اقدامی که تحلیلگران را غافلگیر کرد

خروج نیروهای امارات از یمن

خبرهایی منتشر شده است، مبنی بر اینکه امارات عربی متحده طی سه هفته گذشته، شماری از نیروهای خود را از شهر عدن واقع در جنوب یمن خارج کرده است؛ اقدامی که تحلیل‌گران آن را غافلگیرکننده می‌دانند.

در حالی که خبرگزاری رویترز به نقل از یک مسئول بلندپایه اماراتی اعلام کرد که این اقدام به منزله، استقرار مجدد نیروهای اماراتی در یمن نیست، برخی از منابع دیپلماتیک تأکید کردند که ابوظبی، شماری از تجهیزات نظامی و نیروهای خود را که در بندرگاه عدن و ساحل غرب یمن، مستقر بود، خارج کرده تا سامانه‌های دفاعی خود را از هرگونه تهدید احتمالی ایمن کند.

یک مسئول بلندپایه اماراتی گفت که درست است که نیروها، دست به برخی تحرکات می‌زنند... ولی به منزله استقرار مجدد در یمن نیست... امارات به ائتلاف نظامی [سعودی] پایبند است و هیچ خلایی در یمن باقی نمی‌گذارد.

این در حالی است که برخی رسانه‌های داخلی یمن نیز خبر خروج جنگ‌افزارهای سنگین امارات از عدن را تأیید و تأکید کردند که این تجهیزات از بندرگاه عدن، به مقصد نامعلومی خارج شده است.

عوامل عقب‌نشینی امارات از یمن

درباره عواملی که باعث شد امارات مجبور شود نیروهای خود را از یمن خارج کند، یک مسئول دولتی یمن تأکید کرد که شاید این یک تاکتیک باشد که ابوظبی از رهگذر آن تلاش کند، تصویر خود را بهبود بخشد؛ به ویژه بعد از اینکه مسئولان یمنی خواستار این کار (خروج امارات) بودند و مردم یمن نیز خواستار پایان یافتن نقش امارات در ائتلاف سعودی-اماراتی در یمن هستند.

این مسئول دولتی به شبکه خبری الجزیره گفت که امارات با این اقدام در تلاش است که فضا را برای عناصر وابسته خود در یمن مانند شورای انتقالی و نیروهای رنجر باز بگذارد تا دست به بیشترین تنش زده و اقدامات خرابکارانه‌ای را تکمیل کنند که طی هفته‌های گذشته در شبوه و سقطری رخ داد.

ترس از تنش احتمالی با  ایران

از سوی دیگر، یاسین التمیمی تحلیلگر یمنی مسائل سیاسی تأکید کرد که کاهش تعداد نیروهای امارات در عدن و ساحل غربی یمن، با نگرانی این کشور از تنش احتمالی با جمهوری اسلامی ایران در ارتباط است.

التمیمی به الجزیره گفت که ابعاد تاکتیکی دیگری از طریق این خبرها وجود دارد؛ به ویژه اینکه این اخبار با تنش شدید برای درگیری نیروهای محلی تحت حمایت امارات علیه حکومت قانونی در سقطری و شبوه همزمان شده و این رفتار از میزان مداخله مداوم امارات در یمن و میزان ناکامی این کشور حکایت دارد.

مشکلات داخلی امارات

عدنان هاشم تحلیلگر مسائل سیاسی بر این باور است که جنگ علیه یمن، به وجهه امارات بسیار آسیب زده و بر امارت‌های مختلف آن، در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی تأثیر سوء داشته است.

هاشم تأکید کرد ابوظبی با فشارهای زیاد داخلی مواجه است تا سیاست خارجی خود در منطقه را متوقف کند. این فشار بیشتر از سمت حکام و شیوخ سایر امارتهای این کشور است.

وی تصریح کرد که شیخ محمد بن راشد حاکم دبی در گذشته، بیش از چند بار درباره تأثیر این تصمیم‌های منفی حکام بر اقتصاد [امارات] سخن گفت. در عین حال، به نظر می‌رسد که سایر امارت‌ها [از امارت ابوظبی] خشمگین باشند؛ زیرا بیشتر افرادی که در یمن کشته شدند، از فرزندان آنان بودند نه ابوظبی. این مسئله باعث شده که این فشارها، برای بازگشت آنان [از یمن] واقعی شود.

 امارات عربی متحده، از به‌هم پیوستن چند امارت در جنوب ساحل خلیج فارس تشکیل شده است؛ در بین هفت امارت، دو  امارت ابوظبی و دبی به دلیل گرایش‌ها و سیاست‌های متضاد، همواره بر سر بسط سیطره و قدرت خود در این کشور و خارج از آن اختلاف نظر داشته و دارند. جنگ علیه یمن یکی از بارزترین موارد اختلاف بین این دو امارت رقیب از چند سال گذشته است که به دلیل تکروی ولیعهد ابوظبی و شکست سیاست‌های او در یمن و به تبع آن شکل‌گیری انتقادهایی علیه امارات از سوی مجامع بین‌المللی، موجب شده است که این سیاست‌ها از سوی حاکم دبی مورد انتقاد قرار گیرد.