رویترز:

آمریکا فعلا  ظریف را تحریم نمی‌کند

به گزارش رویترز، دو منبع مطلع روز پنج‌شنبه گفتند که آمریکا تصمیم گرفته است فعلاً محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را تحریم نکند و این می‌تواند نشانه‌ای باشد که واشنگتن ممکن است دری برای دیپلماسی گشوده باشد. یک منبع مطلع به شرط فاش نشدن نامش گفت: «آدم‌های معتدل غالب شدند. ما دیدیم که [این اقدام] لزوماً کارآمد نیست.» وی افزود که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با تحریم ظریف «در حال حاضر»، مخالفت کرده است. انتظار می‌رود که ظریف هفته آینده در نشستی در سطح وزیران در سازمان ملل شرکت کند که آمریکا به همین منظور ملزم خواهد بود تا به ظریف ویزا بدهد.

    

واکنش وزیر دفاع به تهدید اخیر نتانیاهو

امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع تهدید اخیر نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس را مصداق آشکار و صریح نقض بند 4 ماده 2 منشورسازمان ملل متحد درعدم تهدید و توسل به زور علیه سایر کشورهای عضو سازمان ملل متحد دانست و گفت: «هر دشمنی در هر سطحی قصد تجاوز به حریم و تمامیت ارضی کشور مقدس جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد با پاسخ قاطع، دندان‌شکن و پشیمان‌کننده مواجه خواهد شد.» بنیامین نتانیاهو چندی پیش در بازدید از اسکادران جدیدترین جنگنده‌های نسل پنجمی اف-35 ایران را با این نسل از جنگنده‌ها تهدید کرده و گفته است: «ایران باید به یاد داشته باشد که این هواپیماها می‌توانند در هر نقطه از خاورمیانه، از جمله ایران و سوریه پرواز کنند.»

    

روایت ظریف از تلاش فرانسوی‌ها برای حفظ برجام

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه المیادین لبنان در مورد تلاش‌های مقامات فرانسه برای حفظ توافق برجام گفت: فرانسوی‌ها تلاش می‌کنند که آمریکا تحریم‌های خود علیه ایران را کنار بگذارد، ولی موفقیت آن‌ها در این راستا منوط به میزان همکاری آمریکایی‌ها است. وی افزود: فرانسوی‌ها گفته‌اند که در این مسئله میانجی نیستند، بلکه همه تلاش خود را [برای حفظ برجام و انتفاع ایران از مزایای اقتصادی این توافق] به کار می‌گیرند و ما هم از هرگونه تلاشی جهت کاهش تنش استقبال می‌کنیم.

    

رایزنی لاوروف و هایکو ماس درباره ایران 

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در کنفرانسی خبری گفت که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ۱۸ ژوئیه در شهر بن آلمان با هایکو ماس، همتای آلمانی خود دیدار و درباره مسائلی ازجمله رویدادهای ایران و سوریه رایزنی خواهند کرد.

    

حاشیه‌ای برای شورای نگهبان

روز پنجشنبه خبری مبنی بر حذف گزارش شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در برخی رسانه‌ها منتشر شد. در همین راستا اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان دیروز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این خبر صحت ندارد، بلکه به دنبال طراحی نسخه جدید پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان و انتقال کامل اخبار از نسخه قبلی و راه‌اندازی آزمایشی نسخه جدید ممکن است کاربران با مراجعه به اخبار با پیغام خطا مواجه و به نسخه جدید هدایت شوند که در این صورت کاربر می‌تواند با جستجوی عنوان خبر در سایت جدید به خبر مورد نظر دسترسی پیدا کند. در پایان این اطلاعیه آمده: لازم به ذکر است خبر «گزارش تفصیلی شورای نگهبان پیرامون دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری» نیز با کد (۱۳۲۲) در دسترس مخاطبان قرار داد.

    

درخواست 9 حزب سیاسی برای برکناری عیسی کلانتری

فارس نوشت که 9 حزب سیاسی از جمله حزب اتحاد ملی ایران، حزب مردمی اصلاحات، حزب ترقی، حزب ثقلین، سازمان رهروان فردا، حزب فرزندان ایران، حزب مهستان ایران، حزب وحدت ایران اسلامی و حزب همدلی مردم تحول‌خواه (همت) طی نامه‌ای به رئیس‌جمهوری از وی خواسته‌اند تا عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست را برکنار کند.