دیوید ریگوله-رز پژوهشگر حوزه مسائل امنیت سیاسی و دولت‌ها است. وی استاد علوم سیاسی دانشگاه تولوز است و به صورت تخصصی در حوزه‌ کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه ایران، عراق، سوریه و یمن تحقیق و بررسی کرده‌ و هم‌اکنون یکی از محققان موسسه تحلیل‌های استراتژیک در فرانسه است. وی در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین تحریم‌های ترامپ علیه ایران گفت: به نظر من تحریم‌های اخیر ترامپ علیه رهبر ایران و مقام‌های ایرانی در واقع مانند انتقام به دلیل خصومت شخصی است. همان‌طور که ترامپ به این موضوع در کتاب هنر معامله اشاره کرده است. این اتفاق در روابط و مذاکرات ترامپ با کره شمالی هم صادق است.

مدل ترامپی در مورد ایران به کار نمی‌آید

استاد علوم سیاسی دانشگاه تولوز افزود: این اتفاق منطق کلی دونالد ترامپ است. وی در کتاب هنر معامله هم به این موضوع اشاره کرده است. اما ایران متفاوت است. عملکرد جمهوری اسلامی بر اساس ساختار قدرت است. مدل ترامپی که فقط بر اساس منافع شخصی است در مورد ایران به کار نمی‌آید و باعث عدم درک از موضوعات اصلی می‌شود. اما این مشکل باعث سردرگمی ایران می‌شود چرا که ایران نمی‌داند در واقع ترامپ به دنبال چیست.

روسیه و چین تقلب می‌کنند

استاد علوم سیاسی دانشگاه تولوز در ادامه خاطرنشان کرد: اروپا بارها به دلیل تاخیر در راه‌اندازی اینستکس مورد انتقاد واقع شده اما اروپا به دلیل قوانین آمریکا نمی‌تواند نقش زیادی را ایفا کند؛ بنابراین قدرت اجرایی زیادی نمی‌توان برای آن متصور شد. تاخیر در اجرایی شدن اینستکس به دلیل ترس از آمریکا بود. وی همچنین اظهار کرد: من به رفتار روسیه و چین نیز انتقاد دارم. آنها به ظاهر اظهار دوستی با ایران دارند اما کاری برای نجات برجام و کمک به ایران انجام نمی‌دهند این در واقع تقلب است.

یادی از ژنرال دوگل

این استاد دانشگاه در این باره گفت: راه حلی برای این موضوع که بسیار ساده باشد، وجود ندارد. من دیپلماسی را راه‌حل منطقی می‌دانم اما برای این هم نیاز است که اتفاقاتی رخ دهد باید شاهد تغییر رفتار هر دوطرف باشیم. باید اشتباه‌ها را فراموش کنیم تا بتوانیم به مذاکره برسیم. چیزی که اکنون از ما دور است. وی درباره اعتماد به ترامپ گفت: به قول ژنرال دوگل، ایالات هیچ دوستی ندارند، آنها فقط منافع دارند. من معتقدم ایران باید به تعهدات برجامی خود پایبند بماند از سوی دیگر ایالات متحده هم به منافع ایران و حفظ امنیت این کشور و عدم تجاوز به حاکمیت این کشور توجه کند تا در آن شرایط راه برای مذاکره ایجاد شود.