رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان این‌که ایران و اروپا هر یک منافع خود را دارند؛ البته به این معنی نیست که مذاکره نکنیم، حتماً باید مذاکره شود، گفت: به‌رغم وعده‌های برجامی اروپا برای سازوکار ویژه مالی «SPV» باید برای تأمین منافع ملی به خودمان متکی باشیم.

به گزارش ایسنا، سیدکمال خرازی درباره راهکار خنثی کردن ترفند آمریکا در قبال توافق هسته‌ای میان ایران و دیگر طرف‌های برجام اظهار کرد: تا حدی که می‌شود باید با اروپا همکاری داشت البته این بستگی دارد به اینکه آنان هم تا چه حد بتوانند در این چارچوب با ما همکاری کنند.

وی، نفس وجود و حفظ برجام را هدف مشترک کنونی ایران و اتحادیه اروپا دانست و گفت: قرار بود که آنان ساز و کار ویژه مالی« SPV » را زودتر اجرا کنند و قول داده‌اند که اجرایی شود، اما باید دید که بالاخره محقق می‌شود یا خیر؟

خرازی همچنین درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های میان توافق سعدآباد در دهه ۸۰ با برجام پس از خروج ترامپ، تصریح کرد: کشورها به ویژه اروپایی‌ها طبعاً از منافع خود دفاع می‌کنند و ما نباید انتظار داشته باشیم که از منافع ما دفاع کنند.

وی افزود: اگر اروپایی‌ها در برجام مانده‌اند و مخالف خروج آمریکا از آن هستند در چارچوب منافع خودشان است نه اینکه بخواهند برای تأمین منافع ما خود را با آمریکایی‌ها درگیر کنند و این اشتباه نباید در ذهن ما ایجاد شود.