کارشناس روابط بین‌الملل درباره برخی گفته‌ها مبنی بر تمایل ایران برای پذیرش توافق یک سال قبل گفت: من حس می کنم که مواضع رسمی را وزارت خارجه باید اعلام کند و مشاوران تیم مذاکره کننده ملاک قضاوت ما نیستند. تا جایی که ما از مواضع رسمی می‌دانیم موضع ایران و آمریکا تغییری نکرده است و به نظر نمی‌رسد که آمریکایی‌ها در این مقطع آمادگی برای احیای برجام را داشته باشند و امیدی در کوتاه مدت برای حل این مشکل از سمت دو طرف وجود ندارد.

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با انتخاب، نسبت به تهدید اجرای مکانیسم ماشه که موجب بازگشت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل می‌شود نیز اظهار کرد: مکانیسم ماشه یک ماشه دو طرفه است. به این معنا نیست که وقتی ساز و کار مکانیسم ماشه فعال شود و تحریم‌های پیشین شورای  امنیت برگردد، ایران دست روی دست خواهد گذاشت. مسلما عواقبی خواهد داشت که در دولت قبل نیز به اطلاع طرف غربی رسیده است.

وی اضافه کرد: اگر چنین اتفاقی در غرب رخ دهد، ایران ممکن است گزینه توقف بازرسی‌های آژانس را انتخاب کند که این می‌تواند پیامدهای بسیار بدی برای غرب داشته باشد. من تصور نمی‌کنم صرف تهدیدهای اخیر مکانیسم ماشه اثرگذار باشد چون چنین تهدیدی به صلاح غرب نیست و اوضاع را از کنترل خارج می‌کند و جایگزینی نیز برای ایجاد ثبات وجود نخواهد داشت. حسینی تاکید کرد: بحث‌های اخیر در مورد مکانیسم ماشه جنبه تبلیغاتی دارد و در راستای ادامه فشارهای روانی است.

وی درباره عوامل موثر بر ایجاد تمایل برای آمریکا در احیای برجام گفت: طبیعتا یکی از فاکتورهای تعیین کننده برای طرف آمریکایی انتخابات است. حتی اگر امروز مذاکرات پیشین احیا می‌شد، مسلما یک توافق قوی‌تر نبود و بنابراین آقای بایدن سخت می‌تواند در داخل آمریکا و حتی بین حزب خودش از این توافق فرضی دفاع کند. آنچه حمایت‌های ایران از روسیه نامیده شده هم در شرایط فعلی تاثیرگذار بوده است.

این کارشناس سیاست خارجی خاطرنشان کرد: بایدن مسیر سختی برای اقناع افکار عمومی آمریکا و نخبگان سیاسی در مورد توافق با ایران دارد. امیدواری به فروپاشی اقتصادی ایران و ادامه فشار حداکثری دولت بایدن نیز یکی از دلایلی است که آنها فکر می‌کنند منجر به نتیجه می‌شود و اوضاع را برای ایران بدتر می‌کند تا بتوانند امتیاز بیشتری بگیرند.