فرزانه صادق مالواجرد از ابتدای حضورش به عنوان وزیر راه و شهرسازی بارها مورد انتقاد قرار داشته است. با گذشت حدود ۱۲ ماه از آغاز به کار وزیر جدید راه و شهرسازی، این وزارتخانه همچنان درگیر دور باطل انتصابات است. بخش مهمی از انتصاب های پی درپی در بخش رسانه این وزارت خانه اتفاق افتاده؛ اما دریغ از یک خط پاسخگویی دربرابر سوء مدیریت‌های مکرر خانم وزیر.

۸ انتصاب در وزارت راه و شهرسازی تنها در یک ماه

به گزارش رویداد۲۴ ، وزیر راه و شهرسازی، تنها در اردیبهشت‌ماه سال جاری، ۶ انتصاب مهم در سطوح مدیریتی وزارتخانه انجام داده است. این در حالی‌ست که در شش ماه نخست تصدی‌اش، ۲۳ مورد انتصاب گسترده دیگر نیز ثبت شده و به‌نظر می‌رسد رویکرد مدیریتی در این وزارتخانه بیشتر بر تغییرات مستمر متمرکز شده تا تثبیت ساختار‌های اجرایی. یکی از نمونه‌های عجیب این بی‌ثباتی، تغییرات مکرر در جایگاه ریاست «مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی» است؛ جایگاهی که طی تنها ۱۰ ماه، چهار مدیر مختلف را به خود دیده است. دیگر نمونه تغییرات مکرر مربوط به «معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی» است. مورد دیگر، کرسی معاونت حمل و نقل است.

در یکی دیگر از انتصابات بی ثبات خانم وزیر، هفتم شهریور ماه ۱۴۰۳ محسن صادقی به عنوان مشاور وزیر و سرپرست حوزه وزارتی انتخاب شد. اما این کرسی هم به صاحبش وفا نکرد؛۳۰‌ام آبان ۱۴۰۳ طی حکمی از سوی وزیر راه و شهرسازی، «‬رضا رضایی» جای او را گرفت.

انتصاب‌های عجیب

در یک تغییر عجیب تر، حامد شاکرنژاد قاری قرآن با حکم وزیر به عنوان مشاور فرهنگی منصوب شد؛ جالب اینجاست که وزارت راه در خبر انتصاب شاکرنژاد به رزومه او اشاره کرده و اذعان کرده تنها مورد قابل ذکر در کارنامه کاری او «تلاوت کلام‌الله مجید در سبک‌های مختلف»، «داوری مسابقات قرآنی از جمله برنامه تلویزیونی محفل و تبلیغ» و «آموزش تلاوت قرآن در کشور‌های مختلف» بوده است. مشخص نیست دقیقا چنین فردی با این رزومه قرار است چه کمک فرهنگی به وزارت راه بکند یا اساسا وزارت راه چه نیازی به مشاور فرهنگی، آن هم از نوع قاری قرآن دارد. خانم وزیر به تازگی یک حکم عجیب دیگر هم امضا کرده است. او انوشیروان مهری را فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت راه کرده است. کارنامه مهری تنها یک خط دارد؛ برگزاری کارزار اینترنتی در حمایت از رای اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، سرکار خانم فرزانه صادق مالواجرد.

قطار انتصابات وزارت راه از حرکت نمی ایستد. از اسفند تاکنون ۹ فقره انتصاب دیگر در این وزارت خانه اتفاق افتاده است؛ این حجم از تغییرات در مدت زمانی کوتاه، به‌ویژه در حوزه‌هایی با ماهیت راهبردی، پرسش‌هایی جدی درباره رویکرد مدیریتی در وزارت راه و شهرسازی ایجاد کرده است. برخی کارشناسان معتقدند این انتصابات بیشتر از آن‌که مبتنی بر شایسته‌سالاری باشد، نشانه‌ای از نبود ثبات، فقدان چشم‌انداز مشخص و آزمون و خطا‌های پی‌درپی است. از سوی دیگر، تمرکز وزیر بر انتصاب مشاوران متعدد در حوزه‌های متنوع، بدون ارائه چشم‌انداز مشخص از مأموریت‌ها و نتایج مورد انتظار، می‌تواند نشان‌دهنده رویکردی شخصی‌محور در اداره وزارتخانه باشد تا یک برنامه مبتنی بر اهداف توسعه‌ای. 

همه اینها در حالی است که وزارت راه تحت مدیریت صادق در همین مدت کوتاه بحران‌های جدی داشته است؛ انفجار بندر شهید رجایی، افزایش قیمت بلیط هواپیماها و افشاگری درباره سفر لوکس خانواده وزیر به کیش همچنان بدون پاسخ و متولی است و وزیر راه به جای تلاش برای پاسخگویی، سیاست سندرم پست بی قرار را در پیش گرفته است.