مخالفت مجلس با کاهش یارانه‌بگیران و سهمیه‌بندی بنزین

نمایندگان با ۴۶ رأی موافق، ۱۳۱ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در مجلس با حذف همه دهک‌های یارانه بگیر و پرداخت یارانه صرفا به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی مخالفت کردند. مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه گفت: «در صورت تصویب این پیشنهاد ۶۰ میلیون ایرانی از دریافت یارانه حذف می‌شوند.» نمایندگان همچنین با سهمیه‌بندی بنزین و اختصاص ماهانه 24 لیتر به هر ایرانی نیز مخالفت کردند.

     


آستان قدس مکلف به پرداخت مالیات شد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح دیروز و در جریان بررسی لایحه بودجه سال 98، بند الحاقی 6 تبصره 9 را به تصویب رساندند که بر اساس آن، آستان قدس رضوی و آن دسته از مؤسسات و بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به استثنای مواردی که اذن صریح ولی فقیه مبنی بر عدم پرداخت مالیات و یا نحوه تسویه آن را دارند، موظفند نسبت به واریز مالیات خود به خزانه موضوع ردیف ۱۱۰۱۱۲ اقدام کنند.

    


دولت مجاز به فروش اموال و دارایی‌های غیرمنقول مازاد شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دستگاه‌های اجرایی را مجاز کردند اموال و دارایی‌های غیر منقول مازاد در اختیار خود را به فروش برسانند و به درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. همچنین در بند د تبصره 12 بخش درآمدی لایحه بودجه تصویب کردند که به منظور تکمیل یا احداث مجتمع‌های اداری شهرستان‌ها، استانداران موظفند پیشنهاد فروش ساختمان‌های ملکی دستگاه‌های اجرائی مستقر در شهرستان‌های استان را به استثنای انفال و موارد مندرج در اصل هشتاد و سوم (83) قانون اساسی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ارائه درآمد حاصل را به ردیف درآمد عمومی 210201 این قانون نزد خزانه‌داری کل‌ کشور واریز کنند.

    


احتمال موکول شدن تصویب بودجه به سال بعد

سخنگوی هیات رئیسه مجلس احتمال تصویب بودجه سال ۹۸ به صورت یک دوازدهم را بعید دانست. بهروز نعمتی در این باره به خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه در حدود ۶ هزار پیشنهاد بودجه‌ای از سوی نمایندگان مطرح شده و اختیاراتی که آئین نامه داخلی پارلمان برای ارائه پیشنهادات به نمایندگان داده است، بنابراین زمانی بیش از حد معمول برای بررسی بودجه نیاز است. در سال‌های گذشته بررسی بودجه حدودا ۳ هفته به طول می‌انجامید اما با وجود این پیشنهادات و روند فعلی بررسی بودجه در صحن بیش از یک ماه زمان نیاز خواهد داشت.

    


استقبال یونسی از ریاست رئیسی بر قوه قضائیه

علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت اصلاحات در واکنش به ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه گفت: هم گزینه‌ای که مطرح شده و هم کسانی که بنا هست به کمک ایشان بیایند را مثبت می‌بینم؛ چون از درون قوه قضاییه می‌آیند. اینکه این افراد از درون قوه قضاییه می‌آیند نشانه خوبی است. و قطعاً بهتر از انتخاب‌هایی است که از خارج قوه می‌آیند و این حوزه را نمی‌شناسند و گاهی شاید تا آخر هم نشناسند و اشتباهات خود را اصلاح نکنند. همین‌جا لازم می‌دانم از مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی نام ببرم. آیت‌الله شاهرودی خدمات زیادی را به دستگاه قضایی عرضه کرد و روش را تغییر داد؛ تخلیه زندان‌ها و زندان‌زدایی از اقدامات خوب و مؤثر ایشان بود. اما متأسفانه برخی بزرگان بر این روش نماندند. 

    


جهانگیری:

شرایط کشور خطیر و دشوار است

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری در جشن نکوداشت صدسالگی تاسیس دانشگاه خوارزمی، با اشاره به تلاش آمریکایی‌ها جهت وارد کردن فشارهای اقتصادی به کشور گفت: شرایط کشور خطیر و دشوار است. آنها با اصرار به دنبال ایجاد فشار علیه مردم بوده و به تعبیر خودشان به دنبال فروپاشی اقتصاد کشور هستند.