یک کارشناس سیاست خارجی تاکید کرده که پیروزی تندروها در مجلس ایران، سیاست خارجی این کشور را تغییر نمی‌دهد و با وجود روی کارآمدن اصولگرایان تندرو، رویکرد ایران در حوزه سیاست خارجی عملگرایانه خواهد بود.

به گزارش رویداد 24، «الدار ممدوف» ستون‌نویس حوزه سیاست خارجی نشریه «ریسپانسیبل استیت‌کرفت» در یادداشتی با اشاره به رد صلاحیت نامزدهای انتخابات در ایران و مشارکت 30 تا 40 درصدی نوشت: برای سیستمی که به طور سنتی حساب زیادی روی مشارکت به عنوان ابزاری برای مشروعیت خود باز می‌کند، این اعداد نشان‌دهنده یک فاجعه است. او توضیح داده: این تحولات نشان می‌دهد که تشکیلات جمهوری اسلامی به وضوح تا زمان اطمینان از انتقال آرام در رأس حاکمیت به مشروعیت عمومی و میزان دموکراتیک‌بودن نهادها، اهمیت کمتری می‌دهد.

ممدوف می‌گوید همین ریسک‌گریزی باید توضیح مناسبی باشد برای اینکه چرا سیاست خارجی ایران در عمل معتدل‌تر از لفاظی‌هاست. تمرکز ایران، بر اثبات رهبری دیپلماتیک و اخلاقی خود بر جهان اسلام به‌ عنوان رهبر «مقاومت» بر سر مسئله فلسطین است و به دنبال رویارویی نظامی با اسرائیل و یا آمریکا نیست.  همین رویکرد نشان می‌دهد که چرا پس از حملات ایالات متحده به شبه‌نظامیان شیعه متحد ایران در عراق و سوریه در ۲ فوریه در تلافی حمله پهپادی که منجر به کشته شدن ۳ نظامی آمریکایی در اردن شد، نزاع ایران و آمریکا تشدید نشد. به ویژه اینکه هیچ پاسخی از سوی کتائب حزب‌الله، به ترور یکی از فرماندهان ارشد آن توسط ایالات متحده صورت نگرفت.

در جا‌های دیگر، ایران علیرغم اینکه عربستان سعودی به اسرائیل روی خوش نشان می‌دهد، رابطه خود را با سعودی ادامه داده است. در حالی که در اواخر سال ۲۰۲۲، تهران در مرز با آذربایجان مانور‌ جنگی برگزار کرده بود، امروز مشغول بحث در مورد قرارداد‌های ترانزیتی جدید با باکو است. حتی سیگنال‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد مخالفت ایران با اسرائیل ممکن است کمتر از آنچه در لفاظی‌هایش نشان می‌دهد، باشد.

ممدوف مدعی است که این احتمال وجود دارد که ایران در آینده به سمت عمل‌گرایانه‌تری سوق پیدا کند. تهران، حتی تحت کنترل دولت تندرو کنونی شاهد مبادله زندانیان و لغو مسدود کردن دارایی‌های ایران در سپتامبر ۲۰۲۳ بود. این نویسنده تصریح کرده: در انتخابات‌های ایران، تظاهر به مشروعیت دموکراتیک نظام را کنار گذاشته شده است. با این حال، باید انتظار تغییر کمی در سیاست خارجی ایران داشته باشم؛ تهران احتمالاً به گفتگو‌های خود [با غرب] ادامه می‌دهد و در صورت امکان به دنبال توافق است.