جنجال آب و ویدئو

قرار نبود جلسه غیرعلنی مجلس درباره درگیری نماینده سراوان با کارمند گمرک علنی شود، اما یک نفر از این جلسه فیلم گرفته و اکنون آنچه که قرار نبود علنی باشد، علنی شده و مجلس را به هم ریخته است. همچنین قرار نبود استعفای دسته جمعی نمایندگان اصفهان به سایر استان‌ها نیز سرایت کند، اما حالا نمایندگان سه استان دیگر تهدید کرده‌اند که اگر به اصفهانی‌ها امتیاز ویژه‌ای بدهید، ما هم استعفا می‌دهیم. همه اینها گرفتاری‌های سخت دیروز مجلس بودند که روز ملتهبی برای آن رقم زدند.

محبوبه ولی، روزنامه نگار

دو هفته‌ای است که 19 نماینده اصفهان در اعتراض به حذف بودجه پروژه‌های آب این استان در بودجه 98 استعفا کرده‌اند. در همان ابتدا بسیاری مطرح کردند که این استعفا نوعی تعارف است و جدی نیست. اما از آن جایی که تعارف هم آمد و نیامد دارد و از طرفی نمایندگان اصفهان بر خواسته اصرار دارند، نه تنها از استعفای خود صرف‌نظر نکردند، بلکه چند روزی نیز در جلسات علنی مجلس حاضر نشدند. جلسات مجلس در هفته جاری تقریبا بدون حضور این 19 نماینده برگزار شد. دیروز اما آنها با تاخیر به مجلس بازگشتند؛ بازگشت آنها همان و جنجال تازه در مجلس همان.

پس از ورود آنها، مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس در حال خوشامدگویی به آنها بود که ناگهان تعدادی از نمایندگان خوزستان، شهرکرد و چهارمحال و بختیاری خود را به جایگاه هیأت رئیسه رساندند و خواستار اعلام وصول استعفای نمایندگان استان اصفهان شدند. 

صدای اعتراض و داد و فریاد آنها 10 دقیقه‌ای از هیأت رئیسه مجلس به گوش می‌رسید. تمام نگرانی آنها این بود که مبادا دولت به دنبال این استعفا، امتیاز ویژه‌ای به اصفهان بدهد، چراکه به گفته این نمایندگان با افتتاح پروژه‌های آبی اصفهان، چندین استان دیگر در معرض خشکسالی قرار خواهند گرفت. 

قدرت جنجال

دوشنبه هفته جاری نمایندگان استان اصفهان با علی لاریجانی، رئیس مجلس جلسه داشتند. پس از این جلسه سایت خانه ملت که متعلق به مجلس شورای اسلامی است خبر داد که رئیس مجلس شورای اسلامی بر حل مشکل آب شرب استان اصفهان از طریق بودجه تاکید کرده است.  حمیدرضا فولادگر از نمایندگان این استان نیز همان روز از وعده لاریجانی برای ردیف بودجه آب اصفهان خبر داد.

فردای این جلسه، آنها جلسه‌ای نیز با محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار کردند و بعد خبر آمد رئیس‌جمهوری، حسن روحانی دستور تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود را داده است. 

اوایل صبح دیروز هم هنوز خبری از نمایندگان اصفهان در مجلس نبود، مسعود پزشکیان گفت که مشکل نمایندگان اصفهان حل شده، آنها استعفایشان را پس گرفته اند و به صحن خواهند آمد. 

تمام اینها در کنار هم نمایندگان دیگر استان‌ها را به این نتیجه رساند که اصفهانی‌ها بالاخره توانسته‌اند با حربه استعفا و تهدید و فشار حرف خود را به کرسی بنشانند.

همچنان پای در کفش استعفا

علی کوهکن از نمایندگان اصفهان اما در پایان جلسه علنی دیروز گفت که هیچ نماینده اصفهانی استعفای خود را پس نگرفته و درباره حضورشان در مجلس هم گفت: «یکی از اعضای هیات رئیسه نزد نمایندگان اصفهان آمد و گفت اگر امروز در مجلس حضور نیابید مجلس از عدد می‌افتد، بنابراین ما شش نماینده اصفهان در جلسه امروز حضور یافتیم تا جلسه از عدد نیافتد اما استعفای ما جاری است.

عباس پاپی‌زاده، نماینده دزفول می‌گوید: اگر برخی نمایندگان واقعا نمی‌توانند وظایف نمایندگی خود را انجام دهند، ایرادی ندارد مجلس استعفای آنها را بپذیرد و رئیس‌جمهور حق دادن امتیاز خاص به فرد یا تعدادی از نمایندگان را ندارد

او با اشاره به مشکل آب شرب جمعیت پنج و نیم میلیون نفری اصفهان و از هستی ساقط شدن کشاورزان و باغداران این استان، ادامه داد: «زمانی که ۱۹ نماینده استعفا می‌دهند، به این دلیل است که کارد به استخوان‌شان رسیده، آقای رئیس‌جمهور نیز روی نامه ما دستور رسیدگی به موضوع و تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود را داده‌اند، آیا این امتیازخواهی است!»

استعفای مسری

اما همزمان که 19 نماینده اصفهان همچنان پای را در یک کفش کرده‌اند که یا استعفا یا بودجه، نمایندگان دیگر استان‌ها نیز پایشان را در یک کفش کردند که به جای دادن امتیاز استعفایشان را بپذیرید وگرنه ما استعفا می‌کنیم.

نماینده اصفهان: یکی از اعضای هیات رئیسه نزد نمایندگان اصفهان آمد و گفت اگر امروز در مجلس حضور نیابید مجلس از عدد می‌افتد، بنابراین ما شش نماینده اصفهان در جلسه امروز حضور یافتیم تا جلسه از عدد نیافتد اما استعفای ما جاری است

نماینده دزفول روز گذشته به مهر گفته است: «اگر برخی نمایندگان واقعا نمی‌توانند وظایف نمایندگی خود را انجام دهند، ایرادی ندارد مجلس استعفای آنها را بپذیرد و رئیس‌جمهور حق دادن امتیاز خاص به فرد یا تعدادی از نمایندگان را ندارد.»

عباس پاپی‌زاده، با بیان اینکه برخی نمایندگان تصور می‌کنند می‌توانند با استعفا به دولت فشار بیاورند و تصمیمات غیرمنطقی بگیرند، ادامه داده که مجلس باید استعفای نمایندگان اصفهان را بپذیرد تا پروژه‌های مخرب انتقال آب، مجوز دریافت نکند.

استدلال این نماینده و دیگرانی چون او که در برابر نمایندگان اصفهان ایستاده‌اند،  این است که با توجه به وضعیت نامناسب بودجه کشور، تصمیم بر این بوده که هیچ پروژه جدیدی به‌خصوص در حوزه انتقال آب تعریف نشود؛ بنابراین در شرایط فعلی پروژه‌های رویایی انتقال آب به ضرر کشور است.

گره‌ای که نه با دست باز شد  نه با دندان

در این بین اعلام وصول نشدن استعفای نمایندگان اصفهان داد برخی نمایندگان را درآورده و آنها مکرر از هیأت رئیسه می‌پرسند که چرا رئیس مجلس به‌رغم گذشت دو هفته از تقدیم استعفانامه 19 نماینده اصفهان، آن را اعلام وصول نمی‌کند؟

به احتمال زیاد لاریجانی قصد داشت این گره را به جای دندان با دست باز کند و با بحث و گفتگو و دادن امتیازاتی سر و صداها را بخواباند تا با اعلام وصول استعفای 19 نماینده یکی از مهمترین استان‌های کشور، مجلس درگیر تنش تازه‌ای نشود. 

اما راهکار او برای باز کردن این گره جواب نداده و حالا تب استعفا یا بهتر است بگوییم تهدید به استعفا در مجلس نه‌تنها فروکش نکرده، بلکه به دیگر نمایندگان نیز سرایت کرده است. 

مجلس اما دیروز توپ را به زمین دولت انداخت. مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس گفت که «جمعی از نمایندگان نسبت به اقدامات نمایندگان استان اصفهان و تصمیم دولت درباره زاینده‌رود اعتراض دارند، آنان می‌گویند اگر دولت به استان اصفهان امتیاز بدهد ما هم استعفا و اعتراض می‌کنیم.»

او با بیان اینکه این تصمیم دولت، مجلس را با مشکل مواجه کرده است، تاکید کرد: «دولت باید بر اساس عدالت تصمیم‌گیری کند و موضوع کم‌آبی را برای کل کشور حل کند.»

کار بر دولت و مجلس سخت شده است؛ یک لقمه بودجه است و هزار دهان باز و بهارستان در این بین به صحنه جنگ استانی بر سر آب تبدیل شده است.