سعید قاسمی، سردار بازنشسته سپاه را با ادبیات کوچه بازاری و شور و هیجان سخنرانی‌ها و البته جنجال‌های ریز و درشتی که در این سخنرانی‌های شورانگیز به پا می‌کند، می‌شناسند؛ این بار اما جنجال تازه او ابعادی بسیار فراتر از تمام ادعاهای پیشین او دارد. 

این روزها که سیل دامن‌کشان از این شهر به آن شهر می‌رود و دست هلال احمر ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا از تمام کمک‌های نقدی کشورهای دیگر کوتاه است و البته واشنگتن هم سپاه را رسما سازمانی تروریستی اعلام کرده است، سردار در یک برنامه ویدئویی اینترنتی وقتی مجری از او پرسید «شما با چه عنوانی در بوسنی فعالیت می‌کردید»، گفت: «حالا دیگر همه می‌دانند، ما هلال‌احمری‌هایی بودیم که برای آموزش نظامی نیروهای مجاهدین (به بوسنی) رفتیم.»

 سخنگوی سپاه از سردار قاسمی و دیگر کسانی که از سپاه بازنشسته شده یا به‌گونه‌ای جدا شده‌اند، خواست که «از اظهارنظرهای غیرمسئولانه و خلاف واقع پرهیز نموده و برای دشمنان انقلاب و ملت ایران تولید بهانه و دستاویز نکنند»

سردار به همین مقدار کفایت نمی‌کند و توضیح مفصل‌تری می‌دهد که «این را چون آمریکایی‌ها در کتاب‌هایشان نوشته‌اند و مدارکی در این زمینه دارند (می‌گویم)، خود این خانم کریستین (امانپور) که در فتنه ۸۸ هم فعال بود همه دولتمردهای ما ازجمله آقای احمدی‌نژاد و روحانی دوست دارند با ایشان صحبت کنند و احتمالا یک خواهرخواندگی با دولتمردان ما دارد. یکی از مسئولینی که در آنجا موظف بود اطلاعات را لو دهد این بی‌شرف (امانپور)‌ جاسوس سی‌ان‌ان و بی‌بی‌سی بود که اطلاعات را لو داد. ولی واقعیت این است که در بوسنی در قلب اروپا اتفاقاتی افتاد، ما حضور پیدا کردیم، به تبع ما القاعده آمد. القاعده‌ای‌ها (بعد از حضور) استیل ما را گرفته بودند از سربند و پرچم گرفته تا شکل گردان‌ها و... همان استیل ما را آنها در آنجا به اجرا درآوردند. مجاهدین از سرتاسر دنیا به آنجا آمدند و یک اتفاق جدید رقم خورد. یگان‌های جهادی مسلمان در آنجا تشکیل شد. این چیزی که در سوریه اتفاق افتاد قبل از آن در بوسنی اتفاق افتاده بود.»

شکایت هلال احمر از سردار

بعد از انتشار این سخنان، جمع کثیری انگشت حیرت به دهان گزیدند و بعد هم هلال احمر ایران بیانیه داد که «هلال احمر هیچگاه اجازه استفاده از نشان و لباس خود را به نیروهای نظامی نمی‌دهد. طبق کنوانسیون 4 گانه ژنو در مخاصمات مسلحانه بی‎طرفیم؛ چون کار مهم حمایت از انسانیت و کمک به غیرنظامی‌ها را داریم. اگر فرد یا نهادی از نشان و لباس جمعی هلال احمر ایران استفاده کرده، قطعاً بدون هماهنگی بوده است.» 

هلال احمر این را هم اضافه کرده بود که «به دنبال اقرار سعید قاسمی، از فرماندهان سابق نظامی به استفاده از پوشش هلال احمر برای اهداف نظامی در زمان جنگ بوسنی، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران از وی به مراجع قضایی شکایت کرده و حق پیگیری این موضوع را تا زمان رسیدن به نتیجه برای خود محفوظ می‌داند.»

