گروه حوادث: چهارمرد که همه تصور می کردند باید برایشان دلسوزی کرد نقاب شومی داشتند و رازی مخوف که پلیس تهران آن را فاش کرد.

گردانندگان این باند در قالب نظافتچی به خانه های اعیانی تهرانی ‌ها می رفتند و با شناسایی طعمه‌هایشان به شکارهای خاموش دست می‌ زدند. 

خانواده‌های تهرانی نمی دانستند مردانی که در نظافت خانه‌شان زحمت زیادی می‌کشند وحتی با ترحم با آنها برخورد می‌کنند لابه-لای کارشان مسیرهای ورود و خروج به خانه‌های آنها را شناسایی می‌کنند.

نخستین گزارش

چندی پیش پیرمردی در تماس با ماموران کلانتری 129 نارمک پرده از یک سرقت عجیب برداشت.

وقتی ماموران در ماجرای سرقت خانه‌ این پیرمرد در خیابان مجیدیه جنوبی قرارگرفتند بلافاصله در قالب تیمی متخصص پای در این خانه گذاشتند.

تجسس‌های ماموران نشان داد دزدان با اطلاع از غیبت پیرمرد تنها در خانه‌اش اقدام به شکستن در ورودی خانه او کرده‌اند و با خونسردی بدون به هم ریختگی زیاد اثاثیه خانه مالباخته همه طلاها،پول‌ها و لوازم باارزش دیگر به سرقت برده‌اند.

تجسس‌های پلیسی

بدین ترتیب بازپرس شعبه سوم دادسرای ناحیه هشت تهران دستور داد تا تیمی از ماموران پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران برای دستگیری دزدان حرفه‌ای وارد عمل شوند.

کارآگاهان در تحقیقات ابتدایی پی بردند که سرقت مشابه دیگر در همان منطقه زندگی پیرمرد تنها صورت گرفته و دزدان با اطلاع از نبودن اهالی خانه‌ها و با تخریب درها دست به سرقت زده‌اند.

تیم پلیسی در تجسس‌های میدانی به سرنخی از دزدان رسیدند که نشان از آن داشت قبل از سرقت خانه‌ها چند مرد برای کار نظافت ساختمان به این خانه‌ها مراجعه کردند و پس از چند روز این دزدی‌ها رقم خورده است.

ماموران که احتمال می‌دادند که دزدی‌ها کار مردان نظافتچی باشد تجسس‌های میدانی را آغاز کردند و مشخص شد این مردان با آگهی و پخش کردن تبلیغات در خیابان‌ها برای کار نظافت ساختمان‌ها با طعمه‌هایشان آشنا شدند و در فرصتی مناسب نقشه‌شان را به اجرا گذاشته‌اند.

ماموران با اطلاعات به دست آمده پی‌بردند مردان نظافتچی که افغان هستند در منطقه خاک سفید زندگی می‌کنند و همین کافی بود تا روز 17 دی ماه ماموران در عملیاتی غافلگیرانه این دزدان را دستگیر کنند.

مالخر باند

دزدان ابتدا سعی داشتن با داستانسرایی‌هایشان خود را بیگناه معرفی کنند اما تناقض‌گویی‌های متهمان و پیدا شدن تعدادی وسایل سرقتی در خانه آنها کافی بود تا مردان افغان پرده از راز سرقت‌هایشان بردارند.

در تحقیقات پلیسی مشخص شد که دزدان پس از سرقت طلاها برای فروش به یکی از شهرهای غرب کشور رفته و طلاها را به مرد طلافروشی فروخته‌اند.

بدین ترتیب ماموران با سفر به شهر مرد طلافروش در عملیاتی غافلگیرانه موفق به دستگیری مالخر این باند شدند که متهم ابتدا خود را بیگناه می‌دانست اما وقتی دید از سوی دزدان لو رفته به ناچار لب به سخن باز کرد.

اعتراف به سرقت

یکی از دزدان که جاوید نام دارد در اعترافاتش به ماموران گفت: از چندی قبل با پخش کردن تراکت‌هایی به بهانه کار نظافت در ساختمان‌ها به دنبال سوژه بودیم تا اینکه در نخستین سناریو پیرمردی با ما تماس گرفت و خواست تا برای نظافت ساختمان و خانه‌اش به آنجا برویم.

وی افزود: وقتی به خانه پیرمرد تنها رفتیم در حالیکه آنجا را نظافت می‌کردیم همه خانه و راه‌های ورودی به ساختمان را بررسی می‌کردیم و سپس با صحبت‌های پیرمرد تنها که بازنشسته بود متوجه شدیم هفته بعد وی برای رفتن به خانه دخترش از خانه خارج می‌شود.

سارق جوان ادامه داد: با اطلاع از نبود پیرمرد تنها به کمین نشستیم و وقتی سوژه‌مان از خانه خارج شد برای سرقت وارد عمل شدیم. یکی از دوستانمان در بیرون خانه زاغ‌زنی می‌کرد و من همراه یکی دیگر از بچه‌ها وارد ساختمان شدیم و سپس با تخریب در پای در خانه گذاشته و دست به سرقت طلا و وسایل با ارزش زدیم.

مرد افغان گفت: پس از شناسایی سوژه‌ها برای اجرای نقشه‌مان ساعت 6 عصر تا 9 شب دست به کار می‌شدیم و همیشه یکی از اعضای باند در بیرون خانه منتظر می‌ماند و با زاغ‌زنی حرکات را تحت نظر داشت تا صاحبخانه‌ها به خانه‌هایشان بازنگردند.

وی افزود: پس از سرقت طلاها و وسایل با ارزش از خانه خارج می‌شدیم و طلاها را به یکی از شهرهای استان‌های غربی کشور می‌فرستادیم و مرد طلافروش پول طلاها را پرداخت می‌کرد.

مرد طلافروش نیز در اعترافاتش گفت: در این مدت مردان افغان طلاها را برای من می‌آوردند و من نیز طلاهای سرقتی را به جای طلای دست اول می‌فروختم و چون ایرانی نبودند و فکر نمی‌کردم دستگیر شوند طلاها را به قیمت پایین می‌خریدم و در این مدت توانستم پول خوبی از این را به دست بیاورم و هیچ وقت فکر نمی‌کردم دستگیر شوم.

بنا به این گزارش، متهمان که 4 سرقت اعتراف کردند برای تحقیقات بیشتر در اختیار ماموران پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران قرار دارند.