با گذشت دو هفته از تأیید گزارش‌ها درخصوص تلف شدن هزاران پرنده، از جمله فلامینگو، در تالاب میانکاله استان مازندران؛ همچنان گزارش‌های مختلفی از دلیل تلف‌شدن آن‌ها منتشر می‌شود: از مسمومیت طبیعی و بیماری تا تقابل شکارچیان و سازمان حفاظت محیط زیست. این در حالی است که تا کنون و با گذشت دو هفته از شروع تلفات، تلفات این پرندگان که بیشتر آن‌ها از گونه‌های فلامینگو و چنگر هستند، همچنان ادامه دارد به طوری که معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از تلف شدن ۱۵ هزار قطعه از پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله از ۲۰ دی ماه سالجاری تاکنون خبر داد.

علی‌صفر ماکنعلی گفت: آخرین شمار پرندگان تلف شده ۱۵ هزار قطعه پرنده بوده که از ۲۰ دی ماه تاکنون جمع‌آوری شده است.

بر اساس آن‌چه سازمان دامپزشکی و همچنین مقام‌های ارشد سازمان حفاظت محیط زیست به خبرگزاری‌های گفته‌اند دلیل تلفات «مسمومیت ناشی از عوامل باکتریایی و بوتولیسم» عنوان شده‌است. رئیس سازمان دامپزشکی به ایسنا گفته «در مکان‌های راکد همچون باتلاق و یا تالاب، بوته‌های پوسیده شده و یا لاشه حیوانات آبزی میکروبی به نام کلسترو-بوتولیوم تولید می‌کند که سبب ایجاد بیماری بوتولیسم می‌شود». با این حال معاون سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با ایرنا تاکید کرده که منشا مسمومیت یا بوتولیسم هنوز مشخص نیست و پژوهش‌ها و بررسی‌های دقیق‌تری باید انجام شود. البته بررسی موضوع تلفات گسترده پرندگان در تالاب میانکاله، و تائید یا رد اظهارات از سوی رسانه‌هایی که مستقیما تحت نظارت نیستند، به‌مانند موارد مشابه دیگر، کار آسانی نیست. به همین دلیل نیز فضای مجازی مملو از گمانه‌زنی و اظهار نظر می‌شود. اسماعیل کهرم، فعال شناخته شده محیط زیست نیز تقابل شکارچیان با سازمان محیط زیست را با مرگ دسته جمعی پرندگان در تالاب میانکاله بی‌ارتباط ندانسته و به رسانه‌ها گفته بود: «در خصوص ماجرای میانکاله واقعیت این است که در تالاب سم ریخته‌اند. برای اینکه ما در آن حوالی شکارچی داریم، صیاد ماهی داریم، گله‌دار داریم، گاومیش‌دار داریم، کشاورز داریم و در این میان البته سازمان حفاظت از محیط زیست هم داریم. این‌ها وقتی که به دلایلی با یکدیگر به مشکل می‌خورند و وضعیت پیچیده می‌شود و برخی اوقات از سوی برخی از آنان چنین اقداماتی صورت می‌گیرد و در تالاب سم می‌ریزند، مثلا کسی از محیط‌بانی دلخور است برای جبران کردن دلخوری خود می‌رود چندین بار اخطار می‌دهد و بعد تهدید به ریختن سم هم می‌کند و در نهایت تهدید خود را عملی می‌کند.»

پرندگان مرده میانکاله از بازار پرنده فروشی سر درآوردند؟

در همین حال ستاد مدیریت بحران استان مازندران طی اطلاعیه‌ای که از سوی استانداری ابلاغ شد، شکار و فروش پرندگان مهاجر و همچنین برپایی بازار پرندگان با هر نامی را به دلیل مخاطرات پیش آمده در مازندران ممنوع اعلام کرد.  اداره کل مدیریت بحران به صراحت اعلام کرد که براساس این تصمیم فعالیت  بازار فروش لاشه پرندگان مستقر در شهر «فریدونکنار» به منظور حفظ سلامت و بهداشت شهروندان استان و مسافران تا مشخص شدن دلیل مرگ مشکوک پرندگان وحشی در تالاب میانکاله در شرق مازندران تعطیل است. همچنین مدیریت بحران مازندران به شهروندان و مسافران  توصیه کرد تا از خرید و فروش  لاشه پرندگان مهاجر وحشی آبزی و کنار آبزی برای سلامت‌شان تا اطلاع ثانونی امتناع کنند.  با این حال خبر آنلاین گزارش داده است که از بازار فروش لاشه پرندگان فریدونکنار نه تنها با بازاری بسته روبرو نشد، بلکه گویا مرگ پرندگان مهاجر در میانکاله تقاضا برای خوردن مهمانان زمستان گذر را در فریدونکنار بیشتر کرده و بازار پرنده فروشی این شهر را رونق بخشیده است.