مریم علامه‌زاده

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، به نقل از محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر در جریان نشست بین‌المللی دوحه گفت: شورای همکاری خلیج (فارس) و دبیرکل آن هیچ نیرو و توانی ندارند.

بن‌عبدالرحمان نوشت: شورای همکاری خلیج فارس نیاز به یک نظام حکومتی جدید دارد و از طرفی همه مکانیسم‌های لازم برای تمام اعضای آن باید مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد. محمد بن عبدالرحمان آل ثانی ضمن درخواست برای تشکیل و بازآرایی ائتلاف بین کشورهای حوزه خلیج فارس، و ایجاد نظام جدیدی به جای شورای همکاری گفت: در 18 ماه گذشته شاهد بحران در کشورهای عضو شورا بوده‌ایم و این نشان می‌دهد که شورا نتوانسته در راستای حفظ صلح بین کشورها گام بردارد. وی همچنین تأکید کرد که تا کنون هیچ مذاکره‌ای بین دوحه و کشورهایی که دست به محاصره قطر زده‌اند، شکل نگرفته است. وزیر خارجه قطر افزود: از زمان تحریم‌های قطر 18 ماه گذشته و در وضعیت آن تغییری رخ نداده است، اما هیچ مذاکره‌ای هم برای رفع آن از سوی کشورهای عضو شورای همکاری صورت نمی‌گیرد. وزیر خارجه قطر از میانجی‌گری کویت برای حل این مسئله تقدیر کرد و  عنوان کرد که دوحه باز هم به کمک کویت برای غلبه بر بحران نیاز دارد و در آینده برای عبور از این بحران به کشورهای دیگر منطقه نیز تکیه می‌کنیم. بن‌عبدالرحمان با بیان اینکه دوحه همچنان مسیر خود را در راه رشد اقتصادی دنبال می‌کند گفت: راهبردهای جدیدی پیش روی قطر قرار دارد و با وجود برخی مشکلات اجتماعی، ما از این مسیر منحرف نمی‌شویم.  وی افزود: در حالی که زخم عمیقی در دل مردم ایجاد شده است اما ما معتقدیم که گفت‌و‌گو می‌تواند روابط ما را به حالت گذشته بازگرداند.

آل ثانی به بیان اینکه همه نسبت به بحران خلیج فارس آگاه هستند گفت:‌ دوحه از مواضع غرب در بی‌توجهی به نقض حقوق بشر علیه قطری‌ها و همراهی با محاصره مداوم این کشور بسیار ناراحت است و تا کنونی هیچ تلاشی از سوی غرب برای حل و فصل مشکلات اجتماعی محاصره به ویژه از هم گسیختگی کشورها مشاهده نمی‌کنیم. عبدالرحمان با بیان اینکه به دلیل توسعه سریع تکنولوژی به سرعت جهان به سمت تغییر می‌رود گفت: البته از نظر دولت قطر این مسئله چیز جدیدی نیست و صرفاً یک چرخش است و هر چند سال و در هر دهه این چرخش تکرار می‌شود و صرفاً شاهد تغییر مدت این چرخش شده‌ایم و حالا دور آن زودتر صورت می‌گیرد. 

وی با بیان اینکه این چرخش به فاکتورهای مختلفی وابسته است گفت: دلیل اصلی کوتاه شدن این چرخش از نظر من فناوری‌های روز و ارتباطات گسترده است که تغییرات را سریع‌تر و پیوسته‌تر کرده است. آل ثانی به تغییر متحدان منطقه‌ای و جبهه‌ها اشاره کرد و گفت: به اعتقاد ما فناوری و ارتباطات گسترده فاکتورهای جدیدی را برای دیدگاه کشورها ایجاد کرده است و همین مسئله اتحادها را متحول کرده است. وی دقت در شکل‌گیری ائتلاف‌های منطقه‌ای را ضروری دانست و گفت با نگاه به آن‌ها متوجه جایگزین ائتلافات منطقه‌ای به جای قاره‌ای می‌شویم که اتفاقی بسیار خوب و درخشان است چرا که هر منطقه منافع و نگرانی‌های خود را دارد و با این حال این ائتلاف‌ها هم باید بازنگری و اصلاح شوند. بن‌عبدالرحمان به شورای همکاری خلیج فارس اشاره کرد و گفت: به دلیل بحران دوحه و همسایگان، این شورا بسیار تضعیف شده است.

وی ادامه داد: این مسئله منجر شده که ائتلاف‌ منطقه نیاز به بازبینی داشته باشد. این شورا باید به یک نهاد الزام‌آور بدل شود و تصمیمات و احکام باید به تأیید اعضا برسد.