تنش‌های ادامه‌دار اوتاوا - پکن

چین یک کانادایی دیگر را به قاچاق مواد‌ مخدر محکوم کرد

دادگاهی در چین یک مرد کانادایی را به دلیل قاچاق مواد مخدر به مرگ محکوم کرده است. اتفاقی که اعتراض وزیر امور خارجه کانادا را با وجود تنش‌های دیپلماتیک بین اتاوا و پکن برانگیخت.

دادگاهی در جنوب استان گوانگجونگ در چین روز سه‌شنبه (دهم اردیبهشت ماه)، اعلام کرد که یک شهروند کانادایی به نام فن وی و 10 نفر دیگر شامل یک امریکایی و چهار چینی را که بخشی از سندیکای بین‌المللی مواد مخدر بودند و در شهر تایشان جولای تا نوامبر (مرداد تا آذر ماه) سال 2012 میلادی فعالیت می‌کردند، به مرگ تهدید کرده است.

طبق اعلام دادگاه خلق چین مستقر در جیانگمن، این گروه تولید و فروش 63.38 کیلوگرم، متامفتامین و 366 گرم دی متیل آمیلامین، که برای اختلال بیش فعالی، کاهش وزن و بهبود عملکرد ورزشی استفاده می‌شود را برعهده داشته‌اند.

دادگاه در بیانیه‌ای رسما اعلام کرده که فن و یک مرد چینی را که نقش کلیدی در این عملیات برعهده داشتند به اعدام محکوم کرده است.

در این بیانیه آمده است: تعداد داروهای تولید و فروخته شده بسیار بالا بود و بر همین اساس جرائم بسیار جدی است.

دیگر افراد خارجی، حکم اعدام تعلیقی گرفته‌اند که بعد دو سال به حبس ابد تبدیل می‌شود؛ این در حالی است که مابقی مردان با مجازات دوره‌ای زندان رو به رو هستند و ده روز دیگر دادگاه این محکومین برگزار خواهد شد.

بر اساس اعلام گروه عفو بین الملل مستقر در بریتانیا، چین سالانه هزاران نفر را اعدام می‌کند اما اطلاعات این اعدام‌ها از سوی دولت چین به شدت طبقه‌بندی شده و محرمانه هستند.

کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه کانادا، به این گونه مجازات‌های اعدام در چین واکنش نشان داد و گفت که دولت او به شدت نگران این موضوع است.

او به خبرنگاران گفته است که کانادا به شدت با محکومیت اعدام در سرتاسر جهان مقابله می‌کند. فریلند در ادامه افزود در واقع  ما فکر می‌کنیم این مجازاتی بی‌رحمانه و غیرانسانی است و در هیچ کشوری نباید اعمال شود و ما به شدت نگران هستیم که چنین مجازاتی برای افراد کانادایی استفاده می‌شود.

وزارت خارجه کانادا در بیانیه‌ای از چین خواست که فن را عفو کند. وی دومین فرد کانادایی است که به موجب اتهام حمل مواد مخدر در سال جاری میلادی در چین به اعدام محکوم می‌شود؛ این در حالی است که در همین زمان تنش‌های بین دو کشور رو به فزونی بوده است.

در ماه ژانویه، (دی ماه) رابرت لوید شلنبرگ به مجازات اعدام محکوم شد؛ وی پیش‌تر به دلیل پرونده قاچاق مواد مخدر جدا از پرونده کنونی به پانزده سال زندان محکوم شده بود. اما در یک دادگاه یک روزه تجدید نظر حکم این قاچاقچی تغییر یافت.

چین می‌گوید شلنبرگ عضو یک سندیکای قاچاق بین‌المللی بود؛ اما خودش ادعا می‌کند به عنوان توریست به چین آمده و در حال بازدید از این کشور بوده است.

این تغییر حکم در حالی صورت گرفت که روابط بین چین و پکن به شدت تیره وتار شده بود؛ چراکه پکن از ماجرای دستگیری یکی از مدیران‌ ارشد غول مخابراتی به نام شرکت هوآوی به‌دلیل درخواست ایالات متحده برای استرداد وی مربوط به پرونده تخطی از تحریم‌های ایران، خشمگین شده بود.

بعد از آن چین یک شهروند کانادایی یک دیپلمات سابق و یک مشاور تجاری را برای اتهام به‌خطر انداختن امنیت ملی چین بازداشت کرد. حرکتی که به‌عنوان انتقام بازداشت مدیر اجرایی هوآوی به‌شمار می‌رود.

شلنبرگ به مرگ محکوم شده و از سوی دیگر، رئیس هوآوی نیز در حال مبارزه برای استردادش به آمریکا است.

چین همچنین امضای تجاری ریچاردسن که یک شرکت تجاری بین‌المللی است؛ را برای انتقال کانولا، یک دانه روغنی، به چین  لغو کرده است.