بلوا در  پارلمان

«تعداد نمایندگان در جایگاه هیات رئیسه لحظه به لحظه رو به افزایش بود. در این هنگام کریمی قدوسی به سمت میکروفون وکیلی رفت و گفت: «این آقا این همه خون ریخته و فتنه کرده...» کریمی قدوسی و مجتبی ذوالنوری همچنان بر سر علی مطهری فریاد می‌زدند. مجتبی ذوالنوری خطاب به او گفت: «شما قسم خورده‌اید که بی‌طرف باشید.» اصلاح‌طلبان مجلس هم به جایگاه هیأت رئیسه آمدند. عباس گودرزی، نماینده بروجرد میکروفون مطهری را روشن کرد و گفت: «فتنه خط قرمز نظام است.» برای دقایقی تنش میان وکیلی و زاهدی ایجاد شد، اما نمایندگان آنها را جدا کردند.»

محبوبه ولی

آنچه خواندید شرح بخشی از تنش دیروز مجلس بود؛ تنشی که یک بار دیگر نشان داد دیدار با خاتمی، رئیس دولت اصلاحات خون اصولگرایان تندرو را به جوش می‌آورد؛ خواه این دیدار از سوی هیأت رئیسه مجلس باشد، خواه از سوی فراکسیون امید که جمع اصلاح‌طلبان مجلس هستند. 

از حدود 130 عضو فراکسیون امید، 40 نفر آنها اواسط اسفند به دیدار محمد خاتمی رفتند؛ دیداری که اتفاقا بوی امید برای اصلاحات از آن نمی‌آمد. خاتمی در این دیدار گفته بود: «دیگر خیلی سخت است که به مردم بگوییم بیایید رأی بدهید. آیا فکر می‌کنید در دور آینده انتخابات به حرف من و شما مردم پای صندوق‌ها خواهند آمد؟ بعید می‌دانم مگر اینکه در یک سال آینده تحولی رخ دهد.»

سال آینده دقیقا همین ایام، انتخابات مجلس شورای اسلامی است. گرچه به باور بسیاری بوی الرحمن اصلاحات بلند شده است، اما چه‌بسا که هسته فکری اصلاحات از درون همین جلسات و دیدارها، راهی برای «تَکرار» دوباره پیدا کنند. چه اصلاح‌طلبان این راه را پیدا کنند و چه نکنند به هر حال دیدار آنها با رئیس دولت اصلاحات، اصولگرایان را برافروخته می‌کند و رسانه‌هایشان در انعکاس این دیدارهای آنها تیتر می‌زنند: «دیدار اعضای فراکسیون امید با یکی از سران فتنه»

کیهان: فراکسیون امید خود را مدیون خاتمی می‌داند نه مردم

بعد از دیدار چند روز گذشته امیدی‌ها با خاتمی، روزنامه کیهان به عنوان تریبون رسمی اصولگرایان نوشت: «تعدادی از اعضای فراکسیون امید مجلس روز دوشنبه به دیدار رئیس‌دولت اصلاحات رفتند؛ شخصیتی که در فتنه 88 نقش اساسی ایفا کرده و از سوی دیگر و در سایه لطف جمهوری اسلامی با آزادی به ایفای نقش پرداخته و از مسببان وضعیت کنونی کشور است.» کیهان ادامه داده بود: «نمایندگان عضو فراکسیون امید خود را مدیون خاتمی می‌دانند نه مردم و از این رو وقت و بی‌وقت بدون آنکه به فکر مشکلات اقتصادی مردم باشند در نزدیکی انتخابات سال آینده به فکر یک «تکرار» دیگر می‌افتند بی‌آنکه بیندیشند وضعیت کنونی اقتصادی کشور حاصل عملکرد آنان در مجلس و دولت است و اصلاح‌طلبان هر کاری کنند نمی‌توانند حساب خود را از دولت و وضعیت کنونی جدا سازند.»

نطقی که جرقه زد

دامنه این عصبانیت به جلسه علنی دیروز مجلس کشید. محمد زاهدی، همان وزیر علوم دولت محمود احمدی‌نژاد و نماینده مردم کرمان در مجلس فعلی لا به لای نطق میان دستور خود گفت که «دیدار جمعی از نمایندگان مجلس با فردی که به تعبیری در فتنه 88 یاغی بر انقلاب بوده، حمایت از طغیان است و انتظار می‌رود نمایندگان منافع ملی را بر منافع گروهی و جناحی ارجح دانسته و همراهی لازم و کافی با آرمان‌های امام عزیز و رهبری گرانقدر انقلاب داشته باشند.» او اضافه کرد که «از دستگاه‌های نظارتی انتظار اقدام مقتضی می‌رود!»

