ممنوعیت پرواز بر خلیج فارس

شماری از شرکت‌های هواپیمایی جهان در پی تنش‌های اخیر، پرواز بر فراز خلیج‌فارس و دریای عمان را ممنوع اعلام کردند. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، شرکت هواپیمایی استرالیایی «کوانتاس»، شرکت هواپیمایی «لوفت‌هانزا» و شرکت بریتانیایی «بریتیش ایرویز» پروازهای خود بر فراز خلیج‌فارس و دریای عمان را ممنوع اعلام کردند. سازمان فدرال هوانوردی آمریکا نیز از ممنوعیت پرواز هواپیماهای مسافربری این کشور بر فراز آب‌های ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز خبر داد.

    

نامه تخت روانچی به گوتروش:

به پهپاد آمریکایی چندین اخطار رادیویی داده شد

مجید تخت روانچی، سفیر دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد از اقدام آمریکا در نقض حریم سرزمینی ایران شکایت کرد و آن را نقض فاحش قوانین بین‌الملل و منشور ملل متحد توصیف کرده است. وی در جمع خبرنگاران با اشاره به این نامه، گفت: «تأکید کردیم که به این هواپیما و این پهپاد از قبل اخطارهای رادیویی لازم داده شد اما به تمام این اخطارهای رادیویی بی‌توجهی شد.»

    

احضار سفیر سوئیس به وزارت امور خارجه 

در پی اقدامات تنش‌زای اخیر آمریکا، سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع این کشور به وزارت امور خارجه فراخوانده شد. محسن بهاروند، مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان در ملاقات با سفیر سوئیس ضمن ارائه جزئیات بیشتر از چگونگی این تجاوز، از جمله اعلام مختصات جغرافیایی دقیق محل اصابت هواپیمای آمریکایی در قلمرو ایران، خواستار انتقال این پیام شد که ایران به دنبال جنگ با هیچ کشوری از جمله ایالات متحده آمریکا نیست ولی هیچ‌گونه اقدام تجاوزکارانه را نیز تحمل نمی‌کند.

    

دیدار ظریف و چاووش اوغلو پشت درهای بسته

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان و مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، صبح دیروز در هتل عباسی اصفهان با عنوان «کمیسیون مشترک برنامه‌ریزی استراتژیک ایران و ترکیه» دیدار کردند. این مذاکرات محرمانه و پشت درهای بسته برگزار شد. روابط دوجانبه از جمله اجرایی کردن توافقات قبلی بین دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و نیز آخرین تحولات منطقه و جهان از جمله مهمترین محورهای مذاکرات و مشورت‌های دکتر دو طرف بود. 

    

بعید است «حسینی» از مجلس رأی اعتماد بگیرد

محمدجواد ابطحی، عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به احتمال زیاد معرفی  سید جواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس، به مهر گفت: بنده فکر نمی‌کنم که او بتواند رأی اعتماد مجلس را کسب کند چرا که وی سابقه سیاسی دارد و نمایندگان بیم آن می‌دهند که ممکن است آموزش و پرورش با مدیریت حسینی سیاسی اداره شود و نگاه سیاسی هم در اداره امور کشور به ویژه آموزش و پرورش سم مهلک است.

    

در زندان‌ها به روی نمایندگان باز می‌شود؟

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان زندان‌ها باید مسئولیت افراد تحت‌مراقبت و نگهداری خود را برعهده داشته باشد، به ایلنا گفت: انتظار می‌رود با حضور آقای رئیسی تحولی در وضعیت زندان‌ها حاصل و در آن‌ها برای بازدید به روی نمایندگان باز شود؛ متاسفانه در گذشته این اجازه را به ما ندادند. مسئله اساسی این است که دلیلی ندارد سازمان زندان‌ها تحت حوزه قوه قضائیه باشد، در بسیاری از کشورهای دنیا زندان‌ها زیر نظر سازمان‌های خصوصی است. باید سازمان زندان‌ها از زیر نظر قوه قضائیه به دولت انتقال پیدا کند تا بتوانیم نظارت داشته باشیم.