تایید تست موشکی ایران

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه به تسنیم گفت: بنده به عنوان وزیر امور خارجه می‌توانم اعلام کنم که موضوع موشک هیچ‌گاه مورد مذاکره نبوده و در قطعنامه 2231 هم درباره ممنوعیت آن برای جمهوری اسلامی ایران چیزی مورد تایید و تصویب قرار نگرفته است.  اساسا دکترین دفاعی ما مبتنی بربازدارندگی و تدافعی است، نه تهاجمی و این مسئله را جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ خود ثابت کرده است. سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در یک مصاحبه، ضمن تایید انجام تست موشکی، تاکید کرده است: «ما تست‌های موشکی‌مان را انجام می‌دهیم و این کار اخیر هم تست مهمی بود.» وزیر امور خارجه آمریکا چند روز پیش اعلام کرد که ایران یک فروند موشک بالستیک با قابلیت حمل چند کلاهک تست کرده است. وی مدعی شد این تست، خلاف قطعنامه 2231 است.

    


بخش اعظمی از عوامل حادثه تروریستی چابهار دستگیر شدند

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به بازدید هیأتی از این کمیسیون از چابهار به ایسنا گفت: طبق بررسی‌های اولیه بخش اعظمی از عوامل حادثه تروریستی چابهار شناسایی و دستگیر شدند و قطعا به مجازات خود می‌رسند. وی با بیان این‌که اقدام تروریستی در چابهار با هدف ناامن نشان دادن این منطقه صورت گرفت، ادامه داد: روند توسعه فعلی این منطقه بر اساس روال خود پیش می‌رود و مسئولان فعالیت خود را ادامه می‌دهند. در شرایطی مرزهای آبی را مورد بازدید قرار می‌دهیم که بودجه پیشنهادی سال آینده دولت برای مرزها یک پنجم بودجه مورد نظر کمیسیون است. اعتقاد ما بر این بود که بودجه برای امنیت مرزها باید پنج برابر شود.

    


ایران جزو 10 کشور اول پذیرای پناهنده در جهان است

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن در صفحه توئیترش با اشاره به گزارش عفو بین‌الملل نوشت: «براساس اعلام عفو بین‌الملل تنها ۱۰ کشور - که همه آن‌ها در خاورمیانه، آفریقا و جنوب آسیا قرار دارند- پذیرای ۵۶ درصد از ۲۱ میلیون پناهنده در جهان هستند. کشور‌هایی که پذیرای پناهجویان بیشتری هستند شامل اردن (۲.۷ میلیون نفر)، ترکیه، پاکستان، لبنان، ایران (۹۷۹.۴۰۰)، اتیوپی و کنیا می‌باشند. گفتنی است بیشترین تعداد پناهندگان (مهاجران) در ایران اتباع افغانستان هستند.

    


اعتراض علی مطهری به تقطیع سخنانش از سوی صدا و سیما

علی مطهری در کانال تلگرامی خود نوشت: در جلسه دانشگاه اصفهان به مناسبت شانزده آذر، در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان گفتم به خاطر جلوگیری از قاچاق بنزین بهتر است بنزین دو نرخی شود، مثلا تا هشتاد لیتر در ماه هزار تومان و از آن بیشتر مبلغی بالاتر. بعد گفتم حدس می‌زنم مردم هم موافق باشند چون به مصلحت کشور است. اما برخی خبرگزاری‌های عوام فریب و فرصت طلب و نیز صدا و سیما در برنامه حالا خورشید خبر را از قول من به این صورت منتشر کردند: «حدس می‌زنم مردم موافق افزایش قیمت بنزین هستند.» اینجاست که فرق یک رسانه متعهد با یک رسانه غیرمتعهد آشکار می‌شود.

    


تفلیس گزارش قانع‌کننده‌ای درباره رفتار با ایرانیان ارائه نکرده است

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص اتفاقات جدید رخ داده طی هفته‌های اخیر برای شهروندان ایرانی در مبادی ورودی گرجستان و دیپورت حدود ۲۰۰ نفر از شهروندان ایرانی به ایلنا گفت: روابط ایران و گرجستان، روابط خوبی است. از مدت‌ها پیش هم برای ورود شهروندانی ایرانی به گرجستان، داشتن ویزا دیگر ضرورتی نداشت و ما شاهد لغو روادید میان دو کشور بودیم. طی دوران اخیر به ویژه هفته‌های گذشته شاهد برخی نابسامانی‌ها در مرزهای هوایی و زمینی برای ورود ایرانیان به گرجستان بوده‌ایم. هنوز به طور دقیق دلایل بروز این مشکلات برای ما روشن نیست و دولت گرجستان هم گزارش مستدل و قانع‌کننده‌ای در مورد این رفتارها با شهروندان ایرانی ارائه نکرده است.