معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام ابلاغ دستورالعمل مقابله با ویروس کرونا گفته است که تجربه کنترل بیماری‌های واگیر در مواقع خاص از جمله در زمان برگزاری مراسم حج در کشور وجود دارد و به همین دلیل توان پیشگیری با این نوع بیماری‌ها در کشور بالا است و تیم‌های مراقبتی آموزش دیده در کشور وجود دارد.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با ایرنا، از ابلاغ دستورالعمل مقابله (تشخیص و درمان) با ویروس کرونا در کشور و مبادی مرزی خبر داد و گفت: تیم مراقبت مرزی در فرودگاه امام خمینی(ره) برای غربالگری مسافران چین مستقر شده است.

ترجمه آخرین دستورالعمل تشخیص، درمان، مراقبت و ارجاع ویروس کرونای سازمان بهداشت جهانی که در ایران بومی‌سازی و به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده و با همکاری سازمان‌های همکار شامل سازمان نظام پزشکی، سازمان تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و هلال احمر و نیز سازمان‌های دیگری مانند فرودگاه‌ها و گمرک اجرا می‌شود. معاون وزیر بهداشت گفت: یکی از اقدامات مهمی که بر اساس ابلاغیه جدید کنترل ویروس آنفلوانزا در کشور انجام می‌شود، غربالگری و کنترل مسافرانی است که از چین به ایران می‌آیند. بر این اساس تمام مسافرانی که در فرودگاه امام خمینی(ره) از چین به ایران می‌آیند و نیز مسافرانی که به صورت غیرمستقیم با پروازهای کشورهای دیگر به فرودگاه‌های کشور می‌آیند، کنترل می‌شوند و در صورتی که تب یا سایر ‌علائم بیماری تنفسی داشته باشند، تحت معاینه و کنترل‌های بعدی قرار می‌گیرند. بر اساس این دستورالعمل، بروشور آشنایی با بیماری ویروس کرونا و روش‌های پیشگیری و مراقبت همراه با کارت پرواز در اختیار همه مسافرانی که به چین یا کشورهایی که مواردی از این بیماری را داشته‌اند می‌روند، داده می‌شود. وی گفت: کسانی که از چین به ایران می‌آیند در صورتی که ‌علائم بیماری داشته باشند، اگر علائم بیماری آنها شدید باشد از فرودگاه با آمبولانس به بیمارستان ارجاع می‌شود و بعد از ۲۴ و ۴۸ ساعت از آنها آزمایش ویروس کرونا گرفته می‌شود اگر هر دو بار جواب آزمایش منفی بود بعد از آموزش و هشدارهای لازم اگر بیماری آنها بهبود پیدا کرده بود مرخص می‌شوند اما از آنها خواسته می‌شود در صورت تشدید ‌علائم برای ادامه درمان مراجعه کنند. در صورتی که ‌علائم بیماری شامل تب، سردرد، سرفه، عطسه و ‌علائم گوارشی در افراد ورودی از چین خفیف باشد، اطلاعات آنها در سامانه وزارت بهداشت ثبت می‌شود و محل اقامتشان در هتل یا جایی که اقامت دارند ثبت می‌شود. آموزش‌های لازم به آنها برای مراقبت داده و از آنها خواسته می‌شود اگر تا دو هفته بعد ‌علائم بیماری در آنها شدید شد حتما با مراکز بهداشتی تماس بگیرند یا مراجعه کنند، ضمن اینکه ماموران وزارت بهداشت نیز با آنها تماس می‌گیرند.

به گفته او هماهنگی‌های بین بخشی با فرودگاه‌ها، مسئولان حوزه گردشگری، نیروی انتظامی، اداره گذرنامه و گمرک انجام شده است.

فیلم غربالگری فرودگاه ساخته صداوسیما بود

در روزهای گذشته فیلمی در شبکه خبر منتشر شد که در آن نحوه غربالگری مسافران جهت پیشگیری از ورود ویروس کرونا به کشور را در فرودگاه امام نشان می‌داد. این فیلم با واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی مواجه شد به‌طوری که این سوال در افکار عمومی ایجاد شد که آیا به این روش می‌توان مبتلایان به ویروس کرونا را شناسایی کرد؟

حالا علیرضا رئیسی، معاون وزرات بهداشت گفته است این فیلم را صدا‌وسیما با همکاری کارکنان فرودگاه ساخته است و ارتباطی به وزارت بهداشت ندارد و فیلم اصلی را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است.