ریحانه جولایی

این روزها پیدا کردن ماسک و ژل‌های ضدعفونی‌کننده کاری بس دشوار و بلکه محال است. هر روز در شبکه‌های مجازی و خبرگزاری‌ها از کشف انبارهای احتکار این اقلام سخن به میان می‌آید. یک روز پای احتکار شبکه فروش محصولات آنلاین در میان است و روز دیگر در فلان شهرستان چند هزار ماسک و ژل رو می‌شود. با این حال اثری از این اقلام مکشوفه در سطح شهر نیست.

مردم بی‌تفاوت شده‌اند یا حرف مسئولین برش ندارد؟

کرونا باعث احتکار، کم‌فروشی و گران‌فروشی ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در کشور شد. تا جایی که ۱۰ اسفند وزیر بهداشت در نامه‌ای به رئیس‌جمهور درخواست کرد بر این حوزه نظارت بیشتر صورت گیرد. سعید نمکی در نامه خود  به حسن روحانی از وضعیت حال حاضر انتقاد کرد و خواستار همکاری همه دستگاه‌ها با این وزارتخانه شد.

در همین راستا، منتظری، دادستان کل کشور در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت تأکید کرد: برابر ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی اخلال در نظام سلامت مردم نه‌تنها جرم محسوب می‌شود، بلکه مجازاتی در حد مجازات افساد فی‌الارض دارد. او خواستار اعلام موارد احتکار، عدم عرضه مواد شوینده و ماسک و اقلام موردنیاز برای مبارزه با کرونا به دفتر دادستانی کل کشور شد تا با فوریت مورد پیگیری قرار گیرند.

طی روزهایی که با سایه ترسناک کرونا بر زندگی مردم در ایران گذشته است پرونده تخلف و احتکار زیادی در رابطه با عرضه و فروش ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در ایران تشکیل‌ شده است. مجازات محتکران در حد فساد فی‌الارض اعلام‌شده و از ۵ تا ۲۵ سال حبس تا اعدام در انتظار آن‌هاست. رئیس دستگاه قضایی نیز اعلام آماده‌باش برای برخورد با تخلفات به دادستان‌های کشور داده است.

این در حالی است که اللهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با انتقاد از نظارت ضعیف دولت بر نحوه توزیع ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده گفته بود: احتکار در شرایط کنونی مصداق اقدام علیه امنیت ملی است.

 ۱۲ اسفندماه نیز محمد کاظمی، نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از قوه قضائیه و سازمان تعزیرات حکومتی خواست که با احتکارکنندگان اقلام بهداشتی، به شدیدترین وجه برخورد شود.

همچنین رئیس قوه قضائیه خطاب به دادستان‌های کشور برای مبارزه با تخلفات حوزه سلامت آماده‌باش داد. ابراهیم رئیسی، در جلسه مسئولان عالی قضایی به دادستان‌های سراسر کشور گفت: به احتکارکنندگان اقلام بهداشتی و دارویی رحم نکنید.

رئیسی با تأکید بر لزوم برخورد مسئولان ذی‌ربط با این مسئله تأکید کرد: خوشبختانه دادستانی تهران بیش از ۲۰ نفر از محتکران کالاهای پزشکی را دستگیر و انبارهای آن‌ها را کشف کرده و تحویل وزارت بهداشت داده است که امیدواریم به‌سرعت در بازار توزیع شود.

خبرگزاری فارس نیز از  کشف ۱۶ تن ژل ضدعفونی‌کننده در جریان گشت‌های بازرسی تعزیرات و   کشف ۳۰ میلیون ماسک در انبارهای احتکار شده خبر داد.

احتکار هنوز ادامه دارد

 با تمام خط‌ونشان کشیدن‌های مسئولین اما انگار آن‌هایی که باید بترسند نترسیده‌اند و همچنان به احتکار یا گران‌فروشی ادامه می‌دهند.

به گزارش ایرنا، روز دوشنبه انبار دیگری که صاحبان آن اقدام به احتکار ماسک و ژل ضدعفونی کرده بودند در جنوب غرب تهران کشف شد. در این انبار انواع ماسک‌های فیلتردار و ساده احتکار شده بود تا در موقعیت مناسب و به ‌قصد سودجویی از مردمی که بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز داشتند با قیمتی بالاتر فروخته شود.