 اوج ناشی‌گری است که در شرایط فشار حداکثری بر ایران آن هم با ادعاهایی از همین دست، یک نظامی سابق در یک رسانه فراگیر، این چنین گِرا به دشمن بدهد!

درخواست پرهیز از اظهارنظرهای غیرمسئولانه

اما موضوع به شکایت هلال احمر ختم نشد و سپاه پاسداران نیز ناگزیر به واکنش شد. سردار رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه دیروز درباره ویدیوی منتشر شده از سعید قاسمی در خصوص بوسنی، گفت که «اظهارات آقای سعید قاسمی که مدتی داوطلبانه در بوسنی حضور داشته‌اند و سال‌های زیادی هم از بازنشستگی ایشان می‌گذرد، دیدگاهی شخصی و فاقد اعتبار بوده و مورد تایید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم نیست.»

وی افزود: «مواضع و کارکردهای سپاه در عرصه‌های مختلف تابع منطق و منطبق با قوانین و مقررات بوده و اقدامات امدادی سپاه به مردم مسلمان بوسنی نیز از این قاعده تبعیت کرده است.»

سردار شریف همچنین با اشاره به تلاش امریکایی‌ها برای قلب واقعیات و وارونه جلوه دادن اقدامات سپاه در حوزه های مختلف تصریح کرد: تجربه نشان داده است مستنداتی که امریکایی‌ها برای واقعیت‌سازی‌های موردنظر خود ارائه می‌کنند فاقد وجاهت و اعتبار بوده و بایستی با تردید و هوشمندی با آن برخورد شود.

در آخر هم سخنگوی سپاه با بیان اینکه این گونه اظهارات از آقای سعید قاسمی مسبوق به سابقه است، از او و دیگر کسانی که از سپاه بازنشسته شده یا به‌گونه‌ای جدا شده‌اند، خواست که «از اظهارنظرهای غیرمسئولانه و خلاف واقع پرهیز نموده و برای دشمنان انقلاب و ملت ایران تولید بهانه و دستاویز نکنند.»

پاس گل به آمریکا

حرف‌های عجیب سردار قاسمی، صدای دولت را هم درآورد، به طوری که محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در واکنش به اظهارات قاسمی، گفت: این گونه حرف‌ها در این مقطع خاص که آمریکایی‌ها این گونه علیه سپاه تلاش می‌کنند، پاس گل دادن به آمریکا و دشمن است. چه لزومی دارد ایشان حرف‌هایی بزند که واقعیت ندارد و اصلا درست نیست و بخواهد دست دشمنان را که سپاه را نشانه گرفته‌اند، قوی کند.

واعظی شکایت هلال احمر از سردار سعید قاسمی را نیز تایید کرد و ادامه داد: این که فردی کلیپی پر کند و حرفی بزند، قابل استناد نیست. آنچه که من دیدم هیچ کدام صحت ندارد. 

 هر سخن جایی  و هر نکته مکانی دارد

بدین ترتیب در هلال احمر، دولت، بهارستان، سپاه، فضای مجازی و ... بسیاری از این اظهارات شگفت‌زده و شوکه شده‌اند. همزمان اما افرادی هم هستند که مطرح می‌کنند، آنچه سردار سعید قاسمی در این گفتگو به زبان آورده، جزء اسرار نظامی نبوده و آمریکایی‌ها بارها در گزارش‌های خود این مطالب را آورده‌اند. چنین استدلالی به اندازه اظهارات خود سردار شگفت‌انگیز است؛ چراکه طرح چنین موضوعاتی از سوی دشمن نه دلیلی بر درستی آن است و نه توجیهی برای آنکه نیروهای خودی نیز آن را تکرار کنند، حتی اگر آن ادعاها درست باشند. 

از سوی دیگر اوج ناشی‌گری است که در شرایط فشار حداکثری بر ایران آن هم با ادعاهایی از همین دست، یک نظامی سابق در یک رسانه فراگیر، این چنین گِرا به دشمن بدهد!