روز سه‌شنبه میلیون‌ها نفر برای بدرقه سردار سلیمانی به کرمان، زادگاهش روانه شدند. میدان آزادی کرمان آخرین میعادگاه خیل مشتاقان و دوستداران سردار دل‌ها بود. با اینکه قرار بود مراسم آخرین وداع با او ساعت 7 و 30 دقیقه آغاز شود اما بسیاری از عاشقان سپهبد شهید قاسم سلیمانی قبل از طلوع خورشید خودشان را به میعادگاه رسانده بودند تا با تشییع پیکر این شهید بزرگوار از سال‌ها مجاهدت و ایثار او قدردانی کنند. حدود ساعت 11 صبح جمعیت همراه با پیکر حاج قاسم به سمت گلزار شهدای کرمان به حرکت درآمدند. شور و حال عجیبی در بین شرکت‌کنندگان وجود داشت. خیابان‌ها و گذرگاه‌های فرعی با داربست‌های آهنی بسته‌شده بود تا جمعیت در یک مسیر واحد به حرکت ادامه دهند عده‌ای در تلاش بودند تا خودشان را به پیکر مطهر سردار برسانند. تشییع‌کنندگان به سمت مشتاقیه در حرکت بودند که ناگهان در چهارراه بهشتی معرکه‌ای بر پا شد. صدای فریادهای چند زن و مرد توجهات را به خود جلب کرد در یک‌لحظه موج جمعیت همانند سدی شکسته روی‌هم ریخت و صد‌ها پیر و جوان زیر دست و پا گم شدند. به سبب بسته شدن کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی اطراف راه فراری نبود . آن‌ها که می‌توانستند به کمک کسانی آمدند که زیر دست و پا مانده بودند. بلافاصله نیروهای امدادی اورژانس و هلال و احمر و آتش‌نشانی وارد معرکه شدند. در همان ساعات ابتدایی آماری از مجروحان منتشر شد و بعدازآن به‌تدریج آمار کشته‌ها هم به آن اضافه شد. آمار کشته و مجروحان به‌تدریج رو به افزایش بود تا درنهایت عصر روز سه‌شنبه به گفته پیرحسن کولیوند، رئیس اورژانس کشور با اعلام خبر فوت بیش از 50 نفر و مصدوم شدن 213 نفر در این حادثه؛ گفت: این حادثه به علت ازدحام جمعیت و تراکم افراد رخ داد. امدادرسانی بلافاصله آغاز شد اما 50 نفر جان باختند و مصدومان نیز به بیمارستان‌های شفا و شهید باهنر کرمان منتقل‌شدند. بااین‌حال گفته شد علت دقیق وقوع این حادثه در دست بررسی است. 

کشته‌های حادثه کرمان بیشتر شدند

تا ساعات انتهایی شب همچنان بر تعداد کشته‌ها اضافه می‌شد تا جایی که آخرین خبرهای روز 17 دی‌ماه آخرین تعداد کشته‌ها را 56 نفر اعلام کرد. روز چهارشنبه اما وزیر بهداشت از افزایش کشته‌شده‌ها خبر داد. به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت آخرین روند درمانی حادثه‌دیدگان مراسم تشییع شهید سپهبد سلیمانی در کرمان را تشریح کرد.

سعید نمکی دراین‌باره گفت: متأسفانه روز سه‌شنبه ۲۱۳ نفر دچار سانحه شدند که اکثراً هم با فاز خیلی بد به بیمارستان‌ها مراجعه کردند. آمار کشته‌شدگان تا این لحظه حدود ۵۹ نفر گزارش‌شده و متأسفانه دو - سه نفر دیگر نیز در آی سی یو بستری هستند و حالشان خوب نیست و امیدواریم شفا یابند.

پیش‌بینی عکاس خبری از مرگ بیش از 50 نفر

اما یکی از موضوعاتی که پیش از تشییع سردار سلیمانی مطرح‌ شده بود، استوری یکی از عکاسان خبری بود. او عکسی گرفته بود که در آن نشان می‌داد استحکام داربست‌ها به‌ اندازه کافی نبوده و نوشته بود پیش از اینکه مجبور باشد صحنه مرگ هم‌وطنانش را عکاسی کند کرمان را ترک می‌کند. او همچنین پیش‌بینی کرده بود بیش از 50 نفر در این نقطه می‌میرند. پس از اتفاقات اخیر بود که پیش‌بینی این عکاس خبری یکی از موضوعات داغ و پرحاشیه شد اما چند ساعت بعد گفته شد اتفاقی که در کرمان افتاد در یکی از کوچه‌ها بوده و ربطی به پیش‌بینی عکاس خبری نداشته است. 

ازدحام دلیل فوت هم‌وطنان در کرمان

در همین رابطه چند تن از شاهدان اظهار داشتند که به علت فشار و ازدحام جمعیت ناگهان چند نفر زیر دست و پا افتادند که همین موضوع باعث شد سایر افراد که بیشتر زن بودند تعادلشان را از دست بدهند. ازآنجاکه خیابان‌های فرعی را با داربست بسته بودند مردم راه فرار نداشتند. همین موضوع باعث شد تعداد زیادی از چهارراه شریعتی تا نزدیک میدان آزادی زیر دست و پا بمانند. قیامتی برپا شده بود. آن‌قدر جمعیت زیاد بود که امدادگران به‌سختی می‌توانستند به مردم کمک کنند و آن‌ها را از زیر دست و پا بیرون بکشند. به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، بر اساس اعلام اداره کل پزشکی قانونی استان کرمان، تاکنون پیکر تعدادی از جان‌باختگان این مراسم به پزشکی قانونی استان منتقل و برای بیش از 40 نفر از کشته‌شدگان جواز دفن صادر شده است.