آسو محمدی

۹۸.۸.۸؛ تاریخی شیک و رُند برای تولد نوزادان ولاکچری‌بازها؛ تاریخی که به دلیل منحصربه‌فرد و شیک بودنش، بسیاری خانواده‌ها از هفته‌های قبل در صف انتظار قرار گرفتند تا نوزادشان در آن تاریخ متولد شود.

تقریباً یک دهه از فراگیری «تولد‌های تقویمی» یا «تاریخ تولد لاکچری» می‌گذرد. درست در روز «۱۳۸۸.۸.۸»، میزان تولد نوزاد‌ها نسبت به میانگین روز‌های قبل و بعد افزایش چشمگیری یافت. در همان سال تب تاریخ تولد لاکچری دهان به دهان میان برخی خانواده‌ها چرخید و پس از فراگیری این موضوع در سال‌های بعد، میزان زایمان‌های غیرطبیعی برای تولد نوزاد‌ها در روز‌های خاص، رفته رفته افزایش یافت. حالا این پدیده در سال ۹۸ هم جنجال به پا کرده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد که از سال ۸۸ به بعد میزان تولد نوزادان در روز‌های خاص، بیش از میانگین روزانه در طول سال بوده است. سیف‌الله ابوترابی، معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت اسناد در این باره می‌گوید: «۴ هزار و ۱۹۵ تولد در تاریخ ۸۸.۸.۸ به ثبت رسیده است و در روز‌های ۹۵.۵.۵ و۹۶.۶.۶ به ترتیب ۶ هزار و ۱۳ و ۵ هزار و ۶۸۰ نوزاد در سراسر کشور متولد شده اند.» این در حالی است که نرخ تولد روزانه در طول یک دهه اخیر حدود ۳ هزار و ۸۰۰ بوده است.

با بیمارستان‌های متخلف  برخورد می‌شود

در این میان ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت درباره تاریخ تولد‌های تقویمی به باشگاه خبرنگاران جوان، می‌گوید: «در تاریخ‌های خاص مثل ۹۶.۶.۶ و بعضی روز‌های مناسبتی، آمار سزارین در کشور بنابر درخواست برخی خانواده‌ها و اجابت متخصصان در برخی بیمارستان‌های خصوصی تا چند ۱۰ برابر افزایش پیدا می‌کند.» معاون وزیر بهداشت گفت: «اگر در تاریخ خاصی میزان زایمان به روش سزارین افزایش یابد با بررسی آمار آن بیمارستان با متخلفان برخورد خواهد شد، ضمن اینکه راه حل اساسی این معضل افزایش زایمان طبیعی است.» حریرچی درباره افزایش زایمان به روش سزارین افزود: «آمار سزارین در کل کشور ۵۰ و دو دهم درصد است که در زایمان اول این میزان ۴۹.۴ دهم درصد است. در تاریخ ۹۷.۷.۷ این میزان به ۵۹ درصد رسید که ۱۸ درصد بیشتر از متوسط سال و ۶۸ درصد بیشتر از روز ۹۷.۷.۶ (با ۳۵ درصد میزان سزارین) بود. در روز ۹۷.۷.۷ میزان سزارین نسبت به روز قبل ۲.۴ برابر بیشتر شده بود. معاون کل وزارت بهداشت افزود: «در تاریخ ۹۸.۸.۸ در یک بیمارستان خصوصی شمال شهر که روزانه ۱۲ سزارین به طور متوسط انجام می‌داد، ۳۲ سزارین انجام شد و در یک بیمارستان خصوصی جنوب شهر که به طور متوسط روزانه ۷ سزارین انجام می‌داد، ۲۱ مورد در لیست اتاق عمل داشت. حریرچی گفت: «امیدواریم با امکانات ایجاد شده و در شان مادران باردار و ارائه خدمات ۱۰۰درصد رایگان در مراکز درمانی دولتی جهت انجام زایمان طبیعی این میزان افزایش پیدا کند و با دستکاری‌های سلیقه‌ای، سلامت نوزاد به خطر نیافتد.»

خانواده‌ها به جرم کودک‌آزاری به قوه‌قضاییه معرفی شوند

تولد نوزاد‌ها در تاریخ لاکچری و پیش از زمان طبیعی در فضای مجازی پربحث شد و بسیاری از کاربران به این پدیده واکنش نشان دادند. در این میان غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده رشت در مجلس هم به این موضوع واکنشی تند نشان داد و در صفحه توئیترش نوشت: «وزارت بهداشت یا بهزیستی می‌بایست به اصطلاح مادرانی که به صرف رند بودن تاریخ ۹۸.۸.۸ نوزاد خود را با پرداخت پول قبل از فرا رسیدن زمان زایمان و یا کامل شدن جنین در مراکز خصوصی به دنیا آورده‌اند، را به جرم کودک‌آزاری یا مستند به سایر قوانین پس از شناسایی به قوه قضاییه معرفی کنند.»

