سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران سه شنبه شب گفت: یک نفتکش خارجی به دلیل نقص فنی در خلیج فارس دچار مشکل شد که طبق مقررات بین‌المللی نیروهای ایرانی پس از دریافت درخواست کمک به سوی آن رفته و توسط یدک‌کش به سمت آب‌های ایران کشیده شده تا تعمیرات لازم روی آن صورت پذیرد.

اطلاعات بیشتری درباره این نفتکش وجود نداشت. روز گذشته مقام آمریکایی تردید خود نسبت به دلیل ورود کشتی مفقود شده به آب‌های ایران را بیان کرد.

ایلنا به نقل از رویترز نوشت: از زمان اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، بسیاری از کشتی‌ها از مسیرهای تازه عبور و مقصد نهایی خود را پنهان می‌کنند. علاوه بر این، آنچه وضعیت این کشتی را پیچیده کرده، نامشخص بودن مالک آن است. تا این لحظه، هیچ کشور یا شرکتی مالکیت این کشتی را بر عهده نگرفته است.

یک مقام آمریکایی می‌گوید واشنگتن می‌داند که کشتی مفقود شده به آب‌های ایران وارد شده اما نمی‌داند نفتکشی که از چند روز پیش ناپدید شده بود، به چه دلیل وارد آب‌های ایران شده است و اکنون در چه شرایطی به سر می‌برد.

این در حالی است که پیشتر خبرگزاری اسوشیتدپرس اطلاع داده بود تانکر ریاح که در امارات متحده عربی ثبت شده است چند روز پیش در زمان عبورش از تنگه هرمز مسیرش را به سمت ایران تغییر داده و سپس از ارسال اطلاعات مربوط به محل خود خودداری نمود.

این خبرگزاری اعلام کرد فعلا مشخص نیست پس از ساعت 23.00 عصر شنبه به وقت محلی برای این تانکر که با پرچم پاناما حرکت می کرد، چه اتفاقی افتاده است.

بر این مبنا رسانه‌های آمریکایی نوشتند این نفتکش متعلق به امارات است اما یک مسئول اماراتی خبر منتشر شده درباره ناپدید شدن یک کشتی نفتکش امارات در تنگه هرمز را تکذیب کرد و گفت: «نفتکش مفقود شده در اختیار و یا در خدمت امارات نیست و پیام امدادخواهی هم ارسال نکرده است.»

به نوشته آسوشیتدپرس نفتکش ربوده شده «ریا» بین دبی و شارجه در سواحل شرقی امارات تردد می‌کرد و حامل پرچم پاناما، در حال عبور به سمت بندر فجیره در سواحل امارات بود که ناپدید شد. به نقل از این خبرگزاری، این نفتکش به دلیل نقص فنی به سمت آب‌های ایران کشیده شده تا تعمیرات لازم صورت بگیرد. هنوز هیچ کشوری مالکیت این کشوری را به عهده نگرفته اما برخی رسانه‌ها در گمانه‌زنی‌های خود مطرح می‌کنند که این کشتی با پرچم پاناما متعلق به انگلیس بوده است.