آسو محمدی

سارا عاشق فوتبال و استقلال بود؛ اما حالا با 90 درصد سوختگی در بیمارستان مطهری تهران بستری است. اما داستان چه بود؟ عصر دوشنبه 11 شهریور، گزارش خودسوزی زنی در مقابل دادسرای تهران به اورژانس اعلام شد. با اعزام تیم‌های امدادی به محل مشخص شد این زن پس از خروج از دادسرا، در حالی که فریاد می‌کشید و از موضوعی گلایه داشت با ریختن بنزین خودش را آتش زده است. حاضران با دیدن این صحنه به کمک او رفته و آتش را خاموش کردند، اما شدت سوختگی به حدی بود که با رسیدن اورژانس، مصدوم به سختی نفس می‌کشید.

خواهرم بیماری دو قطبی دارد 

اسمش «سارا» است. اسفندماه 97 برای دیدن بازی استقلال و العین به ورزشگاه آزادی می‌رود که هنگام ورود به ورزشگاه ماموران متوجه می‌شوند و بازداشتش می‌کنند. خواهر سارا به «رکنا» گفته است: «خواهرم بیماری دو قطبی دارد و از دو سال پیش تحت‌نظر پزشک است. مدارک کاملی داریم که به دادسرا ارایه کردیم اما بعد از اینکه خواهرم ناسزاگویی‌هایی نزد ماموران داشته است او را مثل آدم سالم مورد بررسی قضایی قرار می‌دهند. خواهرم بعد از اینکه به زندان ورامین انتقال داده می‌شود باز لطمه روحی زیادی می‌بیند و می‌ترسد تا اینکه با وثیقه آزاد می‌شود و وقتی برای دریافت گوشی‌اش به دادسرا می‌رود در آنجا اتفاقاتی می‌افتد که می‌شنود باید شش ماه در زندان بماند. خواهرم در شرایط بیماری روحی و روانی خودش را آتش می‌زند و حالا در بیمارستان شرایط بدی دارد.»

رئیس دادگاه در مرخصی بود

یک مقام قضایی هم در این باره گفت: «این خانم جوان در اسفند سال گذشته به‌خاطر بدحجابی و درگیری با مأموران پلیس امنیت دستگیر شد. مستندات لازم در همین رابطه از سوی مأموران تهیه و به دادسرای ارشاد تهران تحویل شد. به این ترتیب پرونده‌ای قضایی برای این زن با عنوان جریحه‌دار کردن عفت عمومی و توهین به مأموران انتظامی تشکیل شد؛ اما او با صدور قرار تأمین از سوی قاضی پرونده آزاد شد. تا اینکه روز دوشنبه  11 شهریور این زن برای نخستین جلسه رسیدگی به دادگاه مراجعه کرد اما با توجه به اینکه در زمان مراجعه او، رئیس دادگاه به‌ خاطر فوت یکی از بستگانش در مرخصی بود، زمان دیگری برای رسیدگی به پرونده او تعیین شد، اما زن جوان در اعتراض به این موضوع پس از خروج از دادسرا با بنزینی که از قبل تهیه کرده بود، خودش را آتش زد. درباره این زن مشخص شد او توسط اورژانس به بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری انتقال داده شده است.»

با 90 درصد سوختگی در بیمارستان بستری شد

در این میان دکتر مصطفی ده مرده‌ئی، رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی مطهری نیز درباره آخرین وضعیت این زن گفت: «بیمار خانمی 29 ساله است که به‌دلیل سوختگی شدید ناشی از بنزین با 90 درصد سوختگی درجه سه در بیمارستان بستری شده و در حال حاضر با کمک دستگاه تنفس می‌کند و در آی‌سی‌یو تحت درمان است؛ اما درباره سایر جزئیات پرونده وی مجاز به ارائه اطلاعات نیستیم.»

این اتفاق درحالی افتاده که وزارت ورزش اعلام کرده است زنان به صورت قانونی می‌توانند ۱۸ مهر به ورزشگاه آزادی بروند. ورود بانوان به ورزشگاه در سال‌های اخیر جنجال‌برانگیز شده و این مسئله از ایران فراتر رفته به گوش فدارسیون جهانی فوتبال هم رسیده است.

واکنش‌ها به این اتفاق: این خانم آمده فوتبال ببیند

در این میان داریوش مصطفوی، رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران از معدود کسانی بوده است که به خبر منتشره در مورد این زن ۲۹ ساله که به شش ماه زندان محکوم شده و خود را به آتش کشید واکنش نشان داد. داریوش مصطفوی می‌گوید: متأسفانه در نظر نگرفته‌اند این خانم آمده فوتبال ببیند یا در کار خلاف شرکت کند؟. مصطفوی با تأکید بر این که هواداری از فوتبال یک عشق پاک است نه یک عشق کثیف می‌افزاید: من اگر رئیس فدراسیون یا وزیر ورزش بودم، در دادگاه حاضر می‌شدم و سعی می‌کردم رضایت این بچه را بگیرم. کار مشکلی هم نیست. وقتی با قاضی پرونده صحبت کنیم و به او بگوییم فوتبال چه ویژگی‌هایی دارد و شرایط جامعه به چه صورت است او متقاعد می‌شود.

