۹۰۰هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش بیمه هستند

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی از برقراری پوشش بیمه‌ای ۹۰۰هزار کارگر با راه‌اندازی سامانه خدمات حمایتی خبر داد و گفت: صلاحیت ۲۰۰هزار نفر که خود را کارگر ساختمانی معرفی کرده بودند، تایید نشد.

اکبر شوکت در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه حدود یک میلیون و ۳۰۰هزار کارگر و استادکار ساختمانی در کشور فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: با طرحی که از سال گذشته برای راه‌اندازی سامانه خدمات حمایتی وزارت رفاه ذیل بانک اطلاعات ایرانیان در دستور کار قرار گرفت، تاکنون حدود ۹۰۰هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰هزار کارگر ساختمانی نیز در نوبت برقراری پوشش بیمه‌ای قرار دارند، افزود: در بین متقاضیان دریافت خدمات بیمه تامین اجتماعی در سامانه، تعدادی از کارگران فاقد کارت مهارت هستند که برای بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ای باید نسبت به دریافت کارت مهارت اقدام و سپس در سامانه بیمه کارگران ساختمانی ثبت‌نام کنند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت: با راه‌اندازی این سامانه حدود 200هزار نفر که کارگر ساختمانی نبودند و در سایر مشاغل مشغول به فعالیت بودند اما از خدمات بیمه کارگران ساختمانی استفاده می‌کردند، شناسایی شدند که منجر به لغو خدمات بیمه‌ای این ۲۰۰هزار نفر شد.

شوکت با بیان اینکه همچنین ۴۰۰هزار متقاضی جدید در سامانه بیمه کارگران ساختمانی ثبت‌نام کردند تا صلاحیت آنها بررسی و احراز شود، گفت: با راه‌اندازی سامانه مذکور ۹۵درصد کارگرانی که بیمه شدند و خود را به عنوان کارگر ساختمانی معرفی کردند، در همین حرفه مشغول به کار هستند و ۵درصد مابقی نیز ضریب خطایی بسیار پایینی است که در هر فرایندی اجتناب‌ناپذیر است.

عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی افزود: با اجرای طرح بیمه مشاغل و کارگران ساختمانی دارای کارت مهارت از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، علاوه بر اینکه صلاحیت کارگران واقعی ساختمانی احراز شد، دولت، تامین اجتماعی و کارگران نیز از این طرح و خدمات آن منتفع می‌شوند.

    


تجمع کارکنان تعاونی‌های سهام عدالت مقابل وزارت اقتصاد

کارکنان شرکت‌های سهام عدالت کشور دیروز صبح در تجمعی مقابل ساختمان وزارت امور اقتصادی و دارایی، پیگیری مطالبات و حقوق پرداخت نشده خود شدند.

به گزارش فارس، تجمع‌کنندگان می‌گویند: متاسفانه در لایحه آزاد سازی سهام عدالت که قرار است به زودی در صحن مجلس مطرح و برای تصویب به رای گذاشته شود در خصوص امنیت شغلی کارکنان سهام عدالت که بیش از 12سال است در مجموعه شرکت‌های سهام عدالت شهرستانی سابقه کار بیمه‌ای داشته و عمر مفید خود را در شرکت‌های مذکور سپری کرده‌اند هیچ‌گونه توجهی به امنیت شغلی کارکنان سهام عدالت نشده است.

کارکنان شرکت‌های سهام عدالت می‌گویند: با وجود اصلاح مصوبه پرداخت بودجه ۲۵ میلیارد برای حقوق معوقه سنوات ۹۴ لغایت ۹۶ کارکنان تعاونی‌های سهام عدالت شهرستان‌های کشور که بیش از ۹۰درصد آنها از مددجویان تحصیل‌کرده نهادهای حمایتی بهزیستی و کمیته امداد امام(ره) و از اقشار ضعیف جامعه هستند، متاسفانه سازمان خصوصی‌سازی برخلاف مصوبه هیات وزیران اعلام کرده از هر شرکت تعاونی سهام عدالت شهرستانی فقط به دو نفر و به ازای هر ماه ۹۹۲هزار تومان حقوق پرداخت می‌کند که زیر حداقل قانون کار است.