عضو هیات رئیسه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی حکم این هیات برای نماینده سراوان را تذکر، درج در پرونده و کسر از حقوق اعلام کرد. حجت الاسلام «علیرضا سلیمی» در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران درباره رای نهایی محمدباسط درازهی نماینده سراوان در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان اظهار داشت: بر اساس تصمیم نهایی در این هیات مقرر شد درباره این نماینده بر اساس ماده ۶ قانون هیات نظارت بر رفتار نمایندگان عمل شود. وی افزود: همچنین مقرر شد نماینده‌ای که فیلم جلسه غیرعلنی مربوط به نماینده سراوان را منتشر کرد معادل ماده ۶ قانون نظارت بر رفتار نمایندگان با وی برخورد شود و به احتمال زیاد برای وی بند‌های الف. و ب. این قانون یعنی تذکر شفاهی و کتبی به همراه درج در پرونده وی و کسر از حقوق اعمال می‌شود.

عضو هیات رئیسه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد: برای یک نماینده خوشایند نیست که در پرونده وی چنین موردی به لحاظ اهانت، توهین یا حتی درگیری به ثبت برسد. نماینده مردم محلات در مجلس یادآور شد: در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نمی‌توانیم درباره رفتار کارمند گمرک اظهار نظر کنیم، برای کارمند گمرک جداگانه تصمیم گیری می‌شود تا رفتار اخلاق مدارانه با او صورت بگیرد.

سلیمی تصریح کرد: اگر طرفین شکایتی از همدیگر داشته باشند، می‌توانند از طریق دستگاه قضایی اقدام کنند.

در ماده ۶ قانون آیین نامه داخلی مجلس آمده است: در صورت تخلف شرایط و موقعیت ارتکاب یک نماینده به اعمال یک یا چند مجازات محکوم می‌شود که در ادامه آمده است.

الف – تذکر شفاهی بدون درج در پرونده

ب – تذکر کتبی با درج در پروند

پ – اخذ تعهد کتبی مبنی بر عدم تکرار تخلف

– کسر حقوق از یکماه تا یکسال به میزان یک دوم

ث – محرومیت از عضویت در مجامع و شورا‌ها یا کمیته‌های تحقیق و تفحص

ج – محرومیت از نامزدی برای عضویت در هیات رئیسه مجلس و هیات رئیسه کمیسیون‌ها 

چ – اعلام یک یا چند تخلف نماینده در جلسه غیرعلنی توسط رئیس مجلس

ح – اعلام یک یا چند تخلف نماینده در جلسه علنی توسط رئیس مجلس