چند روز پیش نیز از پارکینگ یک واحد مسکونی در شهر تبریز تعداد ۱۵ گالن ۲۰ لیتری محلول ضدعفونی‌کننده و ۱۶ کارتن هر کدام حاوی ۸۰۰ عدد دستکش جراحی و از یک محل مجزا تعداد ۳۲۸۰ عدد ماسک مخصوص ایزوله و جراحی کشف شد.

برپایه همین گزارش، گشت‌های مشترک بازرسی، تاکنون ۱۱ واحد داروخانه و مرکز عرضه لوازم و تجهیزات پزشکی را در این خصوص پلمپ کرده و برای ۶۰ واحد متخلف تشکیل پرونده داده است.

در پی این اخبار، دادستان‌های مرکز استان‌های سراسر کشور نیز اعلام کردند پرونده‌های تشکیل‌شده برای گران‌فروشان و محتکران اقلام بهداشتی خارج از نوبت رسیدگی می‌شود و اگر عملکرد این افراد موجب اخلال در نظم عمومی شود، می‌تواند مشمول حکم اعدام نیز بشود. از سوی دیگر غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه از تشکیل ۱۱ پرونده ظرف یک هفته در دادسرای انقلاب خبر داد. همان‌طور که در ابتدای گزارش هم گفته شد به دستور مقامات قضایی مجازات سنگینی برای محتکرین در نظر گرفته ‌شده است که به‌سرعت اجرا خواهد شد.

در ادامه کشف‌های ملزومات بهداشتی برای پیشگیری و مقابله با کرونا روز گذشته خبرگزاری ایلنا از کشف  ۱۵۰ تن پودر شوینده احتکاری به همراه حدود ۴ میلیون قلم انواع تجهیزات بهداشتی و داروی احتکاری در کشور خبر داد.

محمدرضا مقیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی در تشریح جزئیات این خبر اظهار کرد: در راستای اجرای مستمر طرح تشدید مبارزه با احتکار و قاچاق کالا در سراسر کشور، کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی در بازدید از انبارها و مراکز پخش تجهیزات بهداشتی و دارویی در سطح کشور، ۲۴ مرکز توزیع متخلف را شناسایی و پلمپ کردند. به گفته او در این بازرسی‌ها ۳ میلیون و ۸۸۱ هزارو ۷۷۶ قلم دارو و تجهیزات بهداشتی شامل؛ ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قلم انواع دارو، ۸۶۱ هزارو۹۲۰ عدد انواع دستکش، ۱۵۴ هزار و ۱۴۹ بطری انواع مواد ضدعفونی‌کننده، ۶۵ هزار و ۷۰۷ عدد انواع ماسک و ۱۵۰ تن پودر شوینده احتکاری کشف‌شده است.

همچنین ۲۴ متهم دستگیر و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شدند. بیشترین کشفیات متعلق به استان‌های کرمانشاه، لرستان و البرز بوده است.

احتکار اما تنها مختص مردم عادی نبوده است. شرکت اینترنتی معروف که در حوزه خریدوفروش کالاهای اینترنتی فعالیت می‌کند هم یکی از متهمان شناخته‌ شده است. روزهای زیادی بر سر تایید یا تکذیب این خبر درگیری وجود داشت تا اینکه بالاخره صداوسیما صحت این خبر را تایید و این شرکت را به احتکار 5 میلیون ماسک متهم کرد.

رئیس بخش مسمومیت‌های بیمارستان لقمان: مصرف الکل‌ با هدف پیشگیری از ابتلا به کرونا تاکنون جان ۲۰ نفر را گرفته است. درحالی‌که این نوع مسمومیت‌های الکلی نادر تلقی می‌شود، وارد یک پیک از این نوع مسمومیت شده‌ایم

ماسک‌های کشف‌شده کجا می‌روند؟

یکی از سؤالاتی که در روزهای اخیر ذهن بسیاری را درگیر خود کرده این است که با توجه به کشفیات چرا هنوز داروخانه‌ها می‌گویند ماسک و محلول‌های ضدعفونی ندارند؟

سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی می‌گویند این ماسک‌ها تحویل وزارت بهداشت شده‌اند. با استناد به گفته‌های او تا به امروز بیش از ۷ هزار بازرسی صورت گرفته است که برخی از واحدها تذکر گرفته‌اند، اما بیش از ۲ هزار پرونده تخلف در حوزه اقلام بهداشتی تشکیل‌شده است. همچنین تاکنون بیش از ۶ میلیون ماسک، ۵۴ هزار لیتر ماده ضدعفونی‌کننده و ۴۲ میلیون دستکش یک‌بارمصرف کشف‌شده است.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه روز دوشنبه ۵۰ هزار ماسک تحویل وزارت بهداشت شد، خاطرنشان کرد: با توجه به دستور وزارت بهداشت مبنی بر ارائه اقلام کشف‌شده به این وزارتخانه، اقلام تحویل وزارت بهداشت می‌شود. البته طی کردن مراحل اداری این کار حدود دو روز طول می‌کشد، ولی ما به ‌محض کشف اقلام، آن‌ها را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهیم.

