آموزش اقدامات اورژانسی به تاکسیرانان

رئیس مرکز اورژانس تهران از ارائه برخی از آموزش‌های پیش‌بیمارستانی به تاکسی‌های تهران در آینده خبر داد. به گزارش ایسنا، پیمان صابریان درباره ارائه آموزش‌های اورژانسی به تاکسیران‌های تهران، اظهار کرد: با توجه به حجم سوانح و بلایا اورژانس پیش‌بیمارستانی نقش کلیدی را برای خدمت‌رسانی ایفا می‌کند، ازاین‌رو اگر آموزش‌های همگانی را گسترش دهیم که اکثریت جامعه با نحوه امدادرسانی پیش از رسیدن نیروهای اورژانس آشنا شوند، ، نتیجه مطلوبی در زمینه کاهش صدمات حوادث و بلایا ایجاد می‌شود. او درباره اینکه آیا سازمان اورژانس برای ارائه این آموزش‌ها به تاکسی‌های شهری تهران نیز برنامه‌ای دارد یا خیر اظهار کرد: سازمان اورژانس از پیش، ارائه آموزش به تاکسی‌ها را هم در برنامه خود داشته و قصد دارد این آموزش‌ها را به تاکسیران‌های پایتخت نیز ارائه کند؛ با توجه به شغلی که تاکسیران‌ها دارند و اینکه همواره در حال تردد در مسیرهای شهری هستند می‌توانند نقش بسیار مهمی را در ارائه امدادرسانی پیش از رسیدن اورژانس ارائه کنند. رئیس مرکز اورژانس تهران درباره اینکه این آموزش‌های همگانی تاکنون چقدر پیشرفت داشته است، گفت: ارائه آموزش‌های همگانی یکی از اولویت و برنامه‌های اورژانس تهران است؛ تاکنون نیز کارمندان وزارت بهداشت، قوه قضاییه، پلیس راهور و... دوره‌هایی را در این زمینه گذرانده‌اند، اما با توجه به اینکه سازمان اورژانس تهران دچار کمبود نیرو است ارائه این آموزش‌ها مقداری زمان‌بر خواهد بود چراکه تعداد نیروهای آموزش‌دهنده کم است، بااین‌حال می‌توان گفت که آموزش‌های همگانی به‌صورت روزانه به ۲۰ تا ۶۰ نفر ارائه می‌شود.

    

 مسمومیت 14 نفر در شیراز  با مشروب دست‌ساز

رئیس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز از مسمومیت ۱۴ نفر با مشروبات الکی دست‌ساز در چهار ماه گذشته خبر داد. به گزارش فارس، رامین افشاری گفت: چهار نفر از مسموم‌شدگان مربوط به شامگاه پنج‌شنبه است که از این تعداد یک نفر نابینا و مابقی در مرز آسیب‌های جدی هستند که با درمان‌های خوراکی و تزریقی از بیمارستان مرخص شدند. او ضمن هشدار به افزایش یافتن تعداد مسمومیت‌های متانول در جامعه، افزود: برخی افراد به دلایل متعددی به تهیه و فروش مواد الکلی دست‌ساز روی آورده‌اند که به دلیل استفاده از متانول یا همان الکل چوب به مسمومیت شدید مبتلا و به سردرد، سرگیجه، مشکلات گوارشی، تاری دید، دید برفکی، مشکلات کبدی و درنهایت به مرگ مبتلا می‌شوند که شامگاه پنج‌شنبه ۴نفر و چهارماه گذشته ۱۰نفر به مسمومیت متانول مبتلا شده‌اند. افشاری ادامه داد: اکثر مراجعین با مسمومیت متانول بین گروه‌های سنی ۲۰ تا ۳۵ ساله هستند. او بیان کرد: متانول بسیار سمی‌تر از اتانول است که برخی افراد به دلیل اعتیاد به مشروبات الکی به مشروب دست‌ساز روی آورده‌اند که همین امر باعث شده تعداد مسمومیت‌های متانول در جامعه افزایش یابد. سرپرست بیمارستان علی‌اصغر(ع) تصریح کرد: متانول از نظر رنگ، بو و مزه شبیه اتانول به نظر می‌رسد، اما مصرف مقدار کمی از آن نیز می‌تواند موجب آسیب‌های جدی شود یا فرد را به کام مرگ فروببرد.

    

موضوع، «منع خشونت علیه زنان» است

چرایی تاخیر چندباره در ارسال یک لایحه به دولت

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری دلایل تأخیر قوه‌قضائیه در تقدیم لایحه منع خشونت علیه زنان به مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد. معصومه ابتکار، در  همین زمینه و درباره سرنوشت لایحه منع خشونت علیه زنان گفت: در حال پیگیری هستیم. آقای رئیسی قول داد که ظرف مدت 20 روز این لایحه را تعیین تکلیف کند و زمان این 20 روز تقریباً به پایان رسیده‌ است. او درباره چرایی تأخیر در ارسال لایحه منع خشونت علیه زنان به مجلس نیز بیان کرد: اختلافاتی درباره برخی مباحث [مطروح در این لایحه] در درون قوه‌قضاییه وجود دارد که باعث تأخیر در ارسال لایحه منع خشونت به دولت شده است.