کاهش میزان مرگ و میر بیماران سرطانی در ایران

مشاور عالی وزیر بهداشت با اشاره به مطالعه‌ای که طی یک دهه گذشته بر ۸۴۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان در کشور انجام شده است، گفت: مطالعات ما نشان می‌دهد در ظرف یک دهه گذشته میزان مرگ و میر بیماران مبتلا به سرطان در ایران، کاهش یافته است. به گزارش خبرگزاری فارس، محمد اسماعیل اکبری، در حاشیه برگزاری کنگره سالیانه انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران، اولویت وزارت بهداشت در زمینه درمان سرطان را تشخیص مناسب بیماران دانست و افزود: در سرطان‌های پستان و تیروئید، خوب کار کرده ایم و در سرطان‌های دستگاه گوارش، باید بیشتر کار کنیم، زیرا میزان شیوع این نوع سرطان‌ها در حال افزایش است. مشاور عالی وزیر بهداشت با اشاره به رویکرد دنیا در زمینه درمان سرطان‌ها افزود: اختلاف ما با دنیا فقط در دیر مراجعه کردن مردم برای درمان است.

    

جولان سیگارهای جدید  با مجوز دولتی

مجوز تولید ۴۵ برند جدید دخانیات در کشور در حالی از سوی وزارت صمت اعطا شده که وزارت بهداشت ضمن انتقاد چند باره به آن، معتقد است درحال حاضر نیاز داخلی به محصولات دخانی تامین شده و لزومی به افزایش شرکت‌های تولیدی نیست. به گزارش ایسنا، مدتی قبل و در جدال تعیین تکلیف پیرامون تعیین میزان مالیات بر سیگار در بودجه ۹۹،  دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران از ورود ۴۵ برند جدید مواد دخانی  به عرصه تولید و فروش کشور خبر داد؛ به صورتی که درخواست صدور مجوز از سوی ۲۸ شرکت تولید مواد دخانی برای تولید ۱۵ برند سیگار و ۳۰ برند تنباکو مطرح شد. پس از آن وزارت بهداشت، این اقدام مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور را با مصوبه جلسه نهم ستاد کشوری کنترل دخانیات که طبق آن «کاربرد عطر و طعم در محصولات دخانی و ثبت برند جدید از مصادیق تبلیغ است»، مغایر دانسته و ورود و رسیدگی نهادهای نظارتی به موضوع را خواستار شد.

    

اطفای ۳۲ مورد پسماندسوزی فقط در یک شب

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: طرح گشت و پایش شبانه محیط زیست استان تهران از بیست و سوم آبان ماه امسال آغاز شده ‌است. به گزارش ایسنا، سعید محمودی در تشریح گشت و پایش شبانه محیط زیست در شب افزود: در این گشت ١١ اکیپ گشت محیط زیست، بیش از ۳۵ محور اصلی و فرعی را در سطح استان تهران و در مجموع ١٠ شهرستان مورد پایش قرار دادند. در این پایش‌ها مجموعا ۳۲ حریق دیده شد که ماموران محیط زیست راسا و یا با همکاری آتش‌نشانی نسبت به اطفای آن اقدام کردند و در این ارتباط دو متخلف دستگیر و تحویل کلانتری شدند. همچنین ١١٨ واحد صنعتی و صنفی کوچک و بزرگ مقیاس در سطح استان مورد بازدید گشت‌های محیط زیست قرار گرفتند که در جریان این گشت و پایش‌ها ٩ واحد آلاینده پلمب شدند و برای ١٣ واحد آلاینده نیز اخطاریه محیط زیستی صادر و به آن‌ها ابلاغ شد.