این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت هم پاسخ قانع‌کننده‌ای در این رابطه نمی‌دهند و مثل همیشه برای جواب دادن پاس‌کاری به دیگران صورت می‌گیرد یا از پاسخ دادن طفره می‌روند.

الکل هم کنار کرونا جان می‌گیرد

22 روز از اعلام رسمی شیوع کووید-19 در کشور می‌گذرد. در برخی استان‌ها شرایط کمی بهتر شده است. خبرها از سیر نزولی شیوع در قم خبر می‌دهند اما اوضاع تهران، گیلان و مازندران همچنان وخیم است. نمایندگان و مسئولان استان گیلان یک‌صدا معتقدند قرنطینه باید هرچه سریع‌تر آغاز شود تا بتوان این ویروس ناشناخته و مرگبار را مهار کرد؛ اما مسئولان انگار هنوز نمی‌دانند چه باید بکنند.

استان تهران بیشترین تعداد مبتلایان را دارد و دو هزار و 114 نفر در تهران مبتلا هستند. مازندران نیز تقریباً خودش را به صدر جدول رسانده و ۸۸۶ مورد مبتلابه بیماری کووید-19 دارد

بر اساس گفته‌های کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در روزهای گذشته تعداد بهبودیافتگان روند صعودی داشته است. او همچنین از مردم خواهش کرده است همچنان به قرنطینه خانگی ادامه دهند و جز در موارد ضروری از خانه بیرون نیایند. او اخیرا گفته بود کارمندان اگر می‌توانند از مرخصی خود استفاده کنند و به محل کار نروند تا زنجیره این ویروس سریع‌تر قطع شود.

در این میان آمارهای رسمی از بیست و یکمین روز شیوع کرونا در ایران حاکی از این است که تا ظهر روز گذشته تعداد مبتلایان این ویروس به هشت هزار و 42 نفر رسیده است که از این تعداد 2هزار و 731 نفر بهبود یافتند و ۲۹۱ نفر نیز جان خود را از دست دادند. از طرفی مصرف الکل‌ با هدف پیشگیری از ابتلا به کرونا تاکنون جان حدود3۰ نفر را گرفته است. به گفته رئیس بخش مسمومیت‌های بیمارستان لقمان درحالی‌که این نوع مسمومیت‌های الکلی نادر تلقی می‌شود، وارد یک پیک از این نوع مسمومیت شده‌ایم، بطوری‌که از هفته گذشته به‌یک‌باره، روزانه شاهد بستری شدن میانگین ۳ تا ۵ نفر در بیمارستان هستیم.

امسال عید متفاوتی داریم

با نزدیک شدن نوروز یکی از ترس‌های مردم و مسئولین دیدوبازدیدها و رسم و رسوم رایج در میان ایرانیان است. باید این نکته را در نظر بگیریم که استان تهران بیشترین تعداد مبتلایان را دارد و دو هزار و 114 نفر در تهران مبتلا هستند. مازندران نیز تقریباً خودش را به صدر جدول رسانده و ۸۸۶ مورد مبتلابه بیماری کووید-19 دارد. قم ۷۵۱ مورد، گیلان ۵۲۴ مورد، مرکزی ۴۱۶ مورد، سمنان ۲۲۱ مورد، قزوین ۲۵۷ مورد، گلستان ۱۷۶ مورد و فارس ۱۵۱ مورد تا روز گذشته مبتلابه بیماری کووید- ۱۹ داشته‌اند. مردم ایران امسال نوروزی کاملا متفاوت و بدون ادای رسوم عادی و رایج سال‌های گذشته خواهند داشت؛ همراه با رعایت توصیه‌های بهداشتی و به حداقل رساندن ارتباطات با محیط خارج از خانه. باشد تا با به‌کارگیری این تمهیدات مهمان ناخوانده چینی از این دیار رخت‌بربندد و مردم به آسودگی نفسی تازه کنند.