رسانه‌های خارجی همزمان با سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عراق به‌طور کامل و با جزئیات به پوشش این رویداد خبری پرداختند و دستاوردهای این سفر به‌ویژه در حوزه اقتصادی را مورد توجه قرار دادند. به گزارش ایسنا، شبکه بلومبرگ در خبر خود با این تیتر نوشت: ایران و عراق روابط اقتصادی خود در حالی‌که آمریکا در حاشیه قرار دارد، تقویت کردند.

بلومبرگ در ادامه با اشاره به اینکه عراق باید تحت فشارهای واشنگتن میان ایران و آمریکا انتخاب کند، تاکید کرد: به نظر می‌آید که روحانی پیروز شده است. وی در جریان سفر سه روزه خود که روز چهارشنبه (دیروز) به پایان رسید با همتای عراقی خود دیدار کرد، به موضوعات اقتصادی پرداخت، به اماکن مذهبی رفت و با رهبران اقوام مختلف عراق دیدار داشت. این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پس از ۱۶ سال حضور نظامی در عراق، در سفر دسامبر ۲۰۱۸ خود به این کشور به دلیل سفری که از پیش اعلام نشده بود خشم دیپلماتیک ایجاد کرد و تنها در یک پایگاه نظامی آمریکایی در عراق برای نیروهایش سخنرانی کرد و حتی با یک مقام عراقی هم دیدار نداشت.

این شبکه خبری همچنین بخش‌هایی از اظهارات احسان الشمری، تحلیلگر سیاسی عراقی را منتشر کرد که گفته است: پیام اصلی سفر روحانی به عراق برای آمریکا است، مبنی بر اینکه ایران به‌طور گسترده حضور دارد و در حال توسعه روابط است.

همچنین خبرگزاری آناتولی با پرداختن به سفر سه روزه روحانی به عراق گزارش داد: رئیس‌جمهوری ایران دیروز با آیت‌الله سیستانی، مرجع شیعیان در نجف دیدار کرد. وی علاوه بر این با مقامات بلندپایه عراقی، شامل رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رهبران سیاسی و مذهبی و نمایندگان اقوام مختلف در عراق دیدار داشت.

روزنامه آیریش تایمز نیز در گزارش خود از سفر اخیر روحانی به دستاوردهای این سفر در حوزه روابط تجاری و اقتصادی پرداخت و نوشت: امضای چندین قرارداد و توافق در حوزه‌های تجاری و انرژی نشان‌دهنده ارتباط نزدیک میان این دو کشور بزرگ شیعه است.

این روزنامه ادامه داد: روحانی در حالی سفر سه روزه خود به عراق را چهارشنبه به پایان می‌رساند که چندین قرارداد در حوزه روابط تجاری و انرژی و به‌علاوه توافق ایجاد خط راه‌آهن برای مرتبط کردن دو کشور همسایه امضا کرده است. این قراردادها نشان‌دهنده ارتباط نزدیک میان ایران و عراق و به چالش کشیدن دولت آمریکا است که فشارها بر بغداد برای کاهش روابطش با ایران را افزایش داده است.

علاوه براین، روزنامه اورشلیم پست در این باره نوشت: رئیس‌جمهور ایران با یک هات بزرگ در سفری سه روزه به عراق رفت و تمام آنها بر سر میز دیدارهایش با مقامات عراقی حضور داشتند؛ دست‌کم ۱۶ مرد در هر طرف میز نشسته بودند.

این روزنامه صهیونیستی در ادامه حضور این تعداد در هیات ایرانی را نشان‌دهنده قدرت ایران در عراق دانست و نوشت: ایران می‌خواهد نشان دهد که قوی‌ترین شریک عراق است.

پایگاه خبری المانیتور سفر حسن روحانی به عراق را سفری «پرهیجان» به کشور همسایه‌اش توصیف کرد و گزارش داد: یک دستور کار که به لحاظ سیاسی و اقتصادی گوناگون بوده که برای ایران، عراق و منطقه در این برهه زمانی خاص معانی زیادی دارد، سبب شده تا این سفر به میزان زیادی اهمیت پیدا کند.

المانیتور همچنین این سفر را نقطه همگرایی میان جناح‌های سیاسی رقیب در ایران توصیف کرد که به نظر این پایگاه در برخی موارد در سیاست خارجی با یکدیگر اتفاق‌‌نظر ندارند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به دیدار رئیس‌جمهوری کشورمان با آیت‌الله سیستانی، مرجع عالیقدر شیعه در نجف پرداخت و گزارش داد که این اولین دیدار از سوی یک مقام ایرانی در این سطح است.

آسوشیتدپرس افزود: این دیدار روحانی اعتبار خوبی برای وی در داخل کسب می‌کند. او به تازگی در ایران تحت‌فشار قرار گرفته بود و به دلیل شرایط اقتصادی نیز مورد انتقادات شدید است.

شبکه بی‌بی‌سی نیز گزارش داد: رئیس‌جمهوری ایران که برای سفر رسمی به عراق رفته است، دیروز با آیت‌الله علی سیستانی از مراجع تقلید پرنفوذ شیعه در این کشور که ساکن شهر نجف است، دیدار کرد.

بی بی‌سی افزود: این اولین دیدار یک رئیس‌جمهور ایران با آیت‌الله سیستانی در عراق است. آیت‌الله سیستانی پیش از این با برخی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران که به عراق سفر کرده‌اند، از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام در نجف دیدار کرده بود.

شبکه یورو نیوز نیز دیدار حسن روحانی با آیت‌الله سیستانی را خبرساز توصیف کرد و گزارش داد که وزیر امورخارجه ایران و سفیر تهران در بغداد نیز روحانی را در این دیدار همراهی کردند.

خبرگزاری فرانسه نیز با انتشار گزارشی در این خصوص، دیدار حسن روحانی با آیت‌الله سیستانی را نخستین ملاقات این مرجع عالی شیعیان عراق با یک رئیس‌جمهوری ایران توصیف و تاکید کرد که این مرجع شیعیان به ندرت با مقامات دیدار می‌کند. در این گزارش همچنین به نقش آیت‌الله سیستانی در اعلام فراخوان عمومی برای مبارزه مردمی با تروریست‌های داعش در خاک این کشور در سال ۲۰۱۴ اشاره شده است که زمینه تشکیل بسیج مردمی عراق تحت‌عنوان نیروهای حشد الشعبی را فراهم کرد.