ایجاد 82شتاب‌نگار درتهران برای مقابله با زلزله

شهردار تهران با بیان اینکه میزان خسارات زلزله در نقاط مختلف کشور بر اساس آنالیز رکوردی 14ایستگاه شتاب‌نگار برآورد شده است، گفت: علاوه بر آن چهار ایستگاه شتاب‌نگار برای پایش امواج ورودی به شهر تهران راه‌اندازی شده است که این تعداد به 22ایستگاه افزایش می‌یابد. به گزارش ایسنا، پیروز حناچی افزود: تهران علاوه بر آنکه پایتخت ایران است به دلیل در معرض خطر زلزله بودن می‌توان از آن به عنوان پایتخت زلزله ایران نیز یاد کرد و امیدوارم در زمان زلزله آمادگی مدیریت بحران در برخورد با موضوع را داشته باشیم. او با تاکید بر اینکه تامین همه هزینه‌های آسیب‌های ناشی از زلزله در شرایط کنونی امکان پذیر نیست اظهار کرد: باید مکانیزم‌ها به گونه‌ای باشد که کیفیت سازه‌ها ارتقاء یابد. حناچی با اشاره به اقدامات شهرداری تهران برای مقابله با مخاطرات بیان کرد: در حال حاضر به کمک آنالیز رکوردی 14ایستگاه شتاب‌نگار مقدار خسارات زلزله در نقاط مختلف شهر تخمین زده شده است و در آینده قرار است این تعداد ایستگاه شتاب‌نگار به 60ایستگاه افزایش یابد. او با اشاره به راه‌اندازی چهار ایستگاه شتاب‌نگار در خارج از شهر تهران ادامه داد: با استفاده از این ایستگاه‌ها امواج ورودی به شهر تهران پایش می‌شود تا در زمان بحران دستگاه قطع خودکار ایستگاه‌های آب و گاز فعال شوند. به گفته حناچی، در آینده تعداد ایستگاه‌های شتاب‌نگار خارج شهر تهران به 22ایستگاه افزایش می‌یابد.

    

ابتکار: قانون دیه زنان باید تغییر کند

معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: قانون مجازات اسلامی در خصوص میزان دیه زنان باید تغییر کند. به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار بیان کرد: در این خصوص معاونت امور بانوان ریاست‌جمهوری برای برابری دیه زنان و مردان در قانون مجازات اسلامی و احکام وحدت رویه‌ای که صادر شده، پیشنهاد کرده است از محل صندوقی دیه مساوی تامین شود. او اظهارکرد: ما کماکان پیگیر موضوع هستیم و اعتقاد داریم قانون باید تغییر یابد، چون در هیچ جای قرآن به صراحت نیامده است که دیه زن باید نصف مردان شود و برای اصلاح قوانین مربوط به طلاق نیز پیشنهاداتی از سوی امور بانوان ارایه شده که در کمیسیون لوایح دولت در دست بررسی است که امیدواریم در این خصوص نیز به جمع‌بندی خوبی برسیم. ابتکار در ادامه با اشاره به اعتراض معاونت امور برنامه‌ریزی امور بانوان و خانواده ریاست‌‌جمهوری به موضوع چندهمسری، اعلام کرد: ما از روز اول به این مساله اعتراض کرده‌ایم که چرا از رسانه ملی تبلیغ شده است و با توجه به بیانات رهبری که این کار را نادرست و به ضرر ازدواج دانسته اند، مکاتبه‌ای با رییس صداوسیما داشته‌ایم تا حرمت خانواده‌ها نگه داشته شود.

    

اختصاص اعتبار بلاعوض به مناطق زلزله‌زده

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، گفت: یک‌هزار و 115میلیارد ریال اعتبار بلاعوض به مناطق زلزله‌زده اختصاص یافت. به گزارش فارس، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره اقدامات صورت گرفته در مناطق زلزله‌زده اظهار کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته در جلسات مشخص شد که 3هزار واحد مسکونی نیاز به بازسازی و حدود 2هزار واحد مسکونی، تجاری در شهرها و روستاها نیاز به تعمیر دارد که اعتبارات لازم در این خصوص اختصاص خواهد یافت.  او ادامه داد: اعتبار بلاعوض جهت بازسازی اماکن مسکونی روستایی 10میلیون تومان و جهت تعمیر اماکن تجاری، شهری و روستایی 5میلیون تومان است و همینطور اعتبار بلاعوض برای تامین لوازم‌خانگی 5میلیون تومان است.  رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: اعتبار بلاعوض لازم جهت بازسازی واحدهای جایگاه دامی 5میلیون تومان است و 15میلیون تومان نیز تسهیلات بانکی برای هر واحد دامی آسیب‌دیده اختصاص می‌یابد.  نجار یادآور شد: تسهیلات بانکی نیز جهت بازسازی اماکن روستایی به ارزش 40میلیون تومان و تسهیلات بانکی جهت تعمیر اماکن مسکونی، تجاری،‌شهری و روستایی 15میلیون تومان است. ‌همچنین مصوب شده است که تسهیلات بانکی جهت تامین لوازم‌خانگی 15میلیون تومان باشد.