من حاضرم به جای این دختر  به زندان بروم

او ادامه می‌دهد، اگر جای رئیس فعلی فدراسیون فوتبال بود در جلسه دادگاه شرکت و به قاضی التماس می‌کرد تا این دختر را به زندان نیندازد. مصطفوی با اشاره به همین حساسیت و با نگرانی از این که با انتشار وسیع خبر خودسوزی این زن فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) چه فکری درباره جامعه ایران می‌کند، می‌گوید: من حاضرم به جای این دختر به زندان بروم تا او و امثال او چنین شرایطی را تجربه نکنند و وجهه کشورمان در انظار عمومی دنیا آسیب نبیند. همچنین معاون حقوقی وزارت ورزش اوایل شهریور اعلام کرد زنان می‌توانند برای تماشای بازی تیم‌های ملی ایران و کامبوج به ورزشگاه آزادی بروند. جمشید تقی‌زاده در جمع خبرنگاران گفت: این نخستین حضور زنان در ورزشگاه آزادی است. معاون وزیر ورزش می‌گوید در مورد ورود زنان به ورزشگاه‌ها منع قانونی وجود ندارد و تنها لازم است زیرساخت‌های لازم آماده شود که این کار هم در حال انجام است.

درخواست صریح فیفا از ایران برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها

تاکنون تمام تلاش‌ها برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها با سد محکم مخالفت تندروها در روبرو بوده است. اگر سخنان معاون وزیر ورزش در مورد نبودن منع قانونی برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها درست باشد، جلوگیری از این کار را باید مصلحت‌های بی‌اساس خواند. واقعیت این است که آزادی حضور زنان در ورزشگاه‌ها بدون دخالت و فشار فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) شاید به این زودی رخ نمی‌داد. جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا در روزهای پایانی خرداد ماه در یک نامه فوری خطاب به مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران خواستار فراهم کردن شرایط حضور زنان در ورزشگاه‌ها در بازی‌های مقدماتی جام جهانی شد. او تجربه بازی دوستانه تیم‌های ملی فوتبال ایران و سوریه در ششم ژوئن (۱۶ خرداد) که در آن جلوی ورود زنان به ورزشگاه گرفته و ظاهرا تعدادی از آنها نیز بازداشت شده‌اند را ناامید‌کننده خواند.

تاکنون تمام تلاش‌ها برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها با سد محکم مخالفت تندروها روبرو بوده است. اگر سخنان معاون وزیر ورزش در مورد نبودن منع قانونی برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها درست باشد، جلوگیری از این کار را باید مصلحت‌های بی‌اساس خواند

رئیس فیفا خطاب به مهدی تاج نوشته که برخورد با زنانی که خواستار ورود به ورزشگاه بوده‌اند نه با تعهداتی که فدراسیون فوتبال ایران در این زمینه برعهده گرفته همخوانی دارد و نه با وعده‌هایی که حسن روحانی در دیدار مارس ۲۰۱۸ داده است. رفع تبعیض از زنان برای حضور در ورزشگاه‌ها یکی از خواسته‌های فعالان حقوق مدنی است و رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز در سخنرانی‌های انتخابات ریاست جمهوری در سال‌های ۹۲ و ۹۶ وعده داد برای تحقق این خواسته تلاش کند.

مخالفت برخی مراجع با حضور زنان در ورزشگاه‌ها تا همین اواخر هم به صراحت بیان شده است. اعتماد آنلاین به تازگی نظر آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعیان در قم را درباره مسئله حضور زنان در ورزشگاه‌ها جویا شده و پاسخ او را ۱۵ مرداد منتشر کرده است. مکارم شیرازی در این باره گفته است: «جو حاکم در ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست و شکی نیست که اختلاط جوانان سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی می‌شود؛ اضافه بر این در بعضی انواع ورزش، مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند؛ بنابراین لازم است از حضور در این برنامه‌ها خودداری کنند به خصوص اینکه این برنامه‌ها را از رسانه‌ها می‌توانند ببینند و حضور آنها ضرورتی ندارد.»

رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران با اشاره به حساسیت و با نگرانی از انتشار وسیع خبر خودسوزی این زن می‌گوید: من حاضرم به جای این دختر به زندان بروم تا او و امثال او چنین شرایطی را تجربه نکنند و وجهه کشورمان در انظار عمومی دنیا آسیب نبیند

پیش از این نیز رضا صالحی امیری با اشاره به فشار نهادهای بین‌المللی در مورد ورود زنان به ورزشگاه‌ها و دغدغه‌های بزرگان و مراجع عظام در این مورد تاکید کرد که باید برای رفع این دغدغه‌ها تلاش کرد. وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس کنونی کمیته ملی المپیک به طور تلویحی گزارش‌های ارائه شده به مراجع درباره ورزشگاه‌ها را نادقیق خواند و افزود: «من معتقدم ما باید دغدغه بزرگان و مراجع را رفع کنیم، مشروط بر اینکه گزارش‌های دقیقی را به آنها بدهیم. ما ا‌ن‌شاءالله باید سفری به قم داشته باشیم و با مراجع در این زمینه گفت‌و‌گو کنیم.»

حال پرسش اساسی این است که اگر قرار است ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه تا مهر ماه رفع شود، پس ضرورت این همه بگیروببند و احکام ناعادلانه برای زنانی که فقط می‌خواهند فوتبال ببیند، چیست؟