یک کاربر در واکنش به تولد جنین در تاریخ‌های لاکچری، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «من در روز «۱۳۶۶.۶.۶» به دنیا آمده‌ام، آن هم بدون دستکاری و سزارین! این تاریخ تولد هیچ اتفاق شگفت‌انگیزی در زندگی من ایجاد نکرده است، فقط نگران آن نوزاد‌هایی هستم که نارس و ناقص، پیش از زمان پیش‌بینی شده به دنیا می‌آیند تا خانواده‌های آن‌ها احساس باکلاس بودن کنند.» یک کاربر دیگر در اینستاگرام نوشت: «وقتی با تاریخ تولد لاکچری فرزندتان پُز می‌دهید، آیا نگران سلامتی و نارس بودن او هم هستید! یا لاکچری بودن مهم‌تر است؟»

سزارین زودهنگام نوعی کودک‌آزاری و مرگ‌آور است

از دیگر سو حامد برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره پدیده سزارین نوزادان در روزهای خاص سال گفت: «این رفتار که در سال‌های اخیر در برخی خانواده‌های ایرانی دیده می‌شود نوعی کودک‌آزاری است که حتی می‌تواند برای نوزاد مرگ‌آور باشد و در هیچ جای دنیا نمونه ندارد.» مدیرکل سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت اضافه کرد: «به خانواده این نوزادان توصیه می‌کنیم که اگر مرتکب چنین رفتار اشتباهی شدند بلافاصله به مراکز جامع سلامت یا پایگاه‌های سلامت مراجعه کنند و نوزادشان را از نظر عوارضی که زایمان زودرس دارد تحت مراقبت قرار دهند زیرا علاوه بر نارسایی ریه خطرات دیگری از جمله ضعف سیستم ایمنی بدن، کامل نشدن هیپوتالاموس، درجاتی از زردی و عوارض دیگری نیز سلامت نوزاد را تهدید می‌کند و حتما باید بررسی شود و در صورت لزوم مراقبت‌های لازم شروع شود ضمن اینکه نوزادانی که به طور غیر طبیعی زود به دنیا می‌آیند با مشکل تغذیه و شیردهی مادر نیز مواجه هستند و در مجموع باید حداقل سه ماه تحت مراقبت باشند و اگر مراقبت‌های استانداردی از آنها نشود، حیات و سلامت آنها با مخاطرات جدی مواجه می‌شود.» او ادامه داد: «این نوزدان حتما باید بعد از تولد توسط پزشک معاینه شوند و حتی در مواردی باید برای مدتی در بیمارستان بستری شوند تا عوارض زایمان زودرس برطرف شود.»

عوارض ناشی از تولد زودهنگام نوزاد

در این میان زهره داوودی‌مقدم، متخصص زنان، زایمان و ناباروری با اشاره به اینکه بهترین زمان زایمان در هفته ۳۹ و یا ۴۰ بارداری است، به ایسنا می‌گوید: «پس از کامل شدن ۳۹ هفته بارداری می‌توانیم زایمان سزارین را انجام دهیم و تنها وقفه‌ای دو تا سه روزه در این میان می‌تواند مجاز شمرده شود. زایمان پیش از هفته ۳۹ هفته و پس از هفته ۴۰ می‌تواند خطراتی داشته باشد که سلامت مادر و نوزاد را به خطر می‌اندازد.» او ضمن تاکید بر اینکه پزشک نباید حتی با اصرار مادر تاریخ زایمان را برای تولد نوزاد در تاریخ یا روز خاص جلو اندازد، گفت: «این که برخی مادران این تقاضا را از پزشک خود دارند به آن علت است که به طور علمی نسبت به عوارض این اقدام آگاهی ندارند اما، پزشک موظف است با توضیح تمام موارد به مادر، او را از انجام این کار منصرف کند.» 

این عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا در ادامه به عوارض زایمان زودرس اشاره و اظهار کرد: «بروز مشکلات تنفسی برای نوزاد از جمله عوارضی است که حادث می‌شود. از آنجایی که نوزاد در جریان زایمان سزارین از مجرای زایمان رد نمی‌شود، مایع داخل ریه‌اش به خوبی تخلیه نمی‌شود و به همین دلیل در نوزادانی که به روش سزارین به دنیا می‌آیند احتمال بروز مشکل تنفسی حتی به شکل گذرا مشاهده می‌شود؛ حال در نظر بگیرید که قرار است سزارین پیش از موعد هم اتفاق افتد؛ پس بروز مشکل تنفسی به هیچ عنوان دور از انتظار نخواهد بود.»

مشکلات یادگیری در سنین دبستان

این متخصص زنان و زایمان درخصوص سایر عوارض زایمان زودرس گفت: «زردی، مشکلات گوارشی و کولیک‌های نوزادی و افت قندخون در نوزادانی که زودتر به دنیا می‌آیند، بیشتر مشاهده می‌شود. نکته قابل توجه آن است که افت قندخون می‌تواند منجر به بروز تشنج نوزادی شود که عوارض درازمدتی با خود به همراه دارد.» او افزود: «مورد دیگری که شاید سالیان بعد به اثبات علم هم برسد این است که بچه‌هایی که زودتراز موعد مقرر به دنیا می‌آیند در سنین دبستان نسبت به سایر همسالان خود با مشکلات بیشتری برای یادگیری مواجه می‌شوند.»

زهره داوودی‌مقدم: پس از کامل شدن ۳۹ هفته بارداری می‌توانیم عمل سزارین را انجام دهیم و تنها وقفه‌ای دو تا سه روزه در این میان می‌تواند مجاز شمرده شود. زایمان پیش از هفته ۳۹ و پس از هفته ۴۰ می‌تواند خطراتی داشته باشد که سلامت مادر و نوزاد را به خطر می‌اندازد

عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا عارضه دیگر زایمان طبیعی پیش از موعد مقرر را «آتونی رحم» خواند و گفت: «آتونی شل شدن عضلات رحم پس از خروج جنین از رحم است. در حالت عادی رحم مادر پس از خروج جنین منقبض می‌شود تا به حالت اولیه خود بازگردد، اما در این حالت به دلیل تزریق آمپول فشار، عضلات رحم به اصطلاح خسته شده است و منقبض نمی‌شود که منجر به خون‌ریزی شدید می‌شود و گاهی برای اینکه جلو خون‌ریزی شدید را بگیریم و جان مادر را نجات دهیم؛ مجبور می‌شویم رحم را خارج کنیم.»