محبوبه ولی، روزنامه نگار

اروپا بالاخره در اقدامی کم‌سابقه و به باور بسیاری بی‌سابقه، تابوی آمریکایی را شکست و سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس بعد از ۱۰ ماه مذاکره و تأخیر بسیار، آغاز به کار «ساز و کار ویژه مالی» را اعلام کردند. تحلیلگران معتقدند راه‌اندازی این کانال نشان می‌دهد که دوران تک‌قطبی بودن گذشته و جهان در حال تجربه دوران گذار است و این گونه نیست که ایالات متحده امر کند و دیگران مکلف به انجام شوند.

اما به نظر می‌آید برای مشاهده و لمس آثار مثبت این مکانیسم که جزئیات فنی و عملیاتی آن منتشر نشده است، باید همچنان صبور باشیم.

بر اساس متن این بیانیه که در کنفرانسی خبری با حضور وزیران خارجه سه کشور اروپایی در بخارست قرائت شد، عنوان «سازوکار ویژه مالی» یا SPV به «ابزار حمایت مبادلات تجاری» یا INSTEX تغییر یافته است و در توضیح آن آمده است که «این ابزار کانال ویژه‌ای برای تسهیل تجارت مشروع میان عاملان اقتصادی اروپا و ایران است.»

به گزارش ایسنا تغییر SPV به INSTEX یا «ابزار حمایت مبادلات تجاری» تغییر ماهوی در هدف و عملکرد آنچه مدنظر ایران بوده، نیست بلکه عنوانی فنی و جزیی‌تر از همان کانال مالی ایران و اروپا یا سازوکار ویژه مالی (SPV) است. بر اساس اعلام مقامات ایرانی و اروپایی، مقر این شرکت در پاریس است و پر فیشر، بانکدار با سابقه آلمانی و رئیس پیشین کامرتس بانک، ریاست این شرکت را برعهده می‌گیرد. همچنین انگلیس ناظر بر فعالیت آن خواهد بود. علاوه بر این یک دیپلمات از هر سه وزارت خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان در این شرکت برای تسهیل کار حضور خواهند داشت.

گام اول ساز و کار مالی برای اقلام ضروری

همان‌طور که پیش از این برخی مقامات و رسانه‌ها به آن اشاره کرده بودند، «این ابزار در گام نخست بر روی ضروری‌ترین بخش‌ها از جمله اقلام دارویی، کالاهای پزشکی و کشاورزی و غذایی تمرکز دارد و اتحادیه اروپا از تجارت مشروع با ایران در این زمینه‌ها حمایت می‌کند.»

این اقلام با وجود این‌که به طور رسمی از سوی آمریکا در لیست تحریم‌های بازگردانده شده، نیستند اما با کارشکنی‎آمریکا در مسیر نقل و انتقال مالی و تجاری در صادرات و واردات با مشکلات بسیاری رو به رو شده است. از سویی با توجه به مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌های آمریکا بر سر راه ایجاد و اجرایی کردن این کانال مالی، به نظر سه کشور اروپایی تلاش دارند تا با ایجاد حساسیت کمتر، پایه‌های عملیاتی شدن آن را با کالاهای ضروری و انسانی محکم کنند.

پایبندی کامل ایران به تعهداتش

فدریکا موگرینی رییس سیاست خارج اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای بعد از انتشار بیانیه وزیران خارجه سه کشور اروپایی اظهار کرد: من از ثبت رسمی INSTEX (ابزار حمایت از تبادلات تجاری) در روز پنجشنبه، که یک سازوکار ویژه فرانسه، آلمان و انگلیس به عنوان سهامداران اولیه است، استقبال می‌کنم. رفع تحریم‌های ایران یک جنبه حیاتی از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یا همان توافق هسته‌ای با ایران است. این ابزار امروز راه‌اندازی شد که به اپراتورهای اقتصادی اجازه می‌دهد در این چارچوب به تجارت مشروع با ایران ادامه دهند. وی همچنین با تاکید بر «ادامه تعهد اتحادیه اروپا به برجام مادامی که ایران به تعهداتش در توافق پایبند است»، خاطرنشان کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تمام ۱۳ گزارش خود تأیید کرده است که ایران به طور کامل به تعهداتش در این توافق عمل می‌کند.

 عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه: این سازوکار وقتی برای ما منفعت کامل را خواهد داشت که برای کشورها و یا شرکت‌های غیراروپایی نیز در دسترس باشد. در این صورت است که مجموعه خریدهای بین‌المللی ما می‌تواند زیر نظر این سازوکار انجام شود

برنامه‌ای برای رقابت با چین

علاوه بر این، کارین کنایسل وزیر خارجه اتریش نیز روز پنجشنبه گفت که اجرایی شدن سیستم INSTEX برای شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی مهم است. این سازوکار مالی برای این شرکت‌ها می‌تواند راهکاری را فراهم آورد تا بدون واهمه از یافتن بانکی که پروژه‌های تجاری آنها در ایران را به دلیل خطر تحریم از سوی آمریکا پشتیبانی نمی‌کنند به تجارت با ایران ادامه دهند. وی با اشاره به جایگزین شدن چین بعد از خروج اروپایی‌ها از بازار ایران به جای توتال و شرکت‌های خودروسازی گفت: این‌گونه نمی‌تواند باشد که ما پا پس بکشم که چینی‌ها وارد شوند.

