مناقشه بر سر تریبون!‌

خطر از بیخ گوش لاریجانی گذشت. شاید اگر بسیجی‌ها در نماز جمعه طومار پهن نمی‌کردند و امام جمعه کرج اولتیماتوم نمی‌داد، او هفته آینده ماجرای تلخ بهمن شش سال پیش را دوباره تجربه می‌کرد. بعد از «یکشنبه سیاه» سال ۹۱، یک سخنرانی سیاه هم برای علی لاریجانی رقم خورد. او که نماینده استان قم در مجلس است، سخنران مراسم روز ۲۲ بهمن ۹۱ در قم بود، اما ناگهان با سیل مهر و کفش و اشیا و شعار که به سویش پرتاب می‌شد، مواجه شد و سخنانش ناتمام ماند. ظاهرا این خطر بهمن امسال نیز در کمین او نشسته بود که فعلا علی‌الحساب رفع شده؛ اما در عین حال یک علامت سوال بزرگ ایجاد کرده است.

محبوبه ولی، روزنامه نگار

قرار گرفتن پشت تریبون 22 بهمن حق چه کسی است؟ چه کسی این امتیاز و البته شایستگی را دارد که در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، صدایش شنیده شود؟ شاید به نظر سوال ساده‌ای بیاید اما واقعیت این است که موضوع پیچیده‌تر از این حرف‌هاست؛ آن هم نه در حد اعتراض به سخنرانی یکی دو نفر، بلکه در حدی که کار آن به اولتیماتوم و تهدید و طومار و منکر شدن لیست سخنرانان 22 بهمن می‌کشد. 

تریبونی برای اظهارات  ضد انقلابی

لیست سخنرانان مراسم 22 بهمن و تشخیص شایستگی آنها را شورای هماهنگی تبلیغات به ریاست آیت‌الله جنتی نهایی و اعلام می‌کند. مصطفی کواکبیان، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دیروز در تذکری شفاهی از عملکرد این شورا در تعیین سخنرانان 22 بهمن انتقاد کرد و گفت که «بسیاری از مراکز استان‌ها افرادی را برای سخنرانی می‌آورند که صددرصد ضد دولت و ضد حرکتِ انقلابی سخن می‌گویند.»

او به کنایه اضافه کرد: «می‌توان لیست اسامی سخنرانان شورای هماهنگی تبلیغات را بررسی و مشاهده کرد که چه کسانی از سخنرانان آیه، روایات و انقلابی بودن را بیشتر بلد هستند.»

به اتهام تصویب برجام

این اظهارات او ادامه جنجالی است که بر سر سخنرانی علی لاریجانی در مراسم 22 بهمن کرج به راه افتاده است. ماجرا از این قرار است که ابتدای بهمن حجت‌الاسلام روحی، مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان البرز اعلام کرد که «سخنران مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در کرج، رئیس محترم مجلس شورای اسلامی است.»

این خبر همان و حاشیه‌های ادامه‌دارش همان؛ انتخاب شورای هماهنگی استان البرز به مذاق بسیج دانشجویی دانشگاه البرز خوش نیامد و آنها طی نامه‌ای اعتراض‌آمیز به رئیس شورای هماهنگی استان خود، خواستار تغییر سخنران روز 22 بهمن در این استان شدند. در نامه آنها نوشته شده بود: «نقش لاریجانی در حمایت و تصویب برجام بر کسی پوشیده نیست و به همین دلیل سخنرانی رئیس مجلس در راهپیمایی مردم کرج مصداق «وصله ناجور» است.»

نامه‌ای که طومار شد

اعتراض به سخنرانی این «وصله ناجور» به نامه ختم نشد؛ نامه به طومار تبدیل شد و در نماز جمعه این هفته کرج رونمایی شد؛ آیت‌الله محمدمهدی حسینی همدانی، امام جمعه کرج و نماینده ولی فقیه در استان البرز نیز به میدان آمد و در حمایت از طومارنویسان، برای تغییر سخنران مراسم روز 22 بهمن اولتیماتومی یک هفته‌ای داد و بعد هم گفت: «ما می‌خواهیم کاری انقلابی انجام دهیم پس باید تمام شئونش رعایت شود. ان‌شاءالله ملاحظه کنند و هزینه برای استان و منطقه و کشور درست نکنند.»

