سزارین 33 درصد خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش می‌دهد

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد نوزادانی که به روش سزارین متولد می‌شوند ۳۳ درصد بیشتر در معرض ابتلا به اختلال اوتیسم هستند. به گزارش ایسنا، محققان بامطالعه روی اطلاعات مربوط به ۲۰ میلیون تولد دریافتند که زایمان به روش سزارین می‌تواند خطر ابتلا به اختلال اوتیسم را در نوزاد حدود ۳۳ درصد افزایش دهد. همچنین یافته‌های به‌دست‌آمده که بر اساس بررسی ۶۱ مطالعه از ۱۹ کشور جهان بوده حاکی از آن است که کودکان متولدشده به روش سزارین ۱۷ درصد بیشتر احتمال دارد به اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی مبتلا شوند. محققان این مطالعه از موسسه کارولینسکا در سوئد و استرالیا معتقدند: تولد به روش سزارین به‌طور چشمگیری با ابتلا به اختلال‌های اوتیسم و کم‌توجهی-بیش‌فعالی مرتبط است. هرچند در این مطالعه این موضوع تائید نشد که وضع حمل به روش سزارین چه به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده و چه به شکل اضطراری به‌طور مستقیم بر خطر ابتلا به این دو نوع اختلال تأثیر دارد.

    

۵۰ درصداختلالات روانی در سنین زیر ۱۴ سالگی شروع می‌شوند

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: ۵۰ درصد اختلالات روانی در سنین زیر ۱۴ سالگی شروع می‌شوند، ولی مطالعات شیوع‌شناسی ما برای سنین بالای ۱۵ سال است. اگر طرح نماد فراگیر شود می‌تواند کمک کند. به گزارش میزان، حبیب‌الله مسعودی فرید، با بیان اینکه جای اقدامات پیشگیرانه برای کودکان و نوجوانان خالی است بیان کرد: فراگیری مهارت‌های اجتماعی و سبک زندگی ایرانی اسلامی طوری که منجر به تغییر رفتار شود بسیار مهم است. رسانه‌ها نیز نقش مهمی در فرهنگ‌سازی دارند. معاون اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه درس سواد رسانه‌ای را در پایه دهم داریم، اما خوب است که چنین آموزش‌هایی از سنین پایین‌تر شروع شود گفت: شمار مشاوران مدارس نیز باید افزایش یابد. تربیت افراد چندظرفیته و ایده مددکار مدرسه را مطرح کردیم. به گفته مسعودی فرید باید بیشترین نیرو و توان را در حوزه پیشگیری قرار دهیم. آموزش‌وپرورش جایی است که ۹۵ درصد بچه‌ها آنجا در دسترس‌اند و لزوماً این‌طور نیست که بچه‌ها در مدرسه گرفتار آسیب شده باشند. آموزش‌وپرورش یک فرصت است و همه دستگاه‌ها باید به آموزش‌وپرورش کمک کنند.

    

«متادون» از طریق داروخانه‌ها به دست معتادان می‌رسد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران توضیحاتی را درباره توزیع متادون از طریق داروخانه‌ها ارائه کرد. به گزارش ایلنا، محمدعلی اسدی درباره احتمال نشت متادون از مراکز دی‌آی‌سی گفت: همه ما معتقدیم که نشت متادون صورت می‌گیرد، اما مهم این است که درصدهای نشت را پیدا کنیم و ببینیم آیا از محلی که متادون در کارخانه تولید می‌شود، متادون نشت می‌کند یا از شرکت پخش یا زمانی که متادون تحویل معاون فنی مراکز دی‌آی‌سی شده و یا هنگام توزیع در این مراکز نشت صورت می‌گیرد. او درباره مصوبه اخیر ستاد مبارزه با مواد مخدر عرضه متادون از طریق داروخانه‌ها به بیماران ادامه داد: این تصمیم نشان‌دهنده این موضوع است که حتماً به یک جمع‌بندی رسیده‌اند که نشت متادون از مراکز دی‌آی‌سی صورت می‌گیرد، چراکه اگر مطمئن‌ می‌شدند که نشت از کارخانه‌ است حتماً کارخانه را کنترل می‌کردند.دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران بابیان اینکه در حال حاضر داروهایی غیر از متادون مانند ترامادول نیز در داروخانه‌ها توزیع می‌شود که ما با نشت آن‌ها نیز مواجه هستیم، ادامه داد: البته باید به این موضوع نیز دقت کرد که فرد معتاد برای دریافت متادون به داروخانه مراجعه نمی‌کند، بلکه معاونان فنی مراکز دی‌آی‌سی سهمیه متادون را از داروخانه‌ها دریافت خواهند کرد.