وزیر خارجه اتریش درباره واکنش احتمالی آمریکا به این اقدام اروپا گفت: اتحادیه اروپا حتی بعد از بحران مالی ۲۰۱۲ نتوانست ساز و کار مشخصی برای مقابله با این نوع بحران‌ها پایه گذاری کند. باید یورو تقویت شود تا بتواند نقش بیشتری در مبادلات بین‌المللی ایفا کند و شاید این سازوکار مالی بهانه‌ای برای مقابله با یک جانبه بودن نقش دلار در تعیین قیمت نفت و بازارهای بین‌المللی باشد. در عین حال این سازوکار مالی مناسب شرکت‌های عظیم انرژی نخواهد بود.

تهدید عمو سام

در همین حال وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اعلام سازوکار ویژه مالی ایران و اروپا که با وجود مخالفت‌های بسیار آمریکا در نهایت بعد از ۱۰ ماه راه اندازی شد اعلام کرد: «به دقت گزارش‌ها را درباره کانال ویژه مالی دنبال می‌کنیم تا جزئیات بیشتری درباره سازوکار آن به دست بیاوریم. همان‌طور که رئیس‌جمهور اعلام کرده است‌، شرکت‌هایی که وارد فعالیت‌های قابل تحریم با ایران شوند خودشان را در معرض پیامدهای جدی از جمله دسترسی به نظام مالی آمریکا و توان تجارت با ایالات متحده یا شرکت‌های آمریکا می‌کند.»

 وزیر خارجه اتریش: اتحادیه اروپا حتی بعد از بحران مالی ۲۰۱۲ نتوانست ساز و کار مشخصی برای مقابله با این نوع بحران‌ها پایه‌گذاری کند. شاید این سازوکار مالی بهانه‌ای برای مقابله با یک جانبه بودن نقش دلار در تعیین قیمت نفت و بازارهای بین‌المللی باشد

در انتظار گام دوم

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان با بیان این‌که «این سازوکار وقتی برای ما منفعت کامل را خواهد داشت که برای کشورها و یا شرکت‌های غیراروپایی نیز در دسترس باشد»، اظهار کرد: ظاهراً گام بعدی این خواهد بود و در این صورت است که مجموعه خریدهای بین‌المللی ما می‌تواند زیر نظر این سازوکار انجام شود.

وی با اشاره به چگونگی فعالیت این سازوکار ویژه مالی تاکید کرد: اینکه دقیقاً این سازوکار چگونه کار خواهد کرد در جلسات کارشناسی که ما با طرف‌های اروپایی خواهیم داشت بررسی خواهد شد. بانک مرکزی ما با این مکانیزم باید وارد گفت‌وگو شود و شکل انجام کار را مشخص کند.

عراقچی در ادامه اظهار کرد: این‌که چقدر شرکت‌های اروپایی مایل باشند با این سازوکار وارد عملیات تبادلات با ایران بشوند موضوع بعدی است که باید اطلاع‌رسانی کامل صورت بگیرد. آنطور که ما مطلع هستیم اروپایی‌ها این سازوکار را به شکلی طراحی کرده‌اند تا شرکت‌هایی که می‌خواهند با ایران کار بکنند مشمول تحریم‌های آمریکا نشوند، البته فشار آمریکا نیز سرجای خودش هست.

آیا SPV میزان فروش نفت ایران را به قبل برمی‌گرداند؟

گفته شده است موضوع ثبت کانال مالی ایران و اروپا و آینده آن یکشنبه هفته آینده در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بررسی خواهد شد. این اقدام اروپا جدای از ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی در کوتاه مدت و بلندمدت و بالابردن پرستیژ اتحادیه در مقابل آمریکا و شریکانشان در نقاط دیگر جهان، برای ایران از این نظر مهم است که بتواند منافع اقتصادی‌اش را در چارچوب برجام تأمین کند.

در یک جمله برای ایران مهم است که بتواند همانند دورانی که آمریکا عضو برجام بود، نفت خود را به فروش برساند و پول حاصل از آن را نیز به آسانی دریافت کند؛ هرچند که تحلیلگران تاکید می‌کنند نمیتوان از این ساز و کار انتظارات زیادی داشت چراکه بیشتر کارکرد سیاسی دارد و کارکرد اقتصادی آن محدود است. 

افکار عمومی ایران، تجار و مسئولان منتظرند تا این مکانیسم در آینده نزدیک به ویژه تا قبل از تابستان سال آینده که معافیت‌های نفتی آمریکا برای هشت کشور خریدار نفت ایران پایان می‌یابد، بتواند نیازهای مالی و اقتصادی ایران که مورد تحریم مستقیم آمریکا قرار گرفته است را تسهیل کند و محدود به کالاهای ضروری و انسانی باقی نماند.