سعیده علیپور

در حالی که وزارت بهداشت اعلام کرده ۱۵۰۱ مورد مثبت کرونا در کشور ثبت شده است و از این تعداد ۶۶ نفر فوت شده‌اند، برخی از این آمار را شوخی می‌دانند و عدد واقعی را بسیار بیشتر از این رقم ارزیابی می‌کنند.

دیروز علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت از افزایش مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ایران خبر داد و اعلام کرد: ۵۲۳ مورد جدید ابتلای قطعی و ۱۲ مورد فوت از بیماری کووید ۱۹ گزارش شده است.

براساس اعلام وزارت بهداشت طی روزهای یکشنبه تا دوشنبه در استان تهران ۲۲۵ مورد جدید، قم ۶۲، گیلان ۵۳، اصفهان ۲۳، مرکزی ۱۸، قزوین ۱۸، خراسان رضوی ۶، فارس ۸، کرمانشاه یک، مازندران ۱۲، البرز ۱۰، هرمزگان ۷، خوزستان ۱۲، سیستان و بلوچستان یک، آذربایجان غربی ۴، ایلام ۲، خراسان جنوبی ۳، کرمان ۲ و یزد یک مورد جدید قطعی ابتلا به کووید ۱۹ ثبت و گزارش شده است.

وضعیت نگران‌کننده در گیلان

اما در کنار آمار رسمی که هر روز شاهد سیر صعودی قابل‌توجه آن هستیم، برخی نمایندگان مجلس و صاحب‌نظران حوزه بهداشت آمار واقعی را بسیار بیشتر از این میزان می‌دانند. دیروز نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد آماری که مسئولین منتشر می‌کنند، شبیه شوخی است. غلامعلی جعفرزاده با انتقاد شدید از پنهان‌کاری مسئولان در اعلام شمار واقعی قربانیان بیماری کرونا گفته است؛ وضع در گیلان بسیار وخیم است. در رشت حتی راهروی بیمارستان‌ها پر از مبتلایان به کروناست. او پیشتر گفته بود که خبرهایی از آرامستان‌های شهر می‌رسد که خبر از مرگ و میرهای بیشتر در اثر ویروس کرونا می‌دهد. اعدادی که گویا اعلام رسمی نمی‌شود.

جبار کوچکی‌نژاد، دیگر نماینده رشت در مجلس نیز شیوع کرونا را در رشت نگران‌کننده خواند و گفت: «با توجه به افزایش ویروس کرونا در این شهر بعد از زیاد شدن حجم مسافران درخواست داریم که اجازه ورود مسافران به رشت را ندهند. در‌حال‌حاضر در استان گیلان، مردم، پزشکان و پرستاران و کادر درمانی از امکانات حفاظت شخصی در برابر کرونا یعنی ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی برخوردار نیستند و از طرف دیگر تخت‌های بیمارستانی پر شده است.»

کوچکی‌نژاد توضیح داد: «به صورت عادی بیمارستان‌های رازی و پورسینا پر از بیمار است که در وضعیت فعلی تخت‌های بیمارستان‌های خصوصی هم پر شده است. لازم است وزارتخانه‌های بهداشت و دفاع و سایر نهادها به میدان آمده و کمک کنند. آن هم در شرایطی که امکانات اولیه کم است و در داروخانه‌ها نیز این وسایل نایاب شده است.»

این در حالی است که استاندار گیلان و نماینده وزارت بهداشت گفته بود که در حال حاضر هزار و ۵۰۰ تخت به بیماران مبتلا به کرونا در گیلان اختصاص یافته است؛ اما حتی تخصیص این میزان تخت نیز به نظر تنها در حد خبر می‌رسد.

محمد. ض شهروند رشت می‌گوید: «من عفونت و التهاب ریه دارم، بعد از آزمایش و عکسبرداری، پزشک با احتمال بالای کرونا نامه‌ای برای بستری در بیمارستان رازی رشت به من داد.»

او می‌افزاید: «نماینده وزیر بهداشت گفته است مشکل تخت نداریم، اما این حرف در واقعیت درست نیست، چون امروز وقتی با اورژانس تماس گرفتم؛ گفتند که علائمم شدید نیست و آنها هم نیروی کافی ندارند و بیمارستان رازی هم پر است، بنابراین نمی‌توانند کمکی به من بکنند و پیشنهاد دادند که با وسیله شخصی یا آمبولانس خصوصی به بیمارستان خصوصی مراجعه کنم. موضوع را به دانشگاه علوم پزشکی گیلان اطلاع دادم، آنها گفتند که از امروز تمام بیمارستان‌ها موظف به پذیرش بیماران هستند و صداوسیما هم اطلاع‌رسانی کرده است.  اما وقتی با بیمارستان خصوصی پارس رشت تماس گرفتم، گفتند که ظرفیت بستری تکمیل است و فقط پزشک اورژانس می‌تواند مرا ویزیت کند و امکان بستری شدن نیست؛ حال نمی‌دانم چه کنم؟ من با پدر و مادر پیرم زندگی می‌کنم و امکان قرنطینه خانگی ندارم و آنها هم بسیار در معرض خطر هستند.»

محمد. ض شهروند رشت: «من عفونت و التهاب ریه دارم، بعد از آزمایش و عکسبرداری، پزشک با احتمال بالای کرونا نامه‌ای برای بستری در بیمارستان رازی رشت به من داد. اما وقتی با اورژانس تماس گرفتم؛ گفتند که علائمم شدید نیست و آنها هم نیروی کافی ندارند و بیمارستان رازی هم پر است، بنابراین نمی‌توانند کمکی به من بکنند»

چنین مشکلاتی در شهرهای دیگری مثل قم و تهران که بیشترین میزان ابتلا را دارند نیز حاکم است و بسیاری امکان بستری شدن در بیمارستان را پیدا نمی‌کنند.

