حسن روحانی مهم‌ترین دغدغه خود را حفظ صندوق رأی عنوان کرد و گفت: همه تلاش ما باید این باشد که صندوق رأی به عنوان مرجع اصلی برای تحول جامعه حفظ شود. تنها راه اینست که این نظام اصلاح و اشکالاتش برطرف شود. هنوز به نقطه ناامیدی نرسیده‌ایم که بگوییم تغییر و تحول امکان ندارد و تلاش ما بی‌تاثیر است.

رئیس جمهور پیشین ایران در جریان ادامه جلسات دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با بیان اینکه اگر صندوق رأی آسیب جدی ببیند و مردم به این نتیجه برسند که صندوق بی‌اثر است، دیگر چیزی برای ما باقی نمی‌ماند، افزود: وقتی صندوق رأی و انتخابات کنار گذاشته شود، فاجعه رخ می‌دهد، آن زمان شاهد هرج‌ومرج خونین و ناامنی خواهیم بود. باید بدانیم این نظام آلترناتیو و جایگزین ندارد. البته صندوق رأی تخریب شده و باید آن را احیا کنیم. باید به تدریج برای احیای آن همه ما به صحنه بیاییم. اگر علامت مثبتی دیدیم در این ایام باقی‌مانده ولو علامت مثبت حداقلی، آن وقت باید همه تلاش کنیم، اگرچه می‌دانیم این تلاش سخت و پیچیده است و بازگشت مردم به صف رأی و پای صندوق کار آسانی نیست. 

او با بیان اینکه براندازی صندوق رأی و براندازی نظام دو روی یک سکه است، اظهار داشت: هر تلاشی برای براندازی صندوق رأی منجر به براندازی نظام می‌شود. خواست معاندین نظام هم از اول براندازی صندوق رأی و مردم‌سالاری نظام بوده است تا نظام پشتوانه مردمی خود را از دست بدهد و دچار فروپاشی شود؛ بنابراین هر نوع تلاش برای بی‌اعتنایی به انتخابات، بازی در زمین مخالفین نظام و کمک به خواست و اهداف آن‌هاست.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به بیانات رهبری، افزود: آنچه خواست مقام معظم رهبری است با خواست برخی مسئولان فعلی فاصله دارد. رهبری مطالباتی دارند، ولی متاسفانه این مسئولان به گونه دیگری عمل می‌کنند. باید همه ما برای تحقق خواست مقام معظم رهبری در این فرصت بسیار کوتاه تلاش کنیم تا مردم‌سالاری دینی حفظ شود و کشور دچار بحران نشود. راهی جز این پیش روی ما نیست. وی با تأکید بر اینکه قدرت جمهوری اسلامی ایران صرفا متکی به ملت است، گفت: اگر مردم از نظام جدا شوند و فاصله بگیرند، دیگر هیچ قدرت بازدارنده‌ای برای کشور باقی نمی‌ماند.