دولت آلمان اعلام کرد که شرکت هواپیمایی ماهان ایر از سال ۲۰۱۹ میلادی دیگر قادر نخواهد بود برای پروازهای خود از فرودگاه‌های این کشور استفاده کند.

در این گزارش که نخستین بار توسط روزنامه بیلد آلمان و برخی دیگر از رسانه‌های محلی منتشر شد، به نظر می‌رسد که دولت آلمان نیز قصد دارد در راستای تحریم‌های خصمانه ایالات‌متحده آمریکا علیه ایران و اظهارات بی‌اساس سرویس‌های امنیتی آمریکا در خصوص این‌که همکاری شرکت‌های آلمانی با ماهان ایر امنیت شهروندان و مسافران آمریکایی حاضر در فرودگاه‌های آلمان را به مخاطره می‌اندازد شرکت هواپیمایی ماهان ایر را از پرواز و رفت‌وآمد از فرودگاه‌های این کشور بازدارد.

بر اساس گزارش اسپوتنیک نیوز، این تصمیم که قرار است از سال ۲۰۱۹ میلادی آغاز و اعمال شود هنوز توسط هیچ‌یک از مقامات رسمی دولت آلمان تائید نشده و زمان دقیقی نیز برای اجرای این تحریم برای شرکت هواپیمایی ایرانی ماهان ایر اعلام نشده است. ایرلاین ماهان ایر یکی از فعال‌ترین شرکت‌های هواپیمایی ایران است که شش پرواز در هفته از تهران به آلمان دارد که از این تعداد، چهار پرواز در هفته به شهر دوسلدولف و دو پرواز در هفته نیز به مونیخ آلمان انجام می‌شود. وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا شرکت ماهان ایر را در سال ۲۰۱۱ میلادی نیز به اتهام سوءاستفاده از هواپیماهای مسافربری برای کمک به دولت سوریه تحریم کرده بود. رسانه‌های آلمانی در روز دوشنبه (یکم بهمن ماه) گزارش دادند که حکومت این کشور تحریم‌هایی را علیه شرکت هواپیمایی ماهان ایر وضع می‌کند. در این گزارش‌ها آمده است این تحریم‌ها در ارتباط با فعالیت‌های غیرقانونی ایران در اروپا به شمول افشا شدن جاسوسی که به حیث ترجمان در اردوی آلمان کار می‌کرد، روی دست گرفته می‌شود.

به عقیده بیژن جیرسرایی، سیاست‌مدار ایرانی‌تبار از حزب لیبرال دموکرات‌های آلمان امریکا برای لغو مجوز هواپیماهای شرکت ماهان ایر ایران، به‌شدت بر آلمان فشار آورده است. آلمان این شرکت هوایی را تحریم کرده است.

دویچه وله در این زمینه با بیژن جیرسرایی سخنگوی حزب لیبرال دموکرات آلمان اف دی پی در زمینه سیاست خارجی مصاحبه‌ای انجام داده است. او فکر می‌کند که فشار امریکا باعث شده آلمان این تصمیم را به‌طورجدی برای تحریم بگیرد.

بیژن جیرسرایی در پاسخ به اینکه چرا حکومت آلمان در زمینه اقدامات تعزیری ماهان ایر را هدف قرار داده است، گفت: خیلی وقت است که گفته می‌شود بخشی از مدیریت شرکت ماهان ایر را اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکیل می‌دهند و این شرکت در انتقال شبه‌‌نظامیان نزدیک به ایران به سوریه در جنگ این کشور سهم می‌گیرد. ایران هم این اتهامات را رد نمی‌کند. 

وی در رابطه به اینکه آیا ممنوعیت فرود هواپیماهای شرکت ماهان در خاک آلمان اقدامی است فرای اقدامات تعزیری است گفت: این مسئله بستگی به ایران دارد. اما نمی‌توان این را بعید دانست. یک‌بار دیگر باید واضح بگویم: تا زمانی که آلمان و اتحادیه اروپا برای حفظ معاهده هسته‌ای تلاش کنند، این خطر برای آن‌ها وجود دارد که با نزدیک‌ترین متحدشان یعنی ایالات‌متحده امریکا دچار اختلاف شوند. 

به گفته جیرسرایی، آن‌ها، آلمان و اتحادیه اروپا، امیدوار بودند که ایران در مقابل این رفتار قدرشناسی نشان دهد و در زمینه سیاست از قاعده و قانون پیروی کند تا معاهده هسته‌ای از بین نرود. اما دراین‌بین اروپایی‌ها متوجه شده‌اند که هیچ‌چیز در رفتار ایرانی‌ها تغییر نکرده است. این باعث می‌شود سران کشورهای اروپایی هم واکنش نشان دهند. به این خاطر در اینجا است که ازنظر من اتحادیه اروپا باید در زمینه ایران استراتژی جدیدی طرح‌ریزی و تصویب کند. بیژن جیرسرایی، نماینده حزب لیبرال دموکرات آلمان در مجلس این کشور سخنگوی این حزب در امور خارجه است. این سیاست‌مدار آلمانی ایرانی‌تبار که در سال ۱۹۷۶ در ایران به دنیا آمده است، توجه اش را در زمینه سیاست به موضوعات ادغام و حقوق بشر معطوف کرده و با گروه‌های اپوزیسیون و مخالف دولت در ایران دیدار داشته است.