بیماریابی خانه به خانه ویروس کرونا

در حالی که بسیاری از بیماران و افراد مشکوک به کرونا موفق به بستری شدن در بیمارستان نمی‌شوند و هنوز داروخانه‌ها با کمبود و نبود اقلام مراقبتی و بهداشتی مربوط به کرونا از جمله الکل روبروست، وزیر بهداشت از طرح بیماریابی خانه به خانه ویروس کرونا خبر داد و گفت: «در قالب بسیج ملی مقابله با کرونا، 300 هزار اکیپ بهداشتی و درمانی تجهیز شده‌اند که موارد مشکوک را شناسایی خواهند کرد.»

سعید نمکی افزود: «ما در این حرکت به‌عنوان یکی از کشورهای پیشتاز منطقه شرق مدیترانه و برای اولین بار در جهان، به‌جای اینکه بنشینیم تا ویروس به سراغ ما بیاید، ما به سراغ پیشگیری از ابتلا به این بیماری خواهیم رفت، این طرح با 300 هزار اکیپ درمانی و بهداشتی از امروز کار خود را آغاز خواهد کرد. تک‌تک منازل مردم را سر خواهیم زد و موارد مشکوک را در اسرع وقت شناسایی خواهیم کرد و اگر مورد مشکوکی شناسایی شود به مراکز درمانی ارجاع داده خواهد شد.»

 اما این طرح که به گفته وزیر بهداشت از امروز آغاز می‌شود، منتقدان زیادی هم دارد. یک متخصص بیماری‌های عفونی، درباره تصمیم جدید وزارت بهداشت مبنی بر اجرای طرح بیماریابی خانه به خانه مبتلایان به کرونا ویروس، گفت: این طرح باید در ابتدا به صورت پایلوت و نمونه در یک شهر یا استان انجام می‌شد و در صورتی که پاسخ‌دهی مناسبی داشت در کل کشور اجرا می‌شد.

مسعود مردانی، در خصوص طرح جدید وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا ویروس مبنی بر تشکیل ۳۰۰ هزار اکیپ برای بیماریابی خانه‌ به خانه این بیماری، گفت: «به نظر می‌رسد انگیزه‌های روانشناختی این طرح به‌درستی بررسی‌ نشده است. آیا ابعاد این طرح در مشورت با روانپزشک یا مددکار اجتماعی به تأیید رسیده است؟»

او با اشاره به اضطراب و هراسی که در بین مردم نسبت به این بیماری وجود دارد، این طرح را خام و نیازمند بررسی بیشتر عنوان کرد و به ایسنا گفت: «نمی‌توان طرح تشکیل ۳۰۰ هزار اکیپ بیماریابی را با بسیج ملی کنترل فشارخون بالا مقایسه کرد. این اکیپ‌ها در مراجعه منزل به منزل در صورتی که با بیمار مبتلا به کرونا ویروس مواجه شوند، امکان ابتلا به ویروس به آنها نیز به وجود می‌آید. مردم به‌شدت تحت‌تأثیر هراس اجتماعی از بیماری کرونا ویروس هستند که به نظرم سبب می‌شود طرح نتواند آینده خوبی داشته باشد.»

از سوی دیگر نگرانی‌های امنیتی نیز در این طرح وجود دارد و در همین باره پلیس هشدارهایی به شهروندان داده است. سرهنگ رضا مؤذن، معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا با اشاره به اعلام وزیر بهداشت مبنی بر اعزام گروه‌های بهداشتی به در منازل، گفت: «هم‌وطنان باید به‌منظور جلوگیری از هرگونه سرقت و کلاهبرداری احتمالی با پوشش مأموران بهداشت دقت لازم را به عمل آورده و قبل از هرگونه اقدامی، کارت شناسایی افراد را رؤیت کنند.»

اعمال محدودیت تردد

همچنین دیروز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از محدودیت‌های سنگین‌تری برای ورود به شهرهای آلوده خبر داد. سعید نمکی، گفت: «نیروی انتظامی از همان دقایق اول در کنار ما در برقراری امنیت در بیمارستان‌هایی که قرنطینه بودند، کمک بسیاری کرد. همچنین کنترل تردد‌ها از طریق پلیس راهور و ناجا صورت گرفت و در ادامه محدودیت‌های سنگین‌تری برای ورود به شهرهای آلوده اعمال خواهد شد. این اتفاق حتی در سطح استان‌های دیگر نیز در نظر گرفته شده است.»

این در حالی است که به‌‌رغم اعلام مسئولان مبنی بر اجرای غربال‌گری افراد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در خروجی‌های قم، از ابتدای روز یکشنبه، این طرح اجرا نشد و در طول روز یکشنبه در ورودی‌های شهر قم، رفت‌وآمد خودروها به‌صورت عادی در جریان بود. حال باید دید سایر محدودیت‌های ترافیکی نیز به همین شکل اجرا خواهد شد یا خیر؟

دیروز نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد آماری که مسئولین منتشر می‌کنند، شبیه شوخی است. او با انتقاد شدید از پنهان‌کاری مسئولان در اعلام شمار واقعی قربانیان بیماری کرونا گفته است؛ وضع در گیلان بسیار وخیم است

کمپینی برای  دو هفته ماندن در خانه

پویش مردمی «قرنطینه اختیاری حداکثری» با همت جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و همکاری خبرگزاری دانشجویان ایران به راه افتاده است و تلاش می‌کند عموم مردم کشور را به ماندن در خانه، حداقل به مدت دو هفته ترغیب کند. قرنطینه اختیاری و پرهیز از ترددهای غیرضروری، یکی از راه‌های مقابله با شیوع گسترده‌تر ویروس کرونای جدید است.