همین جملات او جرقه جنجال را زد. پس از او محمدعلی وکیلی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس به‌عنوان اولین تذکردهنده خطاب به زاهدی گفت: «آقای زاهدی، خلاف منافع ملی آنجایی صورت گرفت که تنگ‌نظری برخی، سرمایه‌های انسانی را به حاشیه برد. خلاف منافع ملی آنجایی صورت گرفت که رئیس‌جمهوری 8 ساله این کشور همچنان در گوشه و کنار کشور سخنرانی می‌کند و مرزهای رسمی کشور را زیر سوال برده است؛ نه رئیس‌جمهوری که سال‌ها گوشه‌ای نشسته و جز دعوت به وحدت کاری نمی‌کند.» کشمکش بر سر این طناب که وضعیت فعلی کشور نتیجه عملکرد کدام جناح است، مجلس را به تنش کشاند. اصولگرایان از اینکه رئیس‌جمهوری اصلاح‌طلبان همچنان در بدنه سیاسی کشور نقش و قدرت دارد و تعیین‌کننده است، شاکی‌اند و اصلاح‌طلبان از اینکه رئیس‌جمهوری اصولگرایان به قول وکیلی هنوز در گوشه و کنار کشور سخنرانی می‌کند؛ هر کدام هم وضعیت کنونی کشور را به دوش رئیس‌جمهوری منتخب دیگری می‌اندازند.  

ممنوع‌التصویری خاتمی، قانونی نیست

ادامه این طناب‌کشی در جدال دیروز مجلس به هیأت رئیسه هم رسید. بعد از اظهارات وکیلی، نمایندگان اصولگرا به جایگاه هیأت رئیسه هجوم بردند. اصلاح‌طلب و اصولگرا، هر یک سعی می‌کرد میکروفن را به سمت خود بکشد. مجتبی ذوالنوری، نماینده قم دست برد تا میروفون وکیلی را به سوی خود بکشد، اما وکیلی این اجازه را نداد. ناگزیر اصولگراها به سمت جایگاه هیأت رئیسه و به سوی صندلی مطهری رفتند که ریاست جلسه را برعهده داشت و از میکروفون او صدای خود را بلند کردند. عباس گودرزی، نماینده بروجرد میکروفون مطهری را روشن کرد و گفت که «فتنه خط قرمز نظام است.» بقیه اصولگراها هم معترض بودند که از صبح تقاضای تذکر اصل 75 داشته‌اند، اما مطهری به آنها نوبت نداده و در عوض به وکیلی اجازه تذکر داده است.  

 وکیلی، نماینده اصلاح‌طلب: خلاف منافع ملی آنجایی صورت گرفت که رئیس‌جمهوری 8ساله این کشور همچنان در گوشه و کنار کشور سخنرانی می‌کند و مرزهای رسمی کشور را زیر سئوال برده است؛ نه رئیس‌جمهوری که سال‌ها گوشه‌ای نشسته و جز دعوت به وحدت کاری نمی‌کند

پاسخ مطهری این بود که «اخطار وکیلی وارد بود چراکه آقای خاتمی ممنوع‌الملاقات نیست بلکه ممنوع‌التصویر است که آن هم مبنای قانونی ندارد.» ذوالنوری هم به سوی مطهری فریاد می‌زد که شما قسم خورده‌اید بی‌طرف باشید، اما نیستید.

سابقه یک بلوای مشابه

مطهری حتی اگر بخواهد هم نمی‌تواند در این مورد بی‌طرف باشد چراکه او خودش هم یک بار زخم این جنجال را خورده است. اسفند 95 او، وکیلی و نعمتی که هر سه عضو هیأت رئیسه مجلس بودند به همراه 63 نماینده اصلاح‌طلب مجلس با محمد خاتمی دیدار کردند و همین بلوا بر سر آن دیدار هم به پا شد. بیش از 80 نماینده مجلس به این دیدار اعتراض کردند و 30 نماینده از جمله مجتبی ذوالنوری و کریمی قدوسی طی نامه‌ای از این سه تن شکایت کردند. آنها نوشتند: «نقش موثر خاتمی در فتنه 88 بر کسی پوشیده نیست. مقام معظم رهبری در دیدار مردم غیور آذربایجان فرمودند مردم با فتنه‌گران قهرند و آشتی هم نمی‌کنند. دیدار تعدادی از نمایندگان لیست امید با خاتمی آن هم بعد از چنین تصریحی از ناحیه مقام معظم رهبری درتقابل با شرایط نمایندگی که یکی از اهم آن «التزام عملی نسبت به ولایت فقیه» می‌باشد، خلاف سوگند نمایندگی و لطمه و آسیب جدی به شأن و جایگاه مجلس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.»

هیأت رسیدگی به این شکایت در مجلس تشکیل شد. مطهری، وکیلی و نعمتی تأکید کردند که در این نشست خاتمی را دعوت به پیروی از ولایت و رهبری کرده‌اند و خاتمی هم گفته است که «قطعا همه ما باید پشتیبان ولایت فقیه بوده و پیرو راه رهبر معظم انقلاب باشیم.»

درنهایت موضوع شکایت به رأی گذشته شد و 16 نماینده در هیأت رسیدگی اعلام کردند که آن سه تن تخلفی مرتکب نشده‌اند و پرونده با تبرئه آنها مختومه شد.  

ادعاهای یک دلواپس

برای اصولگرایان محرز شد که موضوع ملاقات با خاتمی، مقوله‌ای نیست که بتوانند با شکایت جلوی آن را بگیرند اما در عین حال دیدگاه آنها نسبت به این موضوع تا همین امروز آشتی‌ناپذیر مانده است. آنچه که دلواپسان درباره خاتمی می‌گویند حاکی از آن است که خاتمی چنان مغضوب آنهاست که به هیچ نحوی سر آشتی با او نخواهند داشت.

جواد کریمی قدوسی یکی از همان‌هاست. او چند ماه پیش در توئیتر خود مدعی شد که «محمد خاتمی یکی از مهره‌های برجسته فتنه 88 در آن ایام جهت جلب حمایت سعودی برای نامزدی میرحسین موسوی به ریاض می‌رود و با «ملک عبدالله» دیدار می‌کند. در آن جلسه عبدالله خطاب به خاتمی می‌گوید: چرا ایران در منطقه و کشورهای عربی فعال است، می‌خواهید دستور بدهم ایران را روی سرتان خراب کنند؟ و خاتمی در پاسخ می‌گوید: اعلیحضرتا، در صورت رأی آوردن ما، از هر کجا که امر بفرمایید خارج می‌شویم.»

مطهری: «اخطار وکیلی وارد بود چراکه آقای خاتمی ممنوع‌الملاقات نیست بلکه ممنوع‌التصویر است که آن هم مبنای قانونی ندارد.» ذوالنوری هم به سوی مطهری فریاد می‌زد که شما قسم خورده‌اید بی‌طرف باشید اما نیستید

در توئیت‌های دیگری نوشت که «خاتمی سابقه جسارت به پیامبر مکرم اسلام را در کارنامه ننگین خود دارد.» او مدعی ملاقات خاتمی با فرمانده سازمان نظامی ناتو در اروپا هم شده و نوشته است: «آن‌ هنگام که محاکمه سران فتنه از جمله سید محمد خاتمی آغاز شود اسناد دریافت یک میلیارد دلار از آمریکا و حامی اصلی داعش، آل‌سعود خبیث، و همچنین وعده گرفتن درخصوص دریافت ۵۰ میلیارد دلار دیگر در راستای براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی، آشکار خواهد شد.»

آیا عصای خاتمی  باز هم کار می‌کند؟

خاتمی بابت این ادعاها از کریمی قدوسی شکایت کرد. از شریعتمداری و سردار نقدی که اتهامات دیگری را به او نسبت داده‌اند نیز شکایت کرده است. جواد امام از نزدیکان خاتمی و رئیس بنیاد باران گفته است  این شکایات هنوز به جایی نرسیده و این افراد حتی برای ارانه توضیحات هم احضار نشده‌اند. 

این نگاه دلواپسان به خاتمی، مستعد پا گرفتن هر جنجالی بر سر اوست. از سوی دیگر او به باور بسیاری از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان موسایی است که با عصای «تَکرار می‌کنم» راه ورود به دولت و مجلس را برای اصلاح‌طلبان باز می‌کند؛ هرچند که شاید عصای او از کار افتاده باشد اما این بیم برای اصولگرایان وجود دارد که مبادا خاتمی دوباره شعبده‌ای به کار بندد و عصایش سحرآمیز شود! با چنین وضعیتی هر چه به انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال آینده نزدیکتر می‌شویم، احتمال افزایش جنجال‌ها بر سر خاتمی نیز افزایش می‌یابد.