خبرهای تلخ این روزها بخشی از زندگی‌مان شده است. چهارشنبه 18 دی با خبر کشته شدن بیش از 140 ایرانی روزمان را شروع کردیم. 

هواپیمای اکراینی جان 147 ایرانی، کودک و جوان و پیر؛ زن و مرد را کمی آن‌طرف‌تر از شهریار گرفت. از صبح روز حادثه در شبکه‌های مجازی بحث کشته شدن جوان‌هایی که بیشتر آن‌ها دانشجو بودند و برای تعطیلات سال نو میلادی به دیدن خانواده آمده بودند داغ شد. در توییتر صفحه‌ای منتسب به یکی از جان‌باختگان وجود دارد که توییت‌هایش بین کاربران دست‌به‌دست می‌شود. او قبل از سفرش به ایران نوشته بود دلهره دارد و کمی پیش از پرواز هم در این شبکه اجتماعی توییت کرده بود: «من پیش‌بینی کرده بودم دم پروازم جنگ بشه. خوبی و بدی دیدید حلال کنید.»

همه سرنشینان هواپیما کشته شدند

 ساعت 6:45 دقیقه صبح بود که خبرگزاری‌های رسمی کشور خبر سقوط هواپیمای مسافربری را منتشر کردند. آن‌ها نوشتند، یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی(ره) دچار نقص فنی شد و سقوط کرد.

اخبار اولیه حاکی از این بود که این هواپیما عازم کی‌یف پایتخت اوکراین بوده و 176 مسافر و خدمه داشته است. هواپیما در منطقه خالی از سکنه و زمین کشاورزی سقوط کرده است و به خانه‌های اطراف محل خسارتی وارد نکرده و در همان ساعات اولیه ۱۰ دستگاه آمبولانس به محل سقوط این هواپیما در محدوده شاهد و پرند اعزام‌ شده است. پس‌ازآن کم‌کم شبکه‌های مجازی از تصاویر دلخراش سقوط هواپیما پر شد. 

به‌تدریج اطلاعات بیشتری در رابطه با حادثه صبح دیروز مخابره شد ازجمله اینکه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراین که قرار بوده در ساعت  ۵:۱۵ به مقصد کی‌یف، اوکراین پرواز کند، با تأخیر یک‌ساعته در ساعت ۶:۱۲ پرواز کرده و تنها دقایقی بعد از پرواز از فرودگاه امام خمینی در تهران سقوط کرد. بعدازاین حادثه شرکت بوئینگ نیز اعلام کرد که از گزارش‌ها مبنی بر سقوط یک هواپیمای این شرکت در ایران باخبر بوده و مشغول جمع‌آوری اطلاعات بیشتر در این زمینه است.

چند ساعت بعد منصور درجاتی، مدیرکل بحران استان تهران از کشته شدن تمامی خدمه و مسافران هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خبر داد. پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور هم با تأکید بر کشته شدن تمامی سرنشینان گفت: همه جان خود را ازدست‌داده‌اند و نیروهای امدادی در حال جمع‌آوری اجساد هستند؛ کارکنان پزشکی قانونی هم برای انتقال اجساد به محل اعزام‌شده‌اند. 

ساعت 6:45 دقیقه صبح دیروز یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی(ره) دچار نقص فنی شد و سقوط کرد و همه 167 مسافر و 9 خدمه این هواپیما که 147 تن از آنها ایرانی بودند، کشته شدند

بیشتر سرنشینان دانشجو بودند

اطلاعات تکمیلی اما آرام‌آرام به دست می‌رسد. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد: دو فرزند محسن اسدی لاری، یکی از مدیران کل وزارت بهداشت در سقوط هواپیمای اوکراینی کشته شدند.

او در ادامه افزود: تعدادی دانشجو، پزشکان و دندان‌پزشکان ایرانی نیز در این هواپیمای مسافربری بودند که جان خود را از دست دادند. به گزارش خبرگزاری‌های داخلی 14 تن از جان‌باختگان این حوادث از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، 2 تن از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و یک نفر دانشجوی دانشگاه علم و صنعت بودند.  خبرها اما از این حکایت می‌کنند که جعبه سیاه هواپیما پیدا شده است و باید منتظر ماند تا دلیل سقوط هواپیما روشن شود. از سوی دیگر مسئولان می‌گویند به دلیل شدت حادثه شناسایی و تشخیص هویت برخی از جان‌باختگان سخت است و این احتمال می‌رود که روند شناسایی 3 تا 7 روز به طول انجامد. اسامی برخی از جان‌باختگان در خبرگزاری‌ها منتشرشده و مابقی هنوز شناسایی نشده‌اند. لازم به ذکر است، سرنشینان هواپیمای پرواز ۷۵۲ با ۱۶۷ مسافر را ۷۰ مرد، ۸۱ زن و ۱۵ بچه تشکیل داده بودند.

سابقه سقوط قبلی این نوع هواپیما

طبق اطلاعات مندرج در وب‌سایت سیمپل فلایینگ، مدل این هواپیما بوئینگ ۷۳۷- ۸۰۰ بوده است که ساخت شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکاست و تنها سه سال از عمر آن می‌گذرد. 

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی 13 تن از جان‌باختگان این حوادث از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، 2 تن از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و یک نفر دانشجوی دانشگاه علم و صنعت بودند

گفته می‌شود این هواپیما تنها شش دقیقه بعد از پرواز سقوط کرده است که همین مسئله موجب می‌شود بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه هوانوردی از شباهت آن به سقوط دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس که در سال گذشته میلادی رخ داد، سخن بگویند. 

سقوط دو فروند بوئینگ 737 مکس یادشده موجب زمین‌گیر شدن این مدل خاص از هواپیما در همه ایرلاین‌های فعال در سراسر جهان و لغو صدور مجوز پرواز شده بود.

روزنامه «توسعه ایرانی» به نوبه خود این حادثه تأسف‌بار و دلخراش را به خانواده‌های جانباختگان و دیگر هموطنان تسلیت می‌گوید.