بفرمایید  این تریبون تقدیم به شما!

از سوی آنها که اولتیماتوم متوجه‌شان بود و به قول امام جمعه کرج باید تدبیر می‌کردند، یعنی شورای هماهنگی استان البرز واکنشی دیده نشد؛ اما برخلاف آنها دفتر علی لاریجانی سکوت نکرد. دفتر او طی اطلاعیه نوشت: «رئیس مجلس براساس اصرار جناب آقای لطفی، قائم مقام محترم آیت‌الله جنتی در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سخنرانی روز ۲۲ بهمن را پذیرفتند و تصور این بود که با آقای امام جمعه هماهنگی شده است. آقای لاریجانی وقتی مطالب ایشان را شنید سخنرانی خود را لغو کرد و گفت: مسئله در حدی نیست که ایشان به شورای هماهنگی مرکز اولتیماتوم یک هفته‌ای بدهند.»

در پایان این اطلاعیه هم با کنایه‌ای به وحدت‌شکنی اظهارات آیت‌الله حسینی همدانی، نوشته شده بود: «امروز کشور به وحدت نیاز دارد و مخصوصاً راهپیمایی ۲۲ بهمن باید مظهر وفاق در کشور باشد و آقای امام جمعه خودشان سخنرانی کنند یا هر کسی که مطلوبشان هست، دعوت کنند.»

این اتفاق فرصت خوبی برای علی لاریجانی بود تا نشان دهد که چقدر تحت فشار اصولگرایان است؛ آنچنانکه محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز روز گذشته در واکنش به این ماجرا گفت که «گروهی به اشتباه توقع دارند آقای لاریجانی، چون اصولگرا است، باید هرآنچه خودشان قبول دارند را ‌بدون هیچ اما و اگری قبول کند. شاید هم دوست دارند، مقابل دولت ‌روحانی بایستد.»

 لغو سخنرانی، فرصت خوبی برای علی لاریجانی بود تا نشان دهد که چقدر تحت فشار اصولگرایان است؛ آنچنانکه محمدتقی رهبر در واکنش به این ماجرا می‌گوید: گروهی به اشتباه توقع دارند که آقای لاریجانی، چون اصولگرا است، باید هرآنچه خودشان قبول دارند را ‌بدون هیچ اما و اگری قبول کند

بسیج فارس  اسحاق را نمی‌خواهد

بله پای دولت روحانی هم وسط است و این تنها لاریجانی نیست که از دید جریان‌های تندرو باید سخنرانی‌اش لغو شود؛ بلکه دیروز اسحاق جهانگیری نیز در همین صف قرار گرفت. او قرار است سخنران مراسم 22 بهمن در استان فارس باشد، اما دیروز نامه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان فارس به مسئول شورای هماهنگی تبلیغات این استان نیز منتشر شد که در آن نوشته شده بود: «شخصی به عنوان سخنران جشن انقلاب مردم برگزیده شده است که اگر در این روزها بخواهید جویای احوالش در رسانه‌ها شوید، مهمترین تصاویری که از او خواهید دید جشن تولدش در کاخ سعدآباد است. عکس‌هایی که در این وضعیت مشکلات اقتصادی دل مردم را به درد آورده است! مگر یادتان رفته در منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی اگر دولت‌ها و مسئولین خوی کاخ‌نشینی و اشرافی‌گری داشته باشند باید فاتحه دولت و ملت را خواند! آیا امروز با وجود همه مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، با گرفتن چنین جشن‌های تولد و رسانه‌ای کردن آن نباید به انقلابی بودن این چنین افرادی شک کنیم؟!»

دعوای دو پادشاه در یک اقلیم

کواکبیان، نماینده اصلاح‌طلب مجلس از لیستی انتقاد می‌کند که انقلابی نیست و علیه دولت حرف می‌زند، بسیج و آقای امام جمعه از سخنرانانی در همان لیست که برجام را تصویب کرده‌اند و معاون اول دولت هستند. به نظر می‌رسد هیچ‌یک از دو طیف حاضر به تحمل سخنرانان طیف مقابل خود در مراسم 22 بهمن نیست و هر کدام، خود و نمایندگان جناح خود را شایسته و مستحق داشتن تریبون می‌داند. هریک در پی ساکت کردن صدای دیگری و مصادره تریبون‌ها برای خود است! چنین گرایش‌هایی اگر نشانه تندروی، خود حق‌پنداری، نفاق و تفرقه نیست، پس نشانه چیست؟! 

پای نامه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان فارس هنوز به نماز جمعه باز نشده است و دولت و جهانگیری نیز واکنشی به آن نداشته‌اند، اما اتفاقات مربوط به سخنرانی علی لاریجانی در این چند روزه واکنش‌های بسیاری را در پی داشته است؛ به ویژه که او و حامیانش تجربه تلخ 22 بهمن 91 در قم را هنوز به یاد دارند. 

 به نظر می‌رسد هیچ یک از دو طیف حاضر به تحمل سخنرانان طیف مقابل خود در مراسم 22 بهمن نیست. هریک در پی ساکت کردن صدای دیگری و مصادره تریبون‌ها برای خود است!

مسابقه فتنه‌نمایی

دیروز در مجلس یکی از موضوعات مورد اشاره، همین ماجرای اظهارات امام جمعه کرج بود. محمدعلی وکیلی، نماینده تهران در نطق میان‌دستور خود این اظهارات را در راستای فتنه‌نمایی ارزیابی کرد و گفت: «عجیب‌تر اینکه آنچنان مسابقه فتنه‌نمایی شدید شده که حتی برای سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی که از چهره‌های شناسنامه‌دار اصولگرایانه است، برای ۲۲ بهمن در کرج شرط می‌گذارند و طومار نهی امضا می‌کنند.» علی مطهری نیز خواستار پیگیری قضایی موضوع شد و تاکید کرد که «به عنوان هیأت رئیسه وظیفه داریم از شأن مجلس دفاع کنیم.»

گسترش دایره توهین  به مقامات

از سوی شورای هماهنگی که یک سر داستان است اما خبری نیست و اتفاقا گلایه خیلی‌ها نیز به این سکوت است. روز گذشته «خبرآنلاین» در مطلبی با تیتر «آقای جنتی، آقای حاج علی‌اکبری! سکوت شما یعنی تیغ‌تان نمی‌بُرد؟» نوشت: «نخستین کسی که باید اعلام موضع می‌کرد رئیس شورای هماهنگی تبلیغات- آیت الله جنتی- است که دعوت از لاریجانی برای سخنرانی۲۲بهمن در کرج به دعوت قائم مقام وی صورت گرفته است.»

متاسفانه آیت‌الله جنتی که معمولا در باره موضوعات هرچند نامرتبط با سمت‌هایش سخنرانی می‌کند، تاکنون مهر سکوت بر لب زده است. از آن عجیب‌تر سکوت حجت‌الاسلام علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه است که در برابر هنجارشکنی یکی از خطیبان جمعه برخوردی نداشته است. 

علی اکبری که از نخستین روزهای انتصاب به سمت جدید، امیدهایی را بین متدینین ایجاد کرده بود در نخستین رخداد مهم دوران مسئولیتش آزمون موفقی نداشت.»

در ادامه این مطلب آمده بود: «از بین بردن شأن مسئولان عالی کشور و واکنش نامناسب در برابر آنها این زیان را دارد که خط‌شکنی می‌کند و دایره توهین گسترده‌تر می‌شود و مقامات بالاتر و پایین‌تر را نیز در برمی‌گیرد.»

این حاشیه‌ها و واکنش‌ها ادامه دارد، اما هر چقدر که ادامه پیدا می‌کنند سرعت حرکتشان به گَرد پای تندروی‌هایی که پرچم آشتی و وحدت را زمین گذاشته‌اند و خود را محق در همه امور می‌دانند،نمی‌رسند!