عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «سوال شد آقای ظریف اگر به این کنوانسیون بپیوندیم اوضاع مالی ما بهتر خواهد شد؟ گفتند قول نمی‌دهم. آقای رئیس جمهور هم همین را گفت. پس قول نمی‌دهند بهتر شود اما بدتر می‌شود یا نه؟ رئیس جمهور و آقای ظریف می‌گویند اوضاع مالی بدتر نخواهد شد اما من می‌گویم بدتر خواهد شد.»

حجه الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم پیش از خطبه‌های نماز جمعه دیروز تهران درباره دو لایحه باقی مانده FATF در مجمع تشخیص، ادامه داد: آیا به مصلحت دولت و ملت ایران هست که در شرایط تحریمی سخت آمریکا داد و ستدهای خارجی خود را برای آمریکا، رژیم صهیونستی و عربستان سعودی که اعضای شورای ناظر FATF هستند آشکار و شفاف کنیم؟ رئیس دوره‌ای FATF اکنون آمریکا است. آقای مارشال بلینگزلی این پست را در اختیار دارد. همان آدمی که مسئول تحریم‌های ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا بوده و هست مترصد است ایران به این کنواسیون ملحق شود تا اهرم لازم برای مهار داد و ستدهای ایران پیدا کند. 

برای دور زدن تحریم‌ها ناچاریم شرکت‌های پوششی داشته باشم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: شرایط حاضر ما این است که از دور زدن تحریم‌ها نفت خود را می‌فروشیم و ارز ناشی از آن را به کشور وارد می‌کنیم. این سخن آقای زنگنه است. اگر این سخن درست است، دولت به همین سخن اعتبار بگذارد. پولشویی دو معنا دارد. یک معنای آن این است که یک جرم منشأ مانند تروریسم، قاچاق و .... وجود دارد. این یک جرم منشاء است. اگر این جرم منشأ بود برای اینکه پول به سیستم مالی کشوری وارد نشود می‌گویند قانون پولشویی داشته باشید که ما این قانون را داریم. یک جرم پولشویی خود معاملاتی است که فروشنده و خریدار غیرواقعی و پوششی هستند. ما برای دور زدن تحریم‌ها ناچاریم شرکت‌های پوششی داشته باشیم. شرکت‌های پوششی در ایران و کشورهای دیگر درست می‌کنیم که بتوانیم معاملات بین المللی خود را با دور زدن تحریم‌ها به دست بیاوریم.

وی ادامه داد: معنای پیوستن به این دو لایحه (پالرمو و CFT) یعنی دست از این نوع داد و ستدها برداریم. آیا می‌توانیم؟ اگر می‌توانیم بسم الله. اگر در شرایط تحریمی نمی‌توانیم، که نمی‌توانیم این چه اصراری است از رئیس جمهور، دولت و دیگران و مطبوعات جریان خاص که مجمع تشخیص مصلحت را تحت فشار قرار دادند که تصویب کنیم. همین جا عرض میکنم،خیر! ما مصلحت نظام را مبنا قرار می‌دهیم نه هوا و هوس‌ها را.