خون ایرانی، سالم‌ترین خون اهدایی دنیا

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به وضعیت سلامت خون در ایران، گفت: تمامی مراحل اهدای خون در مراکز انتقال خون در شرایط کاملا استریل و طبق استانداردهای جهانی انجام می‌شود. به گزارش ایسنا، بشیر حاجی‌بیگی بیان کرد: از طرفی باید توجه کرد که اهدای خون در ایران از سال ۲۰۰۷میلادی به صورت ۱۰۰درصد داوطلبانه و با اهداف انسان‌دوستانه انجام می‌شود. امروز میزان اهدای خون اهداکنندگان مستمر در کشور ۶۰درصد است و یکی از شاخص‌های ارتقای مراکز انتقال خون دنیا، ‌وجود اهداکنندگان مستمر است که به نوعی سلامت خون‌های اهدایی را تضمین می‌کند.

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه ضریب امنیت و سلامت خون اهداکنندگان مستمر بسیار بالاتر از اهداکنندگان بار اولی است، اعلام کرد: در برخی از استان‌های کشور مانند استان سمنان نزدیک به ۸۰ درصد از اهداکنندگان خون مستمر هستند. اهداکننده مستمر به این معنا است که در سال حداقل دو بار موفق به اهدای خون می‌شوند. عمده مراکز انتقال خون دنیا از جمله ایران از قوانین و بیانیه‌های ISBT که مجمعی جهانی در حوزه انتقال خون است، استفاده می‌کنند و در مجامع علمی آن شرکت می‌کنند.

    

فرمانده انتظامی استان البرز خبر داد

برخورد پلیس با کشف حجاب در مجتمع‌های آپارتمانی

فرمانده انتظامی استان البرز با اشاره به اهمیت برخورد با کشف حجاب در خودروها، از مقابله با کشف حجاب در مجتمع‌های آپارتمانی خبر داد.

به گزارش ایرنا، سردار عباسعلی محمدیان با تاکید بر اینکه در زمینه مقابله با کشف حجاب به سراغ یکسری از مجتمع‌ها می‌رویم، افزود: در آن مرحله از ساکنان خود مجتمع‌ها می‌خواهیم که خودشان هم در جایگاه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و هم در جایگاه قانونی در این زمینه کار کنند.

فرمانده انتظامی استان البرز درخصوص طرح پلیس برای برخورد با کشف حجاب در خودرو‌ها بیان کرد: ریشه برخورد‌ها درخصوص مقابله با کشف حجاب قانونی است و نیروی انتظامی نیز باید به این وظایف قانونی عمل کند. او با این توضیح که از هر 5 تا ۶خودرو حداقل در یک مورد کشف حجاب مشاهده شده، گفت: با طرح پلیس در این زمینه موارد فوق به حداقل رسیده است.

    

استان‌های محروم «مدال‌آور المپیادی» ندارند

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: آن چیزی که باعث می‌شود، مدال‌آور تربیت نشود و به نوعی نبود مدال‌آور دائما بازتولید شود، شاید نبود خود مدال‌آوران است.

به گزارش ایلنا، فاطمه مهاجرانی درباره عدم شرکت ۸استان محروم کشور در المپیاد‌ها بیان کرد: برنامه‌هایی برای استان‌های محروم در نظر گرفتیم تا آنها نیز بتوانند در المپیاد شرکت کنند. به عنوان مثال اردوهای جهادی از همین جنس است. نیروهای جهادی با حضور در مناطق محروم به کمک دانش‌آموزان می‌روند. یکی از این استان‌ها، ایلام بوده که توانسته وارد چرخه مدال‌آوری شود.

او گفت: از آنجا که جنس محتوای المپیادها با جنس محتواهای درسی متفاوت است وقتی یک استانی مدال‌آور دارد، او می‌تواند مسیر کار را برای مابقی دانش‌آموزان نیز هموار کند، اینکه گفته می‌شود امکان دارد در استانی با بازتولید نبود مدال‌آور مواجه شویم به آن معنی نیست که ضریب هوشی این دانش‌آموزان پایین است. مهاجرانی همچنین درباره اخذ وثیقه از دانش‌آموزشان المپیادی مشمول به خدمت گفت: این تصمیم فقط مربوط به امسال بوده و در سال‌های قبل وزارتخانه از دانش‌آموزان المپیادی مشمول به خدمت حمایت می‌کرد.  او ادامه داد: این یک سال به جهت اینکه تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نظام وظیفه بسته نشد و از طرفی منابع مالی در این زمینه تامین نشد، خود دانش‌آموزان المپیادی مشمول به خدمت وثیقه گذاشتند و بعد از بازگشت نیز، تمام رقمی که به عنوان وثیقه گذاشته بودند را دریافت کردند.