پس از 500 روز 

 روزنامه‌نگاران زندانی در میانمار آزاد شدند

خدیجه علامه زاده

وی لون و کیاو سوو روز سه شنبه (هفدهم اردیبهشت ماه) از زندان یانگون‌ این‌سین در میان جمعی از خبرنگاران آزاد شدند. این موضوع، تنها چند هفته پس از آن‌که آخرین دادگاه تجدید نظر آن‌ها بی‌نتیجه ماند، اتفاق افتاد.

این دو نفر که هر دو موفق به دریافت جایزه پلیتزر برای گزارشگری بین‌المللی شده بودند، از ماه دسامبر 2017 (شانزدهم آذر ماه) به‌دلیل نقض قانون انتشار اسناد رسمی و اتهام انتشار اطلاعات حساس برای امنیت ملی این کشور، در زندان بودند.

این دو نفر به دلیل عفو از سوی وین مینیت، رئیس‌جمهور این کشور که شامل شش هزار و 520 زندانی شده بود؛ از زندان آزاد شدند.

وی لون پس از آن‌که از زندان آزاد شد؛ از حامیان و طرفداران خودشان برای حمایت از آزادی آن‌ها تشکر کرد.

وی لون طی مصاحبه‌ای گفت: در زندان و سرتاسر جهان مردم برای آزادی ما، آرزو می‌کردند و من قصد دارم از آن‌ها به خاطر توجهشان تشکر کنم. وی در ادامه افزود که بسیار خوشحال و هیجان‌زده هستم تا خانواده و همکاران خود را ببینم و نمی‌توانم برای بازگشت به اتاق‌خبر منتظر بمانم.

استفن آدلر، سردبیر مجله رویترز، این دو خبرنگار را شجاع و نماد اهمیت آزادی ‌رسانه در سرتاسر جهان نامید و اضافه کرد که سازمان از بازگشت آنها بسیار خوشحال است.

آمال کلونی، وکیل این خبرنگاران در بیانیه‌ای گفت: از زمانی که این پرونده بیش از یک‌سال پیش، در اختیار من قرار گرفت، شاهد تلاش‌های رسانه رویترز به‌ویژه استیو آدلر سردبیر این رسانه و گیل گاو رئیس شورای سردبیری برای برقراری عدالت و آزادی خبرنگاران وی لون و کیاو سوو بودم.

او افزود بسیار برای من جالب بود که ببینم یک سازمان ‌خبری در این حد برای حمایت از کارمندان خود و حرفه روزنامه‌نگاری متعهد است و این برای من افتخاری بود که در خدمت رویترز و این دو خبرنگار در این پرونده باشم و آزادی این دو نفر نشانه‌ای برای تجدید تعهد برای آزادی رسانه در میانمار است.

دادگاه و حبس نابحق وی لون و کیاو سوو به معروفیت آن‌ها در جهان منجر شد و بسیاری از چهره‌های برجسته خواستار آزادی آن‌ها شدند. حالت شادی غیرقابل وصفی که وی لون با آن در دادگاه حاضر شده بود؛ الگویی برای روزنامه‌نگاران بود تا با عکس‌هایی مشابه حالت وی و انتشار آن در فضای مجازی منجر شدند تا مردم و همکارانشان از این پرونده آگاهی بیشتری پیدا کنند و افراد بیشتری خواستار آزادی آن‌ها شدند. در ماه سپتامبر سال 2018 (شهریور ماه) دادگاه این دو شهروند میانمار را به هفت سال زندان محکوم کرد. اوایل سال جاری، دادگاهی در یانگ‌گان درخواست تجدیدنظر آن‌ها را رد کرد و در اواخر ماه آوریل (اوایل اردیبهشت ماه) نیز دادگاه عالی کشور در خواست دوباره آن‌ها را برای تغییر این رای  رد کرده بود.

با آخرین مرحله شکست آن‌ها، وکیل این دو خبرنگار گفت که آن‌ها فقط باید امیدوار باشند که با صدور حکم عفو رئیس‌جمهور آزاد شوند؛ اتفاقی که در نهایت پس از مدت‌ها در اثر فشار بین‌المللی در هفته جاری روی داد.

وی لون و کیاو سوو و وکیل آن‌ها و خبرگزاری رویترز، همه همچنان اصرار دارند که آن دو هیچ جرمی را مرتکب نشدند. این خبرگزاری در ماه آوریل (اوایل اردیبهشت ماه) گفت: آن‌ها قربانی تلاش پلیس برای ساکت کردن گزارش‌های صادقانه بودند.

این دو نفر تحقیقات برجسته رویترز را در مورد کشتار 10 مرد روهینگیایی در روستای ایندین گزارش کردند؛ عملیات کشتار این 10نفر بخشی از عملیات علیه اقلیت مسلمان بود که در ماه اوت سال 2017 میلادی (مرداد ماه) پس از حمله شبه‌نظامیان روهینگیایی به پاسگاه پلیس انجام شد.