خبرگزاری رویترز پنجشنبه گذشته نوشت که «امانوئل بن، مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه به منظور گفت‌وگو با مقامات ایران روز چهارشنبه، ۲۹ خردادماه به ایران رفته تا گفت‌وگوهایی با مقامات بلند پایه داشته باشد که هدف آن کمک به کاهش تنش‌ها در منطقه است.»

سیدعباس صالحی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری دیروز خود در این باره به خبرنگاران درباره اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های غربی در مورد سفر مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه به تهران و ادعای برخی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه او در این سفر حامل پیامی از سوی رئیس جمهوری فرانسه برای مقامات ایران بوده است، اظهار کرد: سفر این مقام فرانسوی به تهران انجام شد. ایشان به ایران آمدند و با برخی از مقامات دیدارهایی داشتند. نمی‌توانم بگویم دیدارها خیلی خوب بود، ولی خوب بود. حرف‌هایی که زده شد، قدری متفاوت بود. این صحبت‌ها در ارتباط با مسائل منطقه و برجام بود. طرف فرانسوی نقطه نظرات خود را مطرح کرد و طرف‌های ایرانی نیز ضمن شنیدن نقطه نظر طرف‌های فرانسوی پاسخ‌های لازم را به آنها ارائه کرد.

مذاکرات مالی با روسیه

وی همچنین در مورد اظهارات مقامات روسیه مبنی بر اینکه اگر اینستکس اجرایی نشود و اروپایی‌ها نتوانند این ساز و کار را عملیاتی کنند حاضرند در مسائل بانکی و تجاری به ایران کمک کنند و همکاری داشته باشند، اظهار کرد: اینها در قالب تعهداتی است که آنها در برجام دارند. همانطور که ما پیش از این گفته‌ایم ما خیلی منتظر اروپایی‌ها نمانده و نخواهیم ماند. با کشورهای دوست خود در حالت دو جانبه و چند جانبه در حال رایزنی هستیم و برخی از راهکارهای مالی و تجاری بین ایران و این کشورها تنظیم شده که برخی از این راهکارها اعلام شده و برخی اعلام نشده است. این راهکارها از سوی دوستان ما از جمله روسیه ادامه دارد.

اسناد ارائه شده به سازمان ملل متقن است

وی در مورد اسناد ارائه شده از سوی ایران در ارتباط با تجاوز پهپاد آمریکایی به سرزمین ایران به سازمان ملل و ارائه شکایت در این زمینه به این سازمان اظهار کرد: اسنادی که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ارائه کرده است، اسنادی متقن و ثابت شده است و تشکیکی که مقامات آمریکایی انجام می‌دهند، در اصل تجاوز خللی ایجاد نمی‌کند و رادارهای نظامی و غیرنظامی ما این مورد غیرقانونی را ثبت کرده‌اند و حرف‌هایی که آنها (آمریکایی‌ها) در این زمینه می‌زنند، خیلی دقیق نیست و در واقع به دقت فتوشاپی است که در مورد برنامه موشکی ما ادعا کرده بودند.

انگلیس بدهی‌اش را زودتر پرداخت کند

سخنگوی وزارت خارجه در مورد بدهی دولت انگلیس به بانک ملت و تحولاتی که در این زمینه رخ داده است، گفت: دادگاه انگلیس به نفع ایران رای داد و انگلیسی‌ها موظف هستند که این پول را پرداخت کنند و این کار را هر چه سریع‌تر انجام دهند.