وزیر امور خارجه ارتباط «اینستکس» با FATF را رد کرد و گفت: اعتراض کردیم که اقدام دیرهنگام اروپا در ارائه این ساز و کار نمی‌تواند مشروط باشد. علی نجفی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم با اشاره به جزئیات نشست عصر دیروز این کمیسیون، گفت: نشست کمیسیون امنیت ملی مجلس با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، معاونین و مدیران وزارت اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی به منظور بررسی و تبادل نظر پیرامون ابزاری در حمایت از تبادلات تجاری برگزار شد.

وی افزود: در این نشست، وزیر امور خارجه گزارشی از سوابق و مذاکرات مربوط به ارائه ساز و کار مذکور میان ایران و اروپا (اینستکس) متعاقب خروج آمریکا از برجام ارائه و تأکید کرد که ارائه این سازوکار، گام مثبت و اولیه‌ای از سوی اتحادیه اروپا برای حفظ منافع ایران در برجام است. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: آقای ظریف درباره «اینستکس» گفت که منتظریم مراحل اجرایی و عملیاتی آن طی شود، وی ضمن رد ارتباط «اینستکس» با FATF تأکید کرد که این ارتباط را نمی‌پذیریم و حتی اعتراض کردیم که اقدام دیرهنگام اروپا در ارائه این ساز و کار نمی‌تواند مشروط باشد. نجفی در پایان خاطرنشان کرد: تأثیر سازوکار «اینستکس» در جلوگیری از امنیتی‌سازی ایران، منحصر نبودن فعالیت این ساز و کار به غذا و دارو، ضرورت ایجاد ساز و کار مشابه در ایران از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بوده است.

دو شرط تحقیرآمیز

آیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در جلسه مسئولان عالی قضایی گفت: رییس قوه قضاییه گفت: اروپایی‌ها پس از ۹ ماه سازوکار مالی با ایران را ثبت کرده اند.

به گزارش انتخاب، آیت الله آملی لاریجانی گفت: اروپایی‌ها دو شرط برای اجرای سازوکار مالی گذاشته‌اند که دو شرط تحقیرآمیز است؛ یکی پذیرش FATF و یکی هم اینکه باید بپذیریم روی مسائل موشکی هم مذاکره کنیم.

او گفت: مگر جمهوری اسلامی ناتوان است که برای دارو و غذا FATF را بپذیرد؟