شورای عالی امنیت ملی با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام، تاکید کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند.

در بیانیه شورای عالی امنیت ملی که طی نامه‌های جداگانه از سوی حسن روحانی رئیس‌جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی به سران کشورهای عضو برجام اعلام شده، به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود بویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی فرصت داده و تاکید شده است: «در هر زمان که خواسته‌های ما تامین شود، ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت،‌جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.»

 رئیس‌جمهوری: تاکنون هر وقت مواد غنی شده ما به ۳۰۰ کیلوگرم می‌رسید، طبق برجام اضافه آن را می‌فروختیم و کیک زرد می‌گرفتیم و هر وقت آب سنگین از ۱۳۰ تن تجاوز می‌کرد اضافه آن را می‌فروختیم. از امروز این فروش‌ها انجام نمی‌شود

در این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به مشورت‌های خود با اعضای باقی مانده برجام در تمامی سطوح ادامه دهد اما نسبت به هر اقدام غیر مسئولانه، از جمله ارجاع موضوع به شورای امنیت ملل متحد یا اِعمال تحریم‌های بیشتر، عکس‌العمل قاطع و سریع نشان خواهد داد. رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نامه خود به سران کشورهای برجام به صراحت نوع واکنش‌جمهوری اسلامی ایران را خاطرنشان کرده است.»

پنجره دیپلماسی باز است

بیانیه شورای امنیت ملی با تاکید بر اینکه «اکنون‌جمهوری اسلامی ایران حجت را بر کشورهای عضو برجام و بر جامعه بین‌الملل تمام کرده است» ادامه داده: «ما با حسن نیت وارد مذاکرات هسته‌ای شدیم، با حسن نیت توافق کردیم، با حسن نیت توافق را اجرا کردیم، و پس از خروج آمریکا با حسن نیت زمان کافی در اختیار دیگر اعضای برجام قرار دادیم. حال نوبت کشورهای باقی مانده در برجام است که حسن نیت خود را ثابت کرده و قدم‌های جدی و عملی برای حفظ برجام بردارند.»

در پایان این بیانیه نیز تصریح شده: «پنجره‌ای که اکنون در برابر دیپلماسی قرار دارد مدت زیادی باز نخواهد بود، و مسئولیت شکست برجام و هرگونه تبعات احتمالی آن به طور کامل بر عهده آمریکا و اعضای باقی مانده در برجام قرار خواهد داشت.»

 در بیانیه شورای عالی امنیت ملی آمده است: ایران آمادگی دارد به مشورت‌های خود با اعضای باقی مانده برجام در تمامی سطوح ادامه دهد اما نسبت به هر اقدام غیرمسئولانه، از جمله ارجاع موضوع به شورای امنیت ملل متحد یا اِعمال تحریم‌های بیشتر، عکس‌العمل قاطع و سریع نشان خواهد داد

توقف فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین 

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی نیز روز گذشته در جلسه هیأت دولت در این باره توضیح داد: به سران ۵ کشور اعلام کردیم که مواد غنی شده و آب سنگین خود را دیگر نمی‌فروشیم تاکنون هر وقت مواد غنی شده ما به ۳۰۰ کیلوگرم می‌رسید اضافه آن را می‌فروختیم و کیک زرد می‌گرفتیم و هر وقت آب سنگین از ۱۳۰ تن تجاوز می‌کرد اضافه آن را می‌فروختیم. از امروز این فروش‌ها انجام نمی‌شود.

وی توضیح داد: در حقیقت ما دو فروش دیگر انجام نمی‌دهیم؛ یعنی نه اورانیوم غنی‌شده را دیگر می‌فروشیم و نه آب سنگین را می‌فروشیم.

نمی‌خواهیم از برجام خارج شویم

روحانی با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم از برجام خارج شویم، گفت: امروز روز پایان برجام نیست، بلکه گام جدید در چارچوب برجام است. برجام در بندهای ۲۶ و ۳۶ به ما حق داده است که اگر طرف مقابل تعهد خود را نقض کند ما آن را در کیمسیون مشترک مطرح کنیم آن کمیسیون تشکیل شده است، اما با وجود آنکه اروپا و دوستان ما تاکید کرده‌اند که خروج آمریکا را جبران کرده و به تعهدات خود عمل می‌کنند، در مقام عمل شاهد آن نبوده‌ایم.

قدم‌های بعدی ایران بعد از مهلت 60 روزه

رئیس‌جمهوری ادامه داد: اعضای باقی مانده برجام، ۶۰ روز فرصت دارند پای میز مذاکره بیایند و اگر ما در پای میز مذاکره با پنج کشور به نتیجه رسیدیم و منافع اصلی ما به خصوص در حوزه نفت و بانک به‌ عنوان دو منفعت مهم تأمین شد، ما به شرایط قبل یعنی شرایط ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ باز می‌گردیم، ولی اگر در پایان ۶۰ روز ما به نتیجه‌ای نرسیدیم دو اقدام دیگر را آغاز می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری افزود: بعد از ۶۰ روز همان طور که اشاره کردم نسبت به اراک نیز تصمیم‌گیری می‌کنیم و اعلام خواهیم کرد که در مورد این رآکتور برنامه قبل از توافق برجام را ادامه می‌دهیم و اراک را تکمیل می‌کنیم.

آغازگر هیچ جنگی  نخواهیم بود

رئیس‌جمهوری ادامه داد: معتقدیم که اگر ملت و نظام ما یکپارچه در این مسیر حرکت کنند دنیا پیام ملت ایران را به خوبی دریافت می‌کند. ما همچنان مرد صلح و اعتدال هستیم. ما آغازگر نقض تعهدات نبوده‌ایم و آغازگر هیچ جنگی نخواهیم بود، اما هیچ گاه نیز تسلیم قلدری نشدیم و نخواهیم شد و در برابر هر متجاوزی پاسخ قاطع خواهیم داد؛ چرا که این فرهنگ ایرانیان و اسلام و راه پیامبر، ائمه و شهدای ما است.

وی خاطرنشان کرد: راهی که امروز انتخاب کردیم راه جنگ نیست بلکه راه دیپلماسی است و من به عنوان کسی که در این مسئله آشنایی دارم و همچنین به عنوان نماینده ملت ایران به مردم ایران عرض می‌کنم راه امروز ما راه درگیری و جنگ با دنیا نیست بلکه باز هم راه دیپلماسی است.

 ایران آماده مذاکره در چارچوب برجام

روحانی در ادامه صحبت‌های خود خطاب به کشورهای دوست و ۵ کشور باقیمانده در برجام اعلام کرد:‌جمهوری اسلامی ایران آماده مذاکره در چارچوب برجام است نه یک کلمه کم نه یک کلمه اضافه؛ برجام همان برجام است و تغییری نمی‌کند و ما حاضریم برای اجرایی شدن بهتر آن و اجرا و شکل اجرایی تعهدات شما پای میز مذاکره بنشینیم. ما میز مذاکره را ترک نکردیم و شما نیز مرتب به ما گفته‌اید که میز مذاکره را ترک نخواهید کرد، آن قلدری که بنا بود میز مذاکره را به هم بزند تا امروز ناموفق بوده است.

هشدار درباره مهاجران، تروریست‌ها و مواد مخدر

وی با بیان اینکه می‌خواهم به دوستان‌مان نکته دیگر بگویم، ادامه داد: قطعا همه شما به نقش ایران در تأمین امنیت منطقه از خلیج فارس تا مدیترانه و از دریای خزر تا دریای سرخ مطلع هستید و می‌دانید نقش ایران در مبارزه با تروریسم در این منطقه تا چقدر بوده است. شما می‌دانید اگر نقش ما نبود، امروز تروریست‌ها در پایتخت‌های کشورهای اروپایی جولان می‌دادند. همچنین شما نقش ما را در جلوگیری از حرکت سیل مهاجرت از منطقه به اروپا می‌دانید و آگاه هستید که‌جمهوری اسلامی ایران پذیرای میلیون‌ها مهاجر بوده است. همچنین شما می‌دانید ما بزرگترین سنگر مبارزه با مواد مخدر در منطقه بودیم و‌جمهوری اسلامی ایران بوده که با ۴ هزار شهید از نیروهای عزیز و جان برکف خود در مرزها نگذاشتیم این همه مواد مخدر عبور کند و به کشورهای شما برسد.

رئیس‌جمهوری افزود: اما در عین حال همه شما می‌دانید انجام این اقدامات میلیاردها دلار مخارج دارد و با شرایطی که آمریکا به وجود آورده است، ما قادر به پرداخت این مخارج نیستیم؛ نمی‌شود برجامی باشد و ما هزینه آن را پرداخت کنیم، اگر برجام برای امنیت جهان و امنیت منطقه و صلح و توسعه منطقه است، همه باید بهای آن را پرداخت کنیم.

برجام یا برد- برد  است  یا باخت- باخت

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما دیپلماسی را با زبانی جدید دنبال می‌کنیم، گفت: ما بر اساس قانون و منطق عمل خواهیم کرد. من تاکید دارم که برجام یک توافق برد برد است و آمریکا نمی‌تواند آن را به برد و باخت تبدیل کند. اگر به فرض هم این گونه بشود، باخت باخت می‌شود. برجام یا برد برد است یا باخت باخت.

روحانی در پایان گفت: خداوند ما را یاری خواهد کرد؛ اتحاد، وحدت، یکپارچگی، تلاش همه جانبه و امید به آینده ما را پیروز خواهد کرد.