ریحانه جولایی

عجیب است. ظاهرش، نام هنری‌اش، آهنگ‌هایش، رفتارش و حتی نامی که برای طرفدارانش انتخاب کرده است. از امیرحسین مقصودلو صحبت می‌کنم، پسر جوانی که بیشتر به تتلو می‌شناسیمش و شاید شما که این مطلب را می‌خوانید هوادارش باشید؛ با صورت پر از خال‌کوبی و نقش و نگاردارش، با ادبیات مخصوص به خودش و حاشیه‌هایی که بازهم منحصر به خودش است.

حرف‌وحدیث در رابطه با این فرد که نمی‌دانیم باید ستاره، سلبریتی یا هنجارشکن یا چه بنامیمش زیاد است. یک روز نامش را میان طرفداران جناح سیاسی خاصی می‌بینیم و عکسش با ابراهیم رئیسی، نامزد ریاست‌جمهوری عکس یک روزنامه‌ها می‌شود و روز دیگر محتوی ترانه‌هایش او را سر زبان می‌اندازد، روز دیگر خبر خروج از کشور و برگزاری کنسرت‌هایش با اشعار عجیب‌وغریب نقل محافل می‌شود و این روزها هم خبر دستگیری عجولانه و آزادی‌اش در فضای مجازی غوغا کرده است.

دستگیری پرحاشیه تتلو

سه‌شنبه هفته گذشته بود که بازداشت امیر تتلو در ترکیه خبرساز شد. او در اینستاگرامش، تصویری از دست‌های دستبند خورده خود را منتشر کرد و گفت در استانبول بازداشت‌شده است.

گزارش‌ها به نقل از پلیس ترکیه حاکی است برای تتلو به دلایل مرتبط با مواد مخدر «اعلان قرمز» صادر شده بود. درعین‌حال پلیس ترکیه گفته بود که تصمیمی برای استرداد تتلو به ایران گرفته نشده است. این ادعا در حالی بیان شد که شایعه‌ها از برگشت تتلو به ایران حکایت می‌کرد. البته ناگفته نماند هادی شیرزاد، رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی ایران گفته بود که بازداشت تتلو در ترکیه با درخواست مراجع قضایی ایران انجام ‌شده است.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا افزوده بود که به دنبال درخواست نیروی انتظامی ایران، پلیس اینترپل برای این فرد اعلان قرمز صادر کرده بود. همچنین سایت پلیس ایران نوشته است که «به درخواست مرجع قضایی به دلیل ترغیب شهروندان خصوصاً جوانان به استفاده از مواد مخدر به‌ویژه روان‌گردان‌ها و نیز اشاعه فساد، پلیس بین‌الملل ناجا برای تبعه ایرانی امیرحسین مقصودلو از طریق سازمان اینترپل اعلان قرمز صادر کرد که درنتیجه آن، فرد یادشده توسط پلیس ترکیه بازداشت‌شده است.»

بعد از حدود یک هفته تتلو از بازداشت پلیس ترکیه آزاد شده است. به گفته مسئولان جرایمی که او انجام داده توهین به مقدسات، توهین به رهبری و مقامات سیاسی یا ترویج استفاده از مواد مخدر در کنسرت‌هایش بوده است که هیچ‌کدام از این موارد شامل پیگرد پلیس بین‌المللی نمی‌شود

پس از دستگیری او مدیر برنامه‌هایش نیز در اینستاگرام نوشت: «امیر تتلو را در ترکیه بازداشت کردن و می‌خوان به ایران تحویلش بدن چون ایران درخواست داده که امیر رو به خاطر پرونده‌های سیاسی که براش درست کردن، برگردونن»

البته گفته می‌شود نوشته‎های او درباره موضوعات گوناگون ازجمله محرم و نحوه قربانی کردن حیوانات، حجاب و اظهارنظر در رابطه با برخی مسئولین کشور هم نقشی در بازداشت او داشته‌اند.

بازداشت به چه جرمی؟

حالا اما بعد از حدود یک هفته تتلو آزاد شده است. بااین‌حال پلیس ترکیه می‌گوید دلیل دستگیری تتلو نقض مقررات ویزا بوده و حالا دیگر مشکلی برای بازداشتش وجود ندارد. چند روز بعد اما مشخص شد ویزای کار موقت تتلو و دو عضو گروه موسیقی، که قرار بوده در لندن کنسرت اجرا کنند، لغو شده است.

بر اساس نامه وزارت کشور بریتانیا، ویزای کار موقت که برای برگزاری کنسرت در بریتانیا برای او صادرشده بود، به دلایلی ازجمله «تغییر شرایط آقای مقصودلو و همراهانش نسبت به زمان اعطای ویزا» و دو عضو گروه موسیقی او لغو شده است.

تتلو بلافاصله پس از آزادی در صفحه اینستاگرامش این‌طور نوشت: «مرسی از پلیس ترکیه و مردمش که مارو تحویل ندادن و طرفدار حق بودن... فقط چند تا گلگی (گله) دارم از یه سریا که اونم تو اولین کنسرت توضیح می‌دم و شفاف‌سازی می‌کنم.»

اما گویا داستان برگردان شتاب‌زده تتلو به ایران اینجا تمام نمی‌شود و مقامات درصدد این هستند که او را به هر شکلی که شده به ایران بازگردانند. این جریان آن‌قدر جدی است که حتی دادستان کل کشور هم با مجرم دانستن او تأکید کرده که به‌زودی مقدمات بازگشت او فراهم خواهد شد. بااین‌حال هنوز به‌صورت شفاف، معلوم نیست جرم امیرحسین مقصودلو چیست و چرا پلیس ترکیه حاضر نشده او را به ایران تحویل دهد.

تتلو را باید بررسی کرد

با تمام این تفاسیر جامعه‌شناسان معتقدند امیرحسین مقصود لو یا همان امیر تتلو خودش یک پدیده اجتماعی قابل‌تأمل و بررسی است. آن‌ها می‌گویند این موضوع را باید از دو جهت بررسی کرد. امیرتتلویی که به‌صورت واقعی حضور دارد و آنچه هست و دوم امیرتتلویی که مردم ساخته‌اند. در اوایل شروع فعالیت هنری‌اش او یک خواننده تقریباً خوش‌صدا بود که با پشتیبانی طرفداران نوجوانش کارش را جلو می‌برد. او در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود که من در یک خانواده «مشتی» متولد شدم. منظورش از کلمه مشتی یک خانواده خوب و شاد است اما چند وقت بعد در یک مصاحبه دیگر اظهار کرد که من بچه طلاق بودم و با مادرم زندگی می‌کردم و کمیته امداد به ما کمک می‌کرد! بنابراین از گذشته این شخص پیشینه درست و صحیحی نیست که بتوانند او را خیلی دقیق تحلیل کنند چون کسی او را قبل از شهرتش نمی‌شناسد. او یک جای دیگر گفته که در گذشته کارگری می‌کرده است. از این جمله می‌توان فهمید که به خاطر شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه، او در شرایطی بوده که عزت و احترام دریافت نمی‌کرده و دیده نمی‌شده و بسیاری از روانشناسان معتقدند که رفتارهای او ناشی از این مسئله است.

در رابطه با ظاهر تتلو و حتی خال‌کوبی‌های روی بدنش هم حرف و حدیث‌های زیادی گفته شده است. برخی از روانشناسان معتقدند این کار او مشابه فریادی برای دیده شدن است. عده‌ای هم او را بیماری با مشکل دو قطبی می‌دانند

در رابطه با ظاهر تتلو و حتی خال‌کوبی‌های روی بدنش هم حرف و حدیث‌های زیادی گفته شده است. برخی از روانشناسان معتقدند این کار تتلو مشابه فریادی برای دیده شدن است. عده‌ای هم او را بیماری با مشکل دو قطبی می‌دانند و این از کارهای عجیب و حرف زدن‌های زیادش مشخص شده است. مثالش هم این است که یک بار گفت می‌خواهم فوتبالیست شوم و مگر من چه چیزی از دیوید بکام کمتر دارم؟ یک‌بار خطاب به هوادارانش گفت که اصلا شما لیاقت من را ندارید و از همه شما بدم می‌آید. یک‌بار از لشگر سایبری امام زمان (عج) حرف می‌زند و ... به این رفتارها دوره‌های شیدایی می‌گویند که فرد حرف‌های عجیب می‌زند و حتی گاهی خودش را از دنیا منفک می‌کند. او حتی راجع به سیاست هم حرف می‌زند؛ از یک کاندیدا طرفداری می‌کند؛ می‌خواهد افشاگری سیاسی کند. خودش را درگیر مسئله حجاب می‌کند. یک روز مسلمان دوآتیشه می‌شود؛ یک روز فارغ می‌شود و ... او هیچ خط فکری مشخصی ندارد.

اقدام شتاب‌زده برای دستگیری تتلو

با تمام این بحث‌ها و مشکلات شخصیتی که این فرد دارد چیزی که در اینجا حائز اهمیت است ماجرای دستگیری او و اثبات نشدن دقیق جرمش است. این‌که به چه دلیلی درخواست تعقیب قضایی او به اینترپل داده شده است، چراکه دستگیری توسط پلیس بین‌الملل تحت شرایط خاصی صورت می‌گیرد ازجمله اینکه شخص متهم یا محکوم به جرایم مشخصی شده باشد که اینترپل در ارتباط با آن صلاحیت دارد. به‌طور مثال قاچاق انسان، جنایت علیه کودکان، تخریب محیط‌زیست و میراث فرهنگی، جرایم جنگی و سایبری و قاچاق مواد مخدر از مواردی است که دولت‌های عضو پلیس اینترپل می‌توانند افراد متهم یا محکوم و تحت تعقیب را دستگیر کنند که در ظاهر امیرحسین مقصودلو با هیچ کدام از این جرایم

در ارتباط نیست.  به گفته مسئولان جرایمی که او انجام داده توهین به مقدسات، توهین به رهبری و مقامات سیاسی یا ترویج استفاده از مواد مخدر در کنسرت‌هایش بوده است که هیچ‌کدام از این موارد شامل پیگرد پلیس بین‌المللی نمی‌شود و باید تا مشخص شدن همه‌چیز صبر کرد.