمانی جهت مقابله با ویروس کرونا وارد عمل خواهد شد.

مسئولان قزوین می‌گویند بیشتر افرادی که در این استان فوت ‌شده‌اند بالای 80 سال داشتند و همچنین از مردم درخواست کرده‌اند از مراسم عزاداری برای افراد جان‌باخته از کرونا یا به هر علت دیگری خودداری کرده و تمام هزینه‌های مراسم را برای درمان بیماران و تجهیز بیمارستان‌های معین کرونا اهدا کنند.

داروهای کمک‌کننده کرونا در بازار سیاه رشت

شرایط گیلان هم چندان تعریفی ندارد. تعطیلی مدارس و سفرهای غیرضروری و بعضاً تفریحی به این نقطه از کشور مشکلات مضاعفی برای مردم این کشور با خود داشته است. گیلان بعد از قم و تهران مقام سوم شیوع کرونا را از آن خود کرده است و حالا چند وقت می‌شود داروهایی که می‌تواند برای بیماران مفید باشد هم کمیاب شده است.

به گزارش ایلنا، چند روزی است که برخی از داروها که مربوط به درمان بیماران کرونا می‌شود توسط داروخانه‌های هلال‌احمر در سطح شهر رشت در حال توزیع است، که با توجه به کمبود دارو صف‌های طولانی چند صد نفره در مقابل داروخانه‌ها شکل‌گرفته است. مردم از طلوع صبح در این صف‌ها می‌ایستند تا شاید در طول روز به آن‌ها دارو برسد و یا اینکه روز بعد بر اساس دفترچه‌ای که نوبت می‌گذارند دارو دریافت کنند. بر اساس شنیده‌ها از اول هفته جاری برای حدود هزار نفر این دارو توسط پزشکان بیمارستان تجویزشده که تاکنون موفق به دریافت دارو نشده‌اند. دارویی که ظاهراً ۳۰ هزار تومان قیمت دارد و در بازار سیاه بین ۷۰۰ و ۸۰۰ هزار تومان مبادله می‌شود.

با توجه به اینکه گیلان یکی از کانون‌های اصلی شیوع ویروس کرونا است قطعاً باید مسئولان وزارت بهداشت نگاهی ویژه‌ای از بعد تجهیزاتی و دارویی به این استان داشته باشند.

از سوی دیگر، به صدا درآمدن زنگ خطر شیوع بیماری، کمبود دارو و نبود تخت‌های کافی در بیمارستان باعث ترس و وحشت مردم شده و قرار است هرچه زودتر بیمارستان صحرایی شروع به کار کند.

به گزارش روز گذشته خبرگزاری‌های داخلی، در پانزدهمین روز از شیوع کرونا در کشور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمار مبتلایان به این ویروس را 2هزار 922 نفر اعلام کرد و از مرگ ۹۲ نفر به دلیل ابتلا به این ویروس خبر داد

سفرهای نوروزی را لغو کنیم

یکی دیگر از ترس‌های مردم و مسئولین که به‌حق نیز هست نزدیک شدن به تعطیلی‌ها و عید نوروز است. سفرهای نوروزی می‌تواند شرایط را سخت‌تر و کنترل امور را از دست مسئولین حوزه بهداشت خارج کند.

آن‌ها همواره به مردم توصیه می‌کنند از سفرهای غیرضروری و تفریحی در زمان نوروز بپرهیزند چراکه این سفرها می‌تواند ویروسی که احتمالاً تا آن زمان کمی کنترل‌شده را دوباره خارج از کنترل کند و چرخه انتقال را دوباره فعال کند.

بهتر است در روزهای آخر امسال و روزها ابتدایی سال آینده با رعایت نکات بهداشتی و ایمنی همه کنار هم این ویروس را شکست دهیم تا سال بهتر و سالم‌تری